توانمندی مساجد در مهار آسیب‌های اجتماعی و بحران‌ها در دوران کرونا اثبات شد


توانمندی مساجد در مهار آسیب‌های اجتماعی و بحران‌ها در دوران کرونا اثبات شد

حجت الاسلام لواسانی با اشاره به نقش قابل توجه مساجد در دوران کرونا گفت: مسجد نباید تنها مکانی برای اقامه نماز تلقی شود، بلکه همه مسئولان و مدیران جامعه باید به این باور برسند، این پایگاه‌‌ها توانایی مهار آسیب‌های اجتماعی و بحران‌ها را دارند.

حجت الاسلام «سید سعید لواسانی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به نقش اثرگذار مساجد در دوران کرونا، اظهار کرد: امام خمینی(ره) فرمودند که مسجد در صدر اسلام مرکز همه امور جامعه بود و پایگاهی برای جنگ، صلح، ازدواج و رسیدگی به مشکلات مردم، بیان مسائل سیاسی و اجتماعی محسوب می شد، همین جایگاه را مساجد در تاریخ انقلاب اسلامی نیز داشتند.

امام جمعه لواسان با اشاره به اینکه مسجد در همه امور انقلاب اسلامی نقش داشته است، بیان کرد: در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پشتیبانی از انقلاب از مساجد صورت می گرفت. اگر چه در مقطعی از انقلاب نقش مساجد کمرنگ شد، اما شیوع ویروس کرونا با وجود آنکه فرصت هایی را از مومنین گرفت و حضور مومنین در مساجد، نمازهای جماعت، برنامه های پرشکوه مناسبت ها کمرنگ شد، اما در کنار آن بسیاری از فرصت ها را در مساجد ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه برخی از مساجد در ابتدای شیوع ویروس کرونا بسیار فعال شدند و در برنامه ها و اقدامات مسجد یک هماهنگی شکل گرفت، گفت: در دوره شیوع ویروس کرونا مردم در واقعیتی قرار گرفتند که احساس کردند که اگر در این بحران به دیگران کمک نکنند، به وظیفه شان عمل نکرده اند. به همین جهت معتمدین محلات و مومنینی که در مساجد بودند، به میدان آمدند و در تهیه و تولید ماسک و اقلام بهداشتی مشارکت کردند و با اجرای رزمایش مواسات و کمک های مومنانه به یاری نیازمندان محله، بیماران و آسیب دیدگان بحران کرونا و نیز کادر درمان رفتند.

حجت الاسلام لواسانی ادامه داد: این اقدامات نشان داد که در دوران کرونا اگر چه اقامه نماز جماعت در مساجد تعطیل شد، اما اتفاقات خوب دیگری در مساجد رخ داد و نقش صدر اسلام و نیز اوایل انقلاب مساجد تا حدودی احیا شد.

امام جمعه لواسان بر لزوم هماهنگی بیش از پیش ائمه جماعات، بسیج، کانون های فرهنگی هنری مساجد در موج سوم بحران کرونا تاکید کرد و گفت: در صورت هماهنگی ارکان مساجد با یکدیگر می توان از ظرفیت های مساجد در این بحران بیش از پیش بهره برد.

حجت الاسلام لواسانی بر لزوم تقویت حضور جوانان در مساجد در دوران پساکرونا تاکید کرد و گفت: اگر جذابیت های دینی برنامه های مساجد افزایش یابد و روحانی مسجد با جوانان تعامل و ارتباط صمیمانه ای داشته باشد، می توان زمینه رونق مساجد را فراهم کرد.

وی همچنین بر فراهم کردن حضور فعالانه بانوان در مساجد در دوران پساکرونا تاکید و خاطرنشان کرد: حضور بانوان در دوران کرونا در مساجد بیش از گذشته فعال شد و دیدیم که بانوان در فعالیت هایی همچون تولید ماسک حضور یافتند، این اقدام علاوه بر جنبه های اقتصادی که برای آنها به همراه داشت، زمینه ساز تقویت کارکرد اجتماعی مساجد نیز بود.

امام جمعه لواسان با تاکید بر بازتعریف جایگاه مساجد گفت: مسجد نباید تنها مکانی برای اقامه در سه نوبت نماز تلقی شود، بلکه همه مسئولان و مدیران جامعه باید به این باور برسند، این پایگاه ها توانایی مهار آسیب‌های اجتماعی و بحران ها را دارند.

وی گفت: متأسفانه، بر سر راه دستیابی به مسجد تراز اسلامی در محله‌ها و توانمند شدن همه مساجد برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مشکلاتی همچون عدم تبیین درست جایگاه مسجد، خلاء قوانین مسجدمحور، مدیریت‌های متداخل، ایجاد نهادهای موازی وجود دارد که در صورت حل این مشکلات می توان زمینه مسجد محوری را در محلات ممکن ساخت.

امام جمعه لواسان در پایان گفت: وحدت رویه در مساجد موجب دستیابی به نتایج قابل قبولی می شود، زیرا که مسجد تکیه‌گاه تمامی مسلمانان در اتکاء به خداوند متعال و رسیدن به تقوای الهی در جامعه اسلامی است.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)