کرکره‌های نیمه باز، روزنه‌های امید کرونا


کرکره‌های نیمه باز، روزنه‌های امید کرونا

بوشهر- ایرنا- هر چند براساس اعلام مسئولان بوشهر بیشتر اصناف این استان با رعایت محدودیت‌های جدید کرونایی باعث برخورد این ویروس به دربسته شده‌اند و شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کووید 19 کاهش یافته است‌، اما در این بین افرادی هستند که با قانون گریزی روزنه را برای نفوذ ویروس باز می‌گذارند.

سوت و کوری بارزترین ویژگی این روزهای مرکز شهر و بویژه بازار بوشهر است، شاخصه‌ای که کمتر سراغ داریم زیرا چشم‌ها عادت به دیدن درهای باز مغازه‌ها و بازار دارد، اما واحدهایی نیز هستند که با کرکره‌های نیمه بالا این سکوت را می‌شکنند و در مقابل پیشگیری از کرونا قد علم کرده‌اند.

ارزیابی‌های صورت گرفته از محدودیت فعالیت اصناف، موفقیت ۹۸ درصدی طرح در بوشهر بوده‌است که ۲ درصد باقی مانده نیز با تذکر روزهای نخست و پلمب روزهای واپسین گشت‌های مشترک نظارت بر محدودیت‌ها مواجه شده‌اند اما مغازه‌های نیمه باز بدعتی شده‌اند که گشت‌ها در مقابلشان دست بسته‌اند.

" آقا مارک دیگری هم از این قطعه دارید؟ " این جمله آقایی است که با سرک کشیدن نیمه نشسته به درون یک واحد فروش قطعات رایانه بیان می‌شود و دیری نمی‌پاید که قطعه مورد نظر برای بررسی به دستش می‌رسد.

این واحد صنفی مرکز شهر کرکره خود را تا دو سوم پایین کشیده‌است اما مشتریان خود را دارد و شاید کم رونق‌تر از روزهای پیش از آذر اما کاسبی می‌کند.

همین کرکره نیمه باز را چند قدم جلوتر در واحد فروش کیف و کفش مشاهده می‌کنیم، هرچند مطلق به گفت و گو نمی‌نشیند تا از او بپرسیم چرا؟

اما بدعت بسیار بدتر از موارد پیشین واحد گیم نت نیمه‌بازی است که ۲ یا ۳ کودک و نوجوان نیز در آن با هیجان مشغول بازی هستند، اگر در مغازه‌های نیمه باز مشتری بیرون می‌ماند و کالا از همانجا به او عرضه می‌شود، این بار تجمعی به پا شده‌است که با در نیمه بسته حتی از تهویه مناسب روزهای گذشته نیز بی‌بهره است.

نکته مثبت و امید آفرین، اینکه اینگونه واحدها انگشت شمارند و خبرنگار ایرنا در این بازدید میدانی از مرکز شهر رعایت ۹۸ درصدی اصناف را دست کم در این منطقه از شهر به چشم می‌بیند؛ کرکره‌هایی که پایین ماندند تا آمار کرونا و شمار جان باختگان آن بالا نرود.

کرکره‌های نیمه باز، روزنه‌های امید کرونا

رئیس اتاق اصناف بوشهر به تاکید گفت: فعالیت واحدهای صنفی گروه ۲،۳ و ۴ در شهرهای قرمز کرونایی از جمله بوشهر غیر قانونی است و نیمه باز گذاشتن مغازه نیز تخلف از قانون است و با آن برخورد می‌شود.

مصطفی گراشی ادامه داد: بسته نگاه داشتن دو سوم از ورودی مغازه فرصت فرار به عقب از عواقب قانونی این فعالیت را برای آنها محفوظ می‌دارد، یعنی اینکه این واحدها وقتی از دور می‌بینند که واحدهای گشت و نظارت به آن راسته یا خیابان آمدند، کرکره را پایین می‌کشند و خود در مغازه می‌مانند یا از مغازه دور می‌شوند.

وی افزود: در این حالت واحد صنفی بسته است، پس تیم‌های گشت به لحاظ قانونی نمی‌توانند اقدام کنند زیرا پلمب باید در حضور فرد خاطی صورت گیرد و قانون برای این شرایط راهی پیشنهاد نداده است.

این واحدهای صنفی پس از اینکه گروه گشت و نظارت کنترل محدودیت‌ها فعالیت خود در آن راسته به پایان رساندند دوباره فعالیت کج دار و مریز خود را از سرمی‌گیرند.

رئیس اتاق اصناف بوشهر اظهار می‌کند: با وجود اینکه ۱۰ تیم بازرسی با تجربه از ابتدای محدودیت‌ها بازرسی‌ها را به عهده گرفته‌اند و روزانه به طور مداوم به همه خیابان‌های اصلی و فرعی بوشهر سرکشی و نظارت می‌کنند اما بیش از این از دستشان بر نمی‌آید و شمار اندک باقی مانده باید خودجوش برای پیشگیری از شیوع ویروس مهلک کرونا با این طرح همکاری کنند هر چند دغدغه معاش آنها را به این تخطی واداشته است.

گراشی گفت: تا این لحظه ۶۵ واحد صنفی گروه‌های ۲،۳ و ۴ به دلیل تخطی از محدودیت‌ها و ادامه فعالیت پلمب شده‌اند.

همبستگی آماری معکوس میان دو مؤلفه میزان رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم و اصناف و شمار مبتلایان به بیماری کویید ۱۹ دیگر بر کسی پوشانده نمانده‌است و همه افراد جامعه که آمار روزانه کشور را هر روز عصر از زبان خانم لاری و آمار فوتی‌های بوشهر را از زبان دکتر کشمیری می‌شنوند، می‌توانند به منطق بفهمند که با افزایش یکی دیگری کاهش می‌یابد و بر عکس.

دلیل اعمال دو هفته‌ای محدودیت فعالیت اصناف و رفت و آمد شهری و برون‌شهری آنقدر واضح است که نیازی به گفتن چندباره ندارد، همینطور که دغدغه نان و سفره مردم.

دولت تدبیر و امید دغدغه نان و جان مردم را با هم دارد تا هیچیک فدا نشود؛ بنابراین این بدعت‌های نا میمون واحدهای صنفی می‌تواند سدی بر راه این هدف باشد.

کرکره‌های نیمه باز، روزنه‌های امید کرونا

روز سه شنبه بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعلام کرد: برای نخستین بار درچهار ماه گذشته شمار بستری‌های بخش کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر به کمتر از ۱۵۰ نفر رسیده است.

او گفت: این نتیجه محدودیت‌هایی است که آبان‌ماه اعمال شد در حالی که شمار بستری‌های بخش کرونا بیمارستان‌های استان بوشهر تا پیش از اعمال این محدودیت‌ها به ۳۰۰ نفر نیز رسیده بود.

کشمیری گفت: در شرایط کنونی جا به جایی جمعیت مهمترین عامل انتقال بیماری به شمار می‌رود، بنابراین انتظار می‌رود نتیجه مثبت محدودیت‌های شدیدتر روزهای جاری با همکاری مردم خود را در کاهشی ابتلا و بستری‌ها در هفته‌های آینده نشان دهد.

این آمار اخیر نیز به همراه تجربه سه روزه بی جانباخته در هفته گذشته بوشهر، آفتابی است که باز دلیل آفتاب آمده‌است و یک بار دیگر افزایش سلامتی ناشی از همگامی با طرح محدودیت‌های ستاد ملی مقابله با کرونا صحه می‌گذارد، همچنین این آمار سندی است تا تلنگری برای واحدهای نیمه بسته باشد تا چنین در مقابل طرح محدودیت‌ها حیله نکنند.

وقتی محدودیت‌های آذر ماه ترافیک شهری بوشهر را تا ۴۰ درصد و تردد شبانه را بیش از ۹۵ درصد کاهش داده‌است و ۹۸ درصد از واحدهای صنفی غیر از گروه یک محدودیت فعالیت خود را پذیرفته و رعایت کرده‌اند، کرونا برای شیوع بیشتر به درهای بسته محکمی خورده‌است.

در این زمان، قانون گریزی‌هایی که گاه در خرده فرهنگ‌ها زرنگی نام می‌گیرد، می‌تواند نقطه‌ای باشد که ویروس از آن جا جامعه را هدف می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق