خروجی سدهای خوزستان افزایش نمی‌یابد


خروجی سدهای خوزستان افزایش نمی‌یابد

اهواز - ایرنا - معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه خروجی سدهای خوزستان در بارندگی‌های پیش رو افزایش نمی‌یابد، گفت: پیک سیلاب بالادست، در روزهای یکشنبه و دوشنبه 9 , 10 آذر به پشت سدهای خوزستان می‌رسد.

فراز رابعی روزشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: همانطور که پیش بینی شده بود، بارندگی در حوضه‌های آبریز خوزستان، در بالادست و پایین دست سدها از روز پنجشنبه آغاز شده و تاکنون ادامه دارد که عمده آن از عصر امروز تا فردا خواهد بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۹.۸ میلیارد مترمکعب از ظرفیت سدهای خوزستان خالی است، افزود: با توجه به اینکه سیلاب‌ها هنوز به پشت سدهای استان نرسیده، افزایش قابل توجهی در مخازن سدها رخ نداده است.

رابعی اضافه کرد: پیک سیلاب‌ها در روز یکشنبه و دوشنبه ۹ و ۱۰ آذر به پشت سدهای خوزستان خواهد رسید که با توجه به برنامه‌ریزی‌ قبلی، آمادگی لازم در سدها ایجاد شده است.

وی گفت: حجم خالی سدهای حوضه رودخانه کارون هم اکنون ۴.۴ میلیارد مترمکعب، حجم خالی سد دز ۱.۶ میلیارد مترمکعب، حجم خالی سد کرخه سه میلیارد مترمکعب، حجم خالی سد مارون ۶۸۸ میلیون مترمکعب و حجم خالی سد جره ۱۱۶ میلیون مترمکعب است.

رابعی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ خروجی سدها افزایش نمی‌یابد و پیش‌بینی شده است که همه سیلاب‌های بالادست در مخازن سدها مهار شود.

وی خاطرنشان کرد: دبی رودخانه‌های اصلی خوزستان از تاب‌آوری و ظرفیت عبوردهی آنها بیشتر نخواهد بود و آبگرفتگی در رودخانه‌های اصلی نخواهیم داشت.

رابعی ادامه داد: خروجی سد کرخه ۷۰ مترمکعب برثانیه، خروجی سد دز ۷۰ مترمکعب برثانیه، خروجی سد گتوند ۱۷۰ مترمکعب برثانیه و خروجی سد مارون هفت مترمکعب برثانیه برنامه‌ریزی شده تا علاوه بر آبگیری سدها، دبی رودخانه‌ها افزایش نداشته باشد.

هشدار سیلاب در حوضه میانی

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین نسبت به فعال شدن حوضه میانی هشدار داد و گفت: شاخه بالارود در اندیمشک، شاخه کهنک در دزفول، رودخانه شور دشت بزرگ در گتوند و مسیل‌ها در حوضه مارون در بهبهان فعال خواهند شد.

وی افزود: درباره فعال شدن حوضه میانی مراتب به استانداری و فرمانداران اعلام شده و ستاد مدیریت بحران خوزستان نیز تشکیل شده است.

رابعی همچنین ضمن توصیه به مردم برای پرهیز از نزدیک شدن به رودخانه‌ها گفت: باید به این مساله توجه شود که دبی‌ پایین هم می‌تواند حادثه‌ساز شود بنابراین ضروری است که افراد از رودخانه‌ها فاصله بگیرند و تردد غیرضروری خود را کاهش داده و احتیاط لازم در زمان سیلاب را جدی بگیرند.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی نیز لازم است عملیات در اطراف رودخانه‌ها را متوقف و یا تجهیزات خود را از سواحل خارج کنند.

بر اساس این گزارش، اداره کل هواشناسی خوزستان پیش بینی کرده است: از پنجشنبه گذشته تا فردا یکشنبه شاهد رگبار و رعد و برق و تندباد لحظه‌ای به‌ویژه در مناطق شمال، شمال شرق و جنوب شرق خوزستان باشیم که سبب آبگرفتگی معابر و طغیان مسیل‌ها در مناطق مستعد خواهد شد. همچنین این اداره کل هشدار سطح زرد را برای ورود سامانه بارشی به استان از روز سه شنبه تا پنجشنبه آینده صادر کرده است.

شریعتی استاندار خوزستان نیز پنجم آذر در نشست فوق العاده ستاد مدیریت بحران خوزستان، آماده باش در سراسر استان را در پی هشدار بارندگی‌ شدید اعلام کرد.

حسینی مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان همچنین نسبت به احتمال آبگرفتگی جاده بهبهان- رامهرمز در بارندگی‌ پیش‌رو هشدار داده و گفته، در این بارندگی‌ها نگرانی از احتمال فعال شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها در شهرستان‌های لالی، بهبهان، اندیمشک، شوشتر و گتوند وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس