100 درصد نیاز علوفه دام در خراسان شمالی تولید می‌شود


100 درصد نیاز علوفه دام در خراسان شمالی تولید می‌شود

بجنورد- ایرنا- مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بدون احتساب کنجاله سویا و ذرت دانه‌ای 100 درصد نیاز علوفه دام در استان تولید می‌شود.

عبدالله یوسفی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در استان سالانه حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن جو تولید می شود که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد برای کشت و بذر نگهداری و مابقی به بازار عرضه می شود.

وی افزود: همچنین در این استان مراتع خوبی داریم که دامداران برای تعلیف دام استفاده می کنند و همچنین انواع علوفه دامی از جمله ذرت علوفه ای، ذرت دانه ای، یونجه، کاه در استان تولید می شود.

وی اظهار داشت: کشاورزان جو تولیدی خود را در فصل برداشت با قیمت ۲۰ هزار ریال در هر کیلوگرم فروختند اما در این روزها به ۶۰ هزار ریال رسیده است، بنابراین کشاورزانی که دام هم نگه داری می کنند هم اکنون باید این محصول را با قیمت بالا خریداری کنند.

وی از دامداران خواست تا علاوه بر کنسانتره و جو از سایر علوفه دامی نیز برای پرواربندی دام ها استفاده کنند و افزود: تنها نیاز دام به کنسانتره و جو نیست.

یوسفی گفت: در استان خراسان شمالی سالانه ۷۰۰ هکتار از کشتزار های استان زیر کشت ذرت علوفه ای می رود که به طور میانگین ۳۵ هزار تن محصول برداشت می شود.

وی افزود: همچنین سالانه ۱۲ هزار هکتار نیز زیر کشت یونجه می رود که حدود ۶۰ هزار تن نیز این خوراک دام در استان تولید می شود.

یوسفی اظهار داشت: کاه استحصالی از گندم و جو نیز از سطح زیر کشت غلات استان حدود ۳۵۰ هزار هکتار، ۳۲۰ هزار تن است.

علاوه بر این محصولات شبدر، ذرت دانه ای و سایر محصولات علوفه ای نیز در استان تولید می شود.

یوسفی اظهار داشت: علاوه بر علوفه دامی که برای خوراک دام در اراضی استان کشت می شود برای خوراک دام از باقی مانده و ضایعات محصولات کشاورزی نیز استفاده خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش استفاده چغندرقند در استان را به عنوان خوراک دام رد کرد و گفت: از ضایعات محصولات چغندر قند و برگ های آن به مصرف دام می رسد.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: نیمه نخست امسال ۴۱ هزار و ۶۹۹ تن خوراک دام به صورت یارانه‌ای بین دامداران این استان توزیع شد.

مهدی شکاری اظهار داشت: در این بازه زمانی۱۰ هزار و ۲۳۹ تن ذرت، ۲ هزار و ۹۵۰ تن کنجاله سویا و ۲۸ هزار و ۵۱۰ تن جو در میان دامداران استان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه نیاز به خوراک دام در استان در این مدت، ۷۰ هزار تن بوده است گفت: دامداران استان در سال جاری، تنها ۲۴ درصد از خوراک دام مورد نیاز را از محل خوارک و نهاده های یارانه دار دریافت کرده اند و مابقی نیاز از بازار آزاد تامین شده است.

شکاری افزود: سه قلم نهاده مورد نیاز دامداران شامل کنجاله سویا، ذرت و جو به صورت یارانه دار تامین می شود که در سال جاری ۵۶ درصد از نیاز دامداران به این نهاده ها با کمک های دولت تامین شده و در اختیار قرار گرفته است.

شکاری خاطرنشان کرد: اکنون ۹ کارخانه تولید خوراک دام در استان وجود دارد که بعضا با ظرفیت کامل نیز فعالیت ندارند.

در استان خراسان شمالی ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز، ۷۹ هزار راس دام سنگین از جمله گاو و گوساله، ۲ هزار و ۴۰۰ نفر شتر و هزار راس اسب وجود دارد که سالانه ۲۲۱ هزار و ۱۱۸ تن انواع محصول از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، عسل و تخم مرغ تولید می شود.

استان خراسان شمالی دارای ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۵۲۹ هکتار مساحت است که حدود ۷۳ درصد آن را با گستره ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۳۶ هکتار، منابع طبیعی تجدید شونده شامل می شود.

از مجموع عرصه های منابع طبیعی تجدید شونده استان ۴۳ هزار و ۴۵۵ هکتار شامل ۲۱ درصد عرصه جنگلی و بیشه زار، یک میلیون و ۴۱۴ هزار و ۸۵۰ هکتار شامل ۷۰ درصد اراضی مرتعی و سطحی معادل ۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار با ۹ درصد، فاقد پوشش گیاهی یا اراضی کویری است.

استان خراسان شمالی با داشتن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی یکی از قطب های دامپروری کشور محسوب می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر