رویای زنان خاورمیانه، در ایران تعبیر می‌شود


رویای زنان خاورمیانه، در ایران تعبیر می‌شود

تهران_ ایرنا_ آتش نشانی را شاید برخی شغلی سخت و مردانه بدانیم اما تا پایان آذرماه بخشی از رویای زنان ایران و خاورمیانه که 14 سال پیش در آتش نشانی کرج محقق شد، با کار همدوش مردان، و ورود به عرصه نبرد با دود و آتش در تهران جلوه ای نوین می‌یابد.

همه چیز از یک آگهی کوتاه اما متفاوت در سال ۸۵ در یکی از روزنامه ها آغاز شد.

متن آگهی چنین بود:«سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرج تعداد محدودی آتش نشان زن استخدام می کند»، همین جمله به ظاهر ساده که ماهها طراحی و رایزنی پشت آن بود، سرآغاز حضور زنان در عرصه ای متفاوت از دیگر فعالیت های اجتماعی نه تنها در ایران، بلکه کل خاورمیانه شد.

بیش از ۱۶۰ نفر برای ثبت نام و شرکت در آزمون مراجعه کردند که مرحله اول ۶۰ نفر و در مرحله پایانی ۱۲ نفر موفق به گذراندن آزمون‌های سنگین علمی و عملی سازمان شدند و به عنوان اولین آتش نشانان زن خاورمیانه مشغول به کار گردیدند.

قرار است از پایان ماه، ۱۶ آتش نشان زن در پایتخت آغازگر نقش آفرینی در تمامی حوادث همدوش مردان و در تمام بخش ها باشند.

ماجرا اینگونه بود، از آنجایی که ۵۰ درصد جمعیت کلانشهر تهران را زنان تشکیل می‌دهند، استخدام آتش‌نشان زن در برخی حوادث که زنان در آن درگیر هستند در اولویت مدیریت شهری پایتخت قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: هم اکنون کارهای جذب ۱۱۶ نیروی آتش‌نشانی در دستور کار این سازمان است که ۱۰۰ نفر از این افراد آقا و ۱۶ نفر خانم هستند.

مهدی داوری افزود: مراحل جذب ۱۶ آتش نشان زن از اواخر ماه جاری انجام خواهد شد که این طرح برای اولین بار بصورت پایلوت در کشور اجرا می شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران خاطرنشان کرد: پس از انجام فعالیت استخدامی آتش‌نشانان آموزش می‌بینند و بعد از طی مراحل، وارد کارهای عملیاتی می‌شوند.

رویای زنان خاورمیانه، در ایران تعبیر می‌شود

به گفته وی؛ در این مرحله شانس آتش نشانان زن داوطلب بیشتر است چرا که این افراد از تجربه کافی برخوردار هستند.

داوری خاطرنشان کرد: تاکنون آتش‌نشان زن در شهرداری تهران جذب نشده و این کار برای اولین بار صورت می گیرد.

به گفته وی؛ امسال قطعا ۱۶ آتش نشان زن در سازمان آتش نشانی شهر تهران در ایستگاه های مختلف بکار گیری می شوند و همچون آتش نشانان مرد در عملیات های مختلف بکار گیری می شوند.

طلسم آتش نشانان زن شکسته شد

همچنین سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه طلسم حضور بانوان تهرانی در قامت آتش‌نشان شکسته شد، گفت: زنان آتش‌نشان در عملیات‌های آتش‌نشانی شرکت می‌کنند و حضورشان نمایشی نیست.

علی اعطا در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره جذب ۱۶ آتش نشان زن تا پایان آذر در شهرداری تهران اظهارداشت: سال ١٨١٨ بود که مولی ویلیامز، زن آفریقایی-آمریکایی برای اولین بار ⁧آتشنشان⁩ شد، درست ۲۰۲ سال پیش، ولی سهم ایران از این حضور پرسابقه زنان در قامت ⁧آتش نشان⁩، اندک بوده و اغلب شکل و شمایل یک طرح جذاب، تا تصمیمی واقعی داشته است.

رویای زنان خاورمیانه، در ایران تعبیر می‌شود

وی افزود: ۱۴ سال پیش بود که در پی فراخوان آتش نشانی ⁧کرج⁩ اولین آتش نشانان زنِ خاورمیانه در این شهر مشغول به کار شدند، البته پس از گذراندن آزمون‌های سنگین علمی و عملی این موضوع محقق شد.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: پس از آن طرح‌های مشابه دیگری هم برای جذب آتش نشانان زن در دیگر شهرها اجرا شد، اما مانع بزرگ بر سر آتش نشان شدن بانوان، تعریف آتش نشانی به عنوان فعالیتی مردانه بوده؛ در حالی که این تنها یک تصوّر یک بُعدی است. به باور بسیاری از آتش نشانان باتجربه، همه عملیات های آتش نشانی، الزاماً خاموش کردن آتش نیست و در بسیاری از موارد آتش نشانان با حوادث خاص دیگری روبرو می شوند که ضرورت حضور یک آتش نشان زن را دوچندان می‌کند.

اعطا گفت: تا به امروز در تهران آتش نشانانِ زن بیشتر در مانورها و برنامه های نمایشی و حضور داشته اند، اما انتشار خبر جذب ۱۶ آتش نشان زن تا پایان آذر در شهرداری تهران، خبر خوشی است که نوید شکسته شدن طلسم حضور بانوان تهرانی را در قامت آتش نشان و شرکت آنان را در عملیات‌ها می‌دهد.

به گزارش ایرنا؛ تاکنون زنان در عملیات‌های آتش نشانی حضور نداشته‌اند و آتش نشانان داوطلب هم به صورت پشتیبان بودند اما دو ماه پیش اعلام شد که قرار است تعدادی آتش‌نشان زن در شهرداری تهران استخدام شوند. مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران هم اخیرا اعلام کرد که تا آخر آذر جذب ۱۶ آتش‌نشان زن در تهران آغاز می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس