عملکرد درخشان تراشه M1 اپل ادامه دارد؛ رکوردزنی در انتوتو و گیک‌بنچ


عملکرد درخشان تراشه M1 اپل ادامه دارد؛ رکوردزنی در انتوتو و گیک‌بنچ

چندی پیش اپل تراشه‌ی جدید M1 را معرفی کرد؛ تراشه‌ای که مبتنی بر معماری ARM است و در مک‌بوک‌های جدید این شرکت استفاده شده‌اند. پس از معرفی این لپ‌تاپ‌ها یکی از توسعه‌دهندگان اعلام کرد که توانسته ویندوز 10 را در یک ماشین مجازی روی تراشه‌ی M1 نصب کند. حالا بعد از مدتی بنچمارک‌های مربوط به این ویندوز مجازی منتشر شده و ارزشی دو چندان به M1 داده است.

چندی پیش اپل تراشه‌ی جدید M1 را معرفی کرد؛ تراشه‌ای که مبتنی بر معماری ARM است و در مک‌بوک‌های جدید این شرکت استفاده شده‌اند. پس از معرفی این لپ‌تاپ‌ها یکی از توسعه‌دهندگان اعلام کرد که توانسته ویندوز ۱۰ را در یک ماشین مجازی روی تراشه‌ی M1 نصب کند. حالا بعد از مدتی بنچمارک‌های مربوط به این ویندوز مجازی منتشر شده و ارزشی دو چندان به M1 داده است.

پیش از این گزارش شده بود که الکساندر گرَف قصد دارد ویندوز ۱۰ را با استفاده از مک‌بوک جدید اپل که مجهز به تراشه‌ی Apple M1 است و بر پایه‌ی ARM ساخته شده، راه اندازی کند. او برای این کار از یک ماشین مجازی در مک‌بوک استفاده کرده که مستقیماً پردازنده‌ی ARM سیستم را فراخوانی می‌کند. این کار باعث می‌شود هرگونه مشکل مربوط به درایورها از بین برود و یک راه حل مناسب برای استفاده از ویندوز ۱۰ روی مک‌بوک معرفی شود.

گرف این نسخه‌ی تغییر یافته را به صورت منبع باز و از طریق QEMU به رایگان در اختیار همه گذاشته و افراد دیگری اقدام به تکرار اجرای ویندوز ۱۰ در مک‌بوک جدید کرده‌اند. این اتفاق باعث شده بنچمارک‌هایی از عملکرد ویندوز ۱۰ روی مک‌بوک‌های جدید اپل اعلام شود که میزان موفقیت راه حل معرفی شده توسط گرف را مشخص می‌کند. گزارش‌ها یک بار دیگر مؤید آن است که پردازنده‌ی M1 شرکت اپل از بهترین‌های کوالکام عملکرد بهتری دارد. این نتیجه با استفاده از مقایسه‌ی عملکرد مک‌بوک‌های جدید اپل و Surface Pro X بدست آمده است.

در چند روز گذشته هم تراشه‌ی Apple M1 با کسب بیش از یک میلیون امتیاز در An Tu Tu توانست اولین دستگاهی باشد که به چنین امتیازی در این بنچمارک می‌رسد. این تراشه‌ی جذاب پیش از این هم در Geekbench برتری خود را نسبت به بسیاری از پردازنده‌های لپ‌تاپ از جمله Intel Core i9 ثابت کرده بود. حالا نوبت به پردازنده‌های کوالکام رسیده که خود را در مقابل Apple M1 محک بزنند.

عملکرد درخشان تراشه M1 اپل ادامه دارد؛ رکوردزنی در انتوتو و گیک‌بنچ

در نگاه اول، بر اساس نتایج اجرای Geekbench 5 در MacOS روی تراشه‌ی Apple M1، این تراشه در حالت تک هسته‌ای ۱۷۳۷ امتیاز و در حالت چند هسته‌ای ۷۵۴۹ امتیاز بدست آورده است.

عملکرد درخشان تراشه M1 اپل ادامه دارد؛ رکوردزنی در انتوتو و گیک‌بنچ

این پردازنده برای اجرای ویندوز ۱۰ روی معماری ARM تراشه‌ی Apple M1 و با استفاده از ماشین مجازی، در حالت تک هسته‌ای ۱۲۸۸ امتیاز و در حالت چند هسته‌ای ۵۴۴۹ امتیاز بدست آورده است.

عملکرد درخشان تراشه M1 اپل ادامه دارد؛ رکوردزنی در انتوتو و گیک‌بنچ

نهایتاً با اجرای ویندوز ۱۰ در Surface Pro X که دارای پردازنده‌ی مبتنی بر ARM SQ2 مایکروسافت است، در حالت تک هسته‌ای ۷۹۹ امتیاز و در حالت چند هسته‌ای ۳۰۸۹ امتیاز بدست آمد.

در اجرای اپلیکیشن‌های x86 روی مک‌بوک‌های جدید و Surface Pro X هم، برتری مک‌بوک به وضوح مشخص است. با اجرای نسخه‌ی x86 از Geekbench 4، Surface Pro X در حالت تک هسته‌ای ۲۰۱۹ امتیاز و در حالت چند هسته‌ای ۶۶۴۶ امتیاز بدست آورد. در مقابل اجرای همین اپلیکیشن در ویندوز ۱۰ مجازی روی ARM و با استفاده از امولاتور x86 آن (در مک‌بوک)، در حالت تک هسته‌ای ۲۵۵۳ امتیاز و در حالت چند هسته‌ای ۸۹۱۷ امتیاز بدست آورد.

نتیجه‌ی اصلی این بررسی‌ها این است که پردازنده‌ی Apple M1 نسبت به MacOS14 نقش بیشتری در بهبود عملکرد مک‌بوک‌های جدید شرکت اپل دارد و باید دید آیا شرکت‌های دیگری که از تراشه‌های مبتنی بر ARM استفاده می‌کنند، می‌توانند از اپل پیشی بگیرند یا خیر. نتیجه‌ی جانبی دیگری که می‌توان از این بررسی‌های برداشت کرد این است که اگر ویندوز ۱۰ مجازی شده برای مک‌بوک‌های مبتنی بر ARM بهینه سازی شود، یک مک‌بوک جدید می‌تواند بهترین راه برای اجرای ویندوز باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات رایزنی‌های 4 گزینه ریاست مجلس دوازدهم با منتخبین