480 میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان خراسان شمالی پرداخت می‌شود


480 میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان خراسان شمالی پرداخت می‌شود

بجنورد-ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی گفت: 480 میلیارد ریال تسهیلات در قالب کشاورز کارت به کشاورزان این استان برای خرید کودهای شیمیایی پرداخت می‌شود.

عبدالله یوسفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اهمیت تغذیه گیاهی در زراعت گندم و به منظور کمک به کشاورزان برای خرید کودهای شیمیایی به ازای هر هکتار گندم مبلغ ۲۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی افزود: این تسهیلات در قالب کشاورز کارت برنامه ریزی و تدارک دیده شده است و کشاورزان با مراجعه به کارگزاری‌های رسمی فروش کودهای شیمیایی می‌توانند با استفاده از این کارت نسبت به خرید کودهای شیمیایی اقدام کنند.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال زراعی جاری قیمت کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه به دلیل اختصاص ارز نیمایی برای واردات آنها افزایش یافت که این موضوع باعث مشکلاتی برای کشاورزان در تامین کودهای شیمیایی شد لذا به منظور کمک به کشاورزان برای افزایش قدرت نقدینگی، برنامه صدور کشاورز کار در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و اخیرا با تامین منابع مالی آن مصوب و ابلاغ شده است.

یوسفی افزود: کشاورزان متقاضی این تسهیلات با اخذ معرفی نامه از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و ثبت مشخصات آنها در سامانه پهنه بندی کشاورزان می‌توانند به بانک کشاورزی شهرستان مراجعه و در حداقل زمان نسبت به دریافت تسهیلات کشاورزی اقدام کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی گفت: سقف تسهیلات برای هر فرد حداکثر ۲۰۰ میلیون ریال بوده و کارمزد تسهیلات ۱۲ درصد است و از کشاورزان درخواست کرد که برای دریافت این تسهیلات اقدام و با خرید و مصرف بهینه کودهای شیمیایی و تغذیه گیاهی اقدام کنند تا شاهد بهره وری به خصوص در بحث گندم باشیم.

سهمیه اختصاصی انواع کود شیمیایی به استان در سال جاری ۳۱ هزار تن است که این میزان نسبت به پارسال هفت هزار تن افزایش دارد.

اسامی کشاورزان و میزان زمینی که در اختیار دارند در سامانه پهنه بندی ثبت شده است و کود نیز با توجه به اطلاعات این سامانه به آنان ارایه می شود.

بنابر توصیه کارشناسان، میانگین مصرف انواع کود برای زمین های آبی ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم و زمین های دیم ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است که این میزان بسته به شرایط زمین در مناطق مختلف، میزان بارش و بذر مصرفی مقداری کم یا زیاد می شود.

استفاده از انواع کودهای شیمیایی تولید محصول را ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش می دهد که این امر نیز مستلزم رعایت استفاده به موقع، میزان مصرف درست و رعایت دیگر شرایط است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس