تاثیراتی که اینستاگرام بر زندگیمان می‎‌گذارد


تاثیراتی که اینستاگرام بر زندگیمان می‎‌گذارد

یک جامعه‌شناس در چهارمحال و بختیاری بر آسیب‌هایی همچون از بین رفتن حریم خصوصی خانواده‌ها از طریق فضایی همچون اینستاگرام تاکید کرد و گفت: تاثیر این فضا باعث تغییر انتظارات غیر واقعی در بین زنان و مردان می‌شود، خودنمایی و خودشیفتگی در انسان‌ها شکل گرفته، رفتارهای دوگانه در زندگی‌ها بروز پیدا می‌کند و در نتیجه به کشمکش بین زوجین منجر می‌شود.

عزیزالله آقابابایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه امروزه فضای مجازی یک جهان‌زیست همگانی محسوب می‌شود، اظهار کرد: این فضا با شتاب بالا می‌تواند آثار فرهنگی، اقتصادی و روانی عمیقی را در جامعه به‌جای بگذارد.

وی با اشاره به متاثرشدن زندگی‌های نوین به فضای رسانه در دهه اخیر افزود: آدمی در طول ساعات شبانه‌روز درگیر پیام‌های متفاوتی از فضاهای واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و ... می‌شود، به‌طوری که طی مطالعات صورت‌گرفته ۷۰ درصد مخاطبان شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه اینستاگرام در سراسر دنیا را زنان و دختران تشکیل می‌دهند.

این دکترای جامعه‌شناسی کاربران فعال در اینستاگرام را حدود ۵۰۰ میلیون نفر دانست و اضافه کرد: طبق امار کاربران فعال در استوری‌ها حدود ۴۰۰ میلیون نفر در روز، لایک‌های صورت گرفته چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون لایک در روز، بارگذاری عکس‌ها و ویدئوها از این فضا حدود ۱۰۰ میلیون مورد است.

آقابابایی ایران را جزو هشت کشور فعال در فضای اینستاگرام مطرح و تصریح کرد: ۳۰ درصد از کاربران ایرانی یعنی ۷.۵ میلیون نفر از این فضا استفاده می‌کنند و این افراد در بازه سنی ۱۶ تا ۳۵ سال هستند و از این تعداد ۳۱ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند، به‌علاوه مردان، شبکه‌های شغلی، حقوقی و ... دیگر کاربران این فضا را تشکیل می‌دهند.

وی به تاثیرات عمیق اینستاگرام بر سبک زندگی انسان‌ها اشاره کرد و توضیح داد: این فضا می‌تواند سبک غذا خوردن، خودآرایی، پوشاک، مد، نوع مسکن، نوع خودرو، اوقات فراغت، نگرش، دین و مذهب، ورزش و هنر ما را تحت تاثیر خود قرار دهد پس مسلم است که امروزه این شبکه به‌عنوان منبعی قدرتمند برای نفوذ فرهنگ‌ و القائات در جامعه و به‌ویژه زنان محسوب شود.

این دکترای جامعه‌شناسی عمده‌ترین اثر اینستاگرام را افزایش مدگرایی مطرح و اظهار کرد: این فعالیت به‌شکل یک صنعت در دنیا خود را نشان داده، این صنعت دارای سلسله‌مراتب مختلفی است، فرهنگ حاکم بر این صنعت حاکی از خواسته‌های پوچ انسان غربی بوده و ورود آن به جوامع اصیلی مانند ایران که عفاف و حجاب در آن دارای ارزش بالایی است، می‌تواند هنجارشکنی بزرگی تلقی شود، بنابراین تاخر فرهنگی صورت‌گرفته و اینجاست که تکنولوژی از فرهنگ استفاده از آن پیشی می‌گیرد.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه تاثیر اینستاگرام باعث تغییر انتظارات غیر واقعی در بین زنان و مردان می‌شود، گفت: آدمی همیشه به‌دنبال قیاس‌های اجتماعی بوده، به‌طوری که خود را با گروه‌ها، الگوها و دوست‌های خود مقایسه می‌کند، در این شبکه‌ها تلاش شده که خودنمایی و خودشیفتگی انسان‌ها شکل بگیرد و رفتارهای دوگانه در زندگی‌ها بروز کند و در نتیجه به کشمکش بین زوجین منجر شود.

آقابابایی بر آسیب از بین رفتن حریم خصوصی خانواده‌ها از طریق اینستاگرام تاکید و بیان کرد: به‌راحتی محرمانه‌ترین اسرار در این شبکه نمایش داده شده، بنابراین فضایی را برای فریب‌کاری مهیا می‌کند، البته فضای مثبت اینستاگرام نیز کتمان نمی‌شود.

این دکترای جامعه‌شناسی مقایسه‌ها و از بین رفتن حریم خصوصی را باعث ناسازگاری میان زن و مرد عنوان و تصریح کرد: این تاثیر در افرادی که به‌تازگی بنای زندگی خود را گذاشته‌اند بیشتر بوده، بنابراین این فضا می‌تواندآثار منفی بر زندگی‌ها داشته باشد.

وی استفاده نامناسب از فضای اینستاگرام را به دلیل نبود آگاهی و آموزش دانست و خاطرنشان کرد: نبود نظارت توسط برخی مدیران در سطح جامعه بهره‌وری نادرست از این فضا را رقم می‌زند و تنها نگرانی ما باید آموزش دادن افراد جامعه از سنین پایین تا بالا باشد و آموزش جنبه‌های مثبت در دستور کار قرار بگیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق