مفهوم یک دیدار غافلگیرکننده؛سیگنال روشنی را به ایران و بایدن ارسال می‌کند


مفهوم یک دیدار غافلگیرکننده؛سیگنال روشنی را به ایران و بایدن ارسال می‌کند

یک مجله تحلیلی انگلیسی در تحلیلی عنوان می کند که دیدار شبانه نتانیاهو با پمپئو و بن سلمان حاوی پیامی به ایران و آمریکا بود.

به گزارش خبرآنلاین، مجله اکونومیست در تحلیلی با عنوان «اسرائیل و عربستان سیگنال روشنی را به ایران و بایدن ارسال می کند؛ مفهوم یک دیدار غافلگیرکننده» درباره دیدار نتانیاهو با بن سلمان و پمپئو در شهر نئوم عربستان نوشت:

خبر جابجا شدن زمان جلسه کابینه در روز 22 نوامبر، در آخرین لحظه به دست وزیران اسرائیل رسید. اما چیزی که در این گزارش ذکر نشده بود، اینکه، نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، در راه فرودگاه با رئیس سازمان مخفی موساد، یوسی کوهن ملاقات داشته و شب هنگام با یک جت شخصی یک دوست میلیونر به سمت عربستان سعودی پرواز میکردند تا پس از توقفی چند ساعته به اسرائیل باز گردند. یوسی کوهن، رابط مخفی اسرائیل با کشور هایی است که نمیخواهند پیمان و روابطشان با اسرائیل علنی بشود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا نیز در عربستان و در شهر نئوم برای ملاقات با شاهزاده عربستان، محمد بن سلمان حضور داشت. نئوم شهری پیشرفته در منطقه شمالی کشور است که شاهزاده در حال ساختن آن میباشد.
ملاقات نتانیاهو، محمد بن سلمان و مایک پمپئو هرگز از طرف هیات نتانیاهو رد نشد و جالب تر از هرچیزی، پرهیز ارتش اسرائیل برای سانسور و سرپوش گذاشتن بر روی همکاری بین اسرائیل و عربستان است.

یکی از حامیان و همراهان نتانیاهو به شکلی کنایه آمیز توییت کرد:" برخلاف آقای نتانیاهو، وزیر دفاع و رقیب ایشان یعنی بنی گانتس، به دنبال سیاست است اما آقای نتانیاهو در حال ساختن صلح است."

همچنین، طبق گزارش وال استریت ژورنال، مقامات عربستان نیز دیدار بین نتانیاهو و شاهزاده محمد بن سلمان را تایید کردند.

طرفین درباره روابط دیپلماتیک و در مورد ایران گفتگو کردند. اما برخلاف امارات متحده و بحرین که همین اواخر به شکل رسمی روابطشان با اسرائیل را عادی کردند، عربستان سعودی برای ایجاد یک سفارت در کشور یهودی آماده نیست. به دلیل پیمان صلح عربی و حمایت شاه سلمان بن عبدالعزیر از سرزمین اشغال شده فلسطین، هرگونه روابط عادی با اسرائیل در زمان پادشاهی شاه سلمان غیر ممکن است، مگر اینکه اسرائیل از سرزمین های اشغالی خارج شود.

به دلیل تنش های دنباله دار خانواده سلطنتی عربستان بر سر روابط با اسرائیل، وزیر خارجه عربستان با تاخیر خبر هرگونه ملاقات بین دو کشور را رد کرد. هیچکدام از طرفین به شکل رسمی دیدار بین دو کشور را تایید نکردند اما از پخش شدن خبر دیدار نیز ناخشنود نشدند زیرا خبر دیدار سران اسرائیل و عربستان دو پیام اساسی داشت؛

اول، یک اخطار به ایران:

با افزایش فعالیت های هسته ای ایران، پیمان و اتحاد منطقه بر علیه ایران نیز افزایش می یابد. در اواسط نوامبر، سازمان ببن المللی انرژی هسته ای گفت، ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران نسبت به سقف تعیین شده در برجام، 12 برابر شده است. در گذشته، اسرائیل اعلام کرده هر لحظه احساس کند که ایران به ساخت بمب هسته ای نزدیک بشود، سامانه های هسته ای ایران را بمباران میکند.

دومین پیام این دیدار مربوط به آمریکا و روی کار آمدن جو بایدن میشود:

در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، اکثر سیاست هایش مربوط به خاور میانه برخلاف سیاست های رئیس جمهور قبلی، باراک اوباما بود، زیرا اوباما با سیاست هایش عامل شکل گرفتن برجام و تعهدات هسته ای ایران و قدرت های جهانی شد، اما ترامپ از برجام خارج و تمامی تحریم های اقصادی مربوط به برجام را اعمال کرد. همچنین رویکرد وی دیدگاه سنتی به آمریکا بعنوان یک میانجی صلح بی طرف بین دو کشور فلسطین و اسرائیل را نقض کرد و به حمایت از اسرائیل و تقلایش برای پیوست کردن مناطق اشغال شده برخاست. دولت ترامپ، نقض حقوق بشر در عربستان سعودی و قتل روزنامه نگار تبعید شده، جمال خاشقچی را نادیده گرفت و حامی دیدگاه تند عربستان نسبت به ایران بود.

تمامی این موارد با مدیریت بایدن تغییر میکند زیرا وی در اوایل امسال عربستان سعودی را یک حکومت مطرود خواند و تهدید به توقف هرگونه معاملات سلاح بین دو کشور کرد. وی همچنین قول یک بازنشانی سیاسی و گفتگوی دوباره با ایران و بازگشت به توافق هسته ای را داده است.به همین خاطر، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توجه اسرائیل و عربستان را به خود جلب کرده است زیرا نتایج انتخابات ، تاثیراتی عظیم بر روی سیاست های واشنگتن نسبت به خاور میانه میگذارد.

310 310

کد خبر 1460882

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا