تلاش برای تحقق توسعه پایدار در شهرستان‌های شمالی کرمان


تلاش برای تحقق توسعه پایدار در شهرستان‌های شمالی کرمان

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان در سفر یک روزه به شهرستان‌های شمالی ضمن تجدید میثاق با شهدا، بر تکمیل و حمایت از طرح‌های توسعه‌ای شهرستان‌های زرند و کوهبنان تاکید کرد که این اقدامات با تسریع در عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی و زیرساختی، اقدامی در جهت توسعه پایدار دیار کریمان تلقی می‌شود.

به گزارش ایرنا، علی زینی‌وند پس از انتصاب در سمت استاندار کرمان، اساس فعالیت‌های خود را بر تلاش مضاعف، همبستگی و جسارت مدیران در رفع مشکلات توسعه متوازن و پایدار دیار کریمان متمرکز کرد و با تمرکز بر زیرساخت‌ها، اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری با همکاری بخش خصوصی این برنامه خود را در شرایط عملیاتی قرار داده است.

این سیاست بخش دولتی در استان کرمان، ممارست، پیگیری و اقدام برای رفع مشکلات زیرساختی و واحدهای تولیدی استان و همچنین شناسایی نقاط ضعف استان همزمان با سفرهای شهرستانی و برقراری نشست‌های متعدد به‌ویژه اقتصادی طی روزهای گذشته نمایان شد که نتایج آن در شرایط تحریم‌ها و اثرات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا می‌تواند، معضلات و چالش‌های اقتصاد استان را کاهش دهد.

استاندار کرمان که هفته گذشته در نخستین سفر به مناطق شرقی و کمتر توسعه یافته از جمله ریگان و بم سفر کرده بود، روز جمعه هفتم آذرماه راهی شهرستان‌های شمالی کوهبنان و زرند شد که در این سفر معاون امور عمرانی استاندار، نماینده مردم کوهبنان و زرند در مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل حفاظت محیط زیست، معاون ساخت و توسعه اداره‌کل راه و شهرسازی و سایر مسئولان استانی و محلی علی زینی وند را همراهی می‌کردند.

تلاش برای تحقق توسعه پایدار در شهرستان‌های شمالی کرمان

رفع مشکل مالی پروژه نیمه‌تمام ورزشی کوهبنان

استاندار کرمان و هیات همراه پس از استقبال فرماندار و مسئولان محلی، ضمن تجدید میثاق با شهدا به مقام شامخ این شهیدان در گلزار شهدای کوهبنان ادای احترام کرد و پس از آن وضعیت عملیات اجرایی پروژه نیمه‌تمام استخر شنای کوهبنان را مورد بررسی قرار گرفت.

فرماندار کوهبنان در این بازدید با اشاره به پروژه عمرانی نیمه تمام استخر شنای کوهبنان گفت: سال گذشته ۷۴ میلیون تومان اعتبار به این طرح پس از چند سال تعطیلی تخصیص یافت و امسال یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان مصوب شده که از محل اعتبارات استانی ورزش استان (۲۷ صدم مالیات بر ارزش افزوده) تامین می شود.

حسین سالاری افزود: این پروژه در بخش ساختمان و تامین تاسیسات با پنج میلیارد تومان اعتبار تکمیل می‌شود و در صورت تامین این اعتبار برای تابستان سال آینده آماده بهره برداری خواهد شد.

استاندار کرمان نیز با اشاره به ضرورت استفاده از اعتبارات ملی، قول مساعد همکاری برای پیگیری و ساخت پروژه استخر شنای کوهبنان را داد.

تلاش برای تحقق توسعه پایدار در شهرستان‌های شمالی کرمان

اقدام در رفع مشکلات تولید برق کوهبنان

زینی‌وند و هیات همراه در گام بعد از این سفر از نیروگاه برق شرکت ایساتیس کوهبنان بازدید کرد و در این بازدید با بیان اینکه مطالعات توسعه پست برق کوهبنان در حال انجام است تصریح کرد: همکاری لازم را برای تامین اعتبار این پروژه انجام می‌دهیم که دهه فجر امسال آماده بهره برداری شود.

وی افزود: ظرفیت کل نیروگاه برق ایساتیس کوهبنان هشت مگاوات بوده و از سال ۹۶ عملیات اجرایی این پروژه شروع و تا سال ۹۸ قراردادها منعقد شد.

زینی‌وند ادامه داد: سال ۹۹ عملیات اجرایی و نصب و راه اندازی نیروگاه برق شرکت ایساتیس آغاز شد و اتصال به پست نیز تا دهه فجر امسال انجام می‌شود.

تلاش برای تحقق توسعه پایدار در شهرستان‌های شمالی کرمان

ارتقای راه‌های زرند و کوهبنان

استاندار کرمان در آخرین مقصد خود در شهرستان کوهبنان از عملیات اجرایی محور زرند - کوهبنان با سه تقاطع غیر همسطح، ۳۴ کیلومتر مسیر و یک پل مخصوص در مرکز بازدید کرد و گفت: هدف از اجرای این پروژه کوتاه کردن این مسیر از ۸۲ کیلومتر به ۶۸ کیلومتر و ارتقای ایمنی و ترافیک محور بوده است.

زینی وند با بیان اینکه محور زرند - کوهبنان پس از سفر رییس جمهوری به استان ملی شده بیان داشت: این پروژه عمرانی ۹۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری دارد که از این میزان ۷۰۰ هزار مترمکعب انجام شده و ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: عملیات اجرایی محور زرند - کوهبنان از سال ۹۴ آغاز و ۲۰۰ میلیارد تومان تاکنون برای آن هزینه شده و نیاز به تامین ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل دارد که در صورت تامین به گفته پیمانکار، تا ۲ سال آینده بهره برداری می‌شود.

تلاش برای تحقق توسعه پایدار در شهرستان‌های شمالی کرمان

تغییر الگوی کشت زرند متناسب با کم‌آبی کرمان

استاندار کرمان در مقصد بعدی سفر خود به شمال استان، با ادای احترام به گلزار شهدا و دیدار با خانواده شهیدان رضا و محمدرضا مختاری، همچنین از پروژه تغییر الگوی کشت و مزارع زعفران منطقه دشتخاک زرند بازدید کرد.

وی کشت محصولات کشاورزی از جمله زعفران را با نیاز آبی کم با توجه به شرایط کم‌آبی استان اقدامی مناسب در راستای توسعه استان ارزیابی کرد و خواستار استمرار آن شد.

تلاش برای تحقق توسعه پایدار در شهرستان‌های شمالی کرمان

تامین بازار واحد تولیدی واگن سازی زرند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در حاشیه بازدید استاندار کرمان از واگن سازی زرند گفت: این پروژه به‌صورت صفر تا صد ورق را تا واگن مسافری تولید می‌کند و در این زمینه ۱۷۳ بدنه واگن مترو تهران در اینجا ساخته شد.

مهدی حسینی نژاد افزود: واگن باری نیز با تامین تجهیزات و دانش برای نخستین بار با متریال مقاوم در واگن سازی زرند تولید می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی مجوز تامین واگن منطقه گل گهر سیرجان را به واگن سازی زرند بدهد، واگن باری کامل در این شهرستان تولید می‌کنیم و توانایی تولید تا هزار دستگاه در سال را داریم.

استاندار کرمان نیز بر همکاری راه آهن جمهوری اسلامی برای تامین بازار واگن سازی زرند و همچنین اشتغالزایی و تولید با تمامی ظرفیت این واحد تولیدی تاکید کرد و خواستار استقرار مدیران این واحد برای بازدهی بیشتر در استان شد.

تلاش برای تحقق توسعه پایدار در شهرستان‌های شمالی کرمان

کاهش آلایندگی و ارتقای تولید فولاد در زرند

مقصد بعدی نماینده عالی دولت در استان کرمان کارخانه‌های کک سازی و فولادسازی شرکت فولاد زرند ایرانیان بود که در این بازدید، مدیرعامل فولاد زرند ایرانیان گفت: این شرکت ۵۰ درصد هولدینگ میدکو را به خود اختصاص داده و معدن جلال آباد، خمرود، ۲ کارخانه کنستانتره در مجموع با ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید، گندله سازی، ۲ کارخانه کک سازی ۸۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار تن و طی آخرین زنجیره ۱.۷ میلیون تن شمش تولید می کند.

ماشالله سهراب نژاد افزود: مجموعه پروژه فولاد زرند ایرانیان به عنوان بزرگترین پروژه فولادی کشور پس از انقلاب اسلامی بوده که اجرا شده که ۱۳۰ هزار تن تجهیزات خارجی، ۳۰۰ هزار مترمکعب بتن ریزی، ۷۸۰ هزار قطر اینچ لوله کشی، ۱۰ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر کابل‌کشی در این پروژه انجام شده است.

وی با اشاره به ترکیب زغال‌سنگ خارجی با نمونه داخلی تصریح کرد: کک تولید شده و گداخته در برج خاموش کننده سرد می‌شود و این فرایند بخاری را تولید می‌کند که از نظر روانی موجب آزار مردم می‌شود اما تمامی فعالیت‌های ما تحت کنترل محیط زیست قرار دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان گفت: پروژه cdq به صورت خشک کک گداخته را با نیتروژن خنک می‌کند و ذهنیت منفی ناشی از دود را کاهش می‌دهد که این پروژه زیست محیطی تا عید امسال راه اندازی و افتتاح می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین پروژه ای با همکاری شرکت دانش بنیان برای از بین بردن بوی بد کارخانه فولاد زرند تعریف کردیم که در مرحله طراحی قرار دارد.

سهراب نژاد افزود: سیاست مدیرعامل میدکو استفاده از فاضلاب برای تامین آب این واحد تولیدی است که ۴۰۰ لیتر بر ثانیه فاضلاب کرمان آماده شده که از فولاد بوتیا به فولاد زرند می‌رسد و سیستمی برای کیفیت سازی آن تعریف کردیم و پس از تصفیه نهایی حدود ۳۰۰ لیتر بر ثانیه در آینده مصرف آب از این محل داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز در ادامه گفت: آلایندگی شرکت فولاد زرند ایرانیان طبق استانداردهای ما است اما اعتراضاتی بر مبنای بو ایجاد شده که محیط زیست برای این مساله هنوز استانداردی تعریف نکرده است.

مرجان شاکری ادامه داد: شرکت فولاد زرند ایرانیان برای سیستم تصفیه فاضلاب و جلوگیری از انباشت آن باید برنامه ریزی کند.

تلاش برای تحقق توسعه پایدار در شهرستان‌های شمالی کرمان

استفاده از ظرفیت ۲۸ ابرکارخانه برای توسعه کرمان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این سفر گفت: ۲۸ ابرکارخانه همچون فولاد زرند ایرانیان در این استان شکل دادیم که ۱۰ میلیون تن از ۵۵ میلیون تن فولاد کشور و تکمیل زنجیره فولاد را در استان محقق می‌کند.

حسینی نژاد افزود: چهار میلیون تن کنستانتره و ۴۲ میلیون تن از ۸۲ میلیون تن تولید کشور در افق ۱۴۰۴ مربوط به استان کرمان است.

استاندار کرمان همچنین با بازدید از گلخانه هیدروپونیک، گردنه حادثه‌خیز ده‌علیرضا، نیروگاه سیکل ترکیبی علی آباد زرند با ۲ واحد ۱۶۲ مگاواتی گازی و یک واحد ۱۶۰ مگاواتی بخار مسائل و مشکلات آنان را مورد بررسی قرار داد و همچنین دستور به تکمیل اطلاعات و پیشینه قلعه تاریخی فتح آباد زرند در راستای مرمت این بنای تاریخی را صادر کرد.

تلاش برای تحقق توسعه پایدار در شهرستان‌های شمالی کرمان

دستاوردهای سفر استاندار به شهرستان‌های شمالی کرمان

استاندار کرمان گفت: شهرستان کوهبنان ظرفیت‌های معدنی، گردشگری، کشاورزی و گلخانه ای در حوزه های مختلف دارد که به‌نظر می‌رسد این ظرفیت‌ها تاکنون به خوبی فعال نشده لذا ظرفیت‌های منطقه‌ای را برای توسعه همه جانبه دیار کریمان فعال‌ می‌کنیم.

زینی‌وند افزود: کرمان استانی پر ظرفیت است که به خوبی در این استان کار می شود و در این زمینه اعتبارات دولتی و از ظرفیت های بخش خصوصی در راستای توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال استفاده می کنیم.

وی اظهار داشت: علاوه بر طرح‌های دولتی، بخش خصوصی ظرفیتی مطلوب در جهت توسعه استان کرمان دارد که از فعالیت این حوزه برای توسعه پایدار استان بهره‌برداری می‌کنیم.

استاندار کرمان گفت: مدیران تحرک خود در راستای بهبود فضای تسهیل گری کسب و کار را بیشتر کنند که بتوانیم کارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خوبی در استان انجام دهیم.

وی عنوان کرد: برنامه توسعه خوبی برای شهرستان کوهبنان تعریف شده و در این راستا از چند پروژه از جمله استخر، نیروگاه هشت مگاواتی و محور زرند - کوهبنان بازدید کردیم که فعالیت‌ها تسریع شود.

وی ادامه داد: نیروگاه هشت مگاواتی کوهبنان تقریبا به اتمام رسیده و تا بهمن‌ماه امسال وارد مدار می شود و همچنین حوزه محور معدنی و قدیمی زرند - کوهبنان که استاندارد نیست و اعتبارات اجرای این پروژه ملی تامین شده و اعتبارات آن را افزایش دهیم ‌که‌ مسیر کوتاه و استانداردها را ارتقا می دهد.

تلاش برای تحقق توسعه پایدار در شهرستان‌های شمالی کرمان

استاندار کرمان با بیان اینکه این استان پایگاه معادن کشور است، گفت: متاسفانه بخش عمده ای از معادن غیرفعال مانده که به سرعت به سمت فعالسازی این معادن می‌رویم.

زینی وند افزود: برخی از افراد و شرکت ها پهنه هایی از معادن را در گذشته ثبت کردند اما این ظرفیت گسترده را راکد گذاشتند که با اراده جدی وزیر صمت، پروانه این معادن پس از یک ماه به مزایده گذاشته می شود و برنامه جدی ما در استان کرمان به این سمت خواهد بود.

وی اظهار داشت: سازمان صمت فهرستی از ظرفیت معدنی استان کرمان ارائه کند و افرادی که توان مالی و فنی لازم را ندارند از این کار خارج و معادن به افراد توانمند واگذار شود.

استاندار کرمان گفت: شهرستان زرند با ظرفیت بالای صنعتی و کشاورزی اقدامات موثری در تغییر الگوی کشت و بخشی بزرگ از اراضی را در سازگاری با کم آبی زیر کشت زعفران برده است.

وی تصریح کرد: اقدامات جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقاتی در تولید پسته، تغییر الگوی کشت و گلخانه هیدروپونیک گسترش یابد.

تلاش برای تحقق توسعه پایدار در شهرستان‌های شمالی کرمان

وی افزود: جاده زرند - کوهبنان که اعتبار بالایی می خواهد را باید به‌صورت ملی پیگیری کنیم که جذب اعتبارات برای اتمام پروژه بیشتر شود و احداث این محور گردنه‌های حادثه خیز را رفع و مسیر ۲ شهرستان را ۱۴ کیلومتر کوتاه‌تر می کند.

زینی وند افزود: صنایع واگن سازی زرند امکان تولید واگن باری و مسافربری را دارد لذا واحدهای نیازمند واگن، محصولات موردنیاز خود را از این واحد تولیدی سفارش دهند.

وی ادامه داد: بنظر می‌رسد در حوزه مدیریتی این واحد تولیدی باید تحرک بیشتری ایجاد شود که بخشی گسترده تر از آن را فعال کنیم و در این راستا مدیران ‌واگن سازی در استان کرمان ‌مستقر شوند.

استاندار کرمان افزود: چرخه کامل تولید زنجیره فولاد زرند افتخاری برای کشور و مجموعه است ‌و این واحد با استفاده از تکنولوژی نوین و رعایت شرایط زیست محیطی موفق عمل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: موانع کارخانه های فولاد زرند ایرانیان را به عنوان یکی از مجموعه بزرگی فولادی کشور باید رفع کنیم.

وی با اشاره به ضرورت تقویت زیرساخت‌های استان گفت: تراز کرمان در زیرساخت برق مصرفی منفی ارزیابی می‌شود و درصورت عمل به چشم انداز توسعه صنایع مصرف برق را چند برابر شرایط فعلی می‌کند که با وجود زیرساخت‌های فعلی آن را پاسخگو نیستیم.

زینی وند اصافه کرد: مجتمع های فولادی با احداث نیروگاه سیکل ترکیبی زیرساخت برق استان را تامین کنند و از ظرفیت انرژی خورشیدی نیز می‌توان بهره برداری کرد.

وی افزود: توسعه زیرساخت‌ها با پیگیری در سطح استان و ملی، با هماهنگی مجمع نمایندگان استان و فرماندار و مجموعه ‌مدیریت شهرستان پیگیری شود و تاکنون کارها خوب بوده اما هماهنگی شهرستان‌ها موجب پیگیری جدی تری می شود.

وی با اشاره به سیاست کلی دولت در استان کرمان گفت: برنامه‌داریم که پایگاه اصلی معادن و دفاتر و حساب ها را به استان بیاورند .

تلاش برای تحقق توسعه پایدار در شهرستان‌های شمالی کرمان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403