جزییات تعطیلی ادارات و بازار در شهرهای لرستان


جزییات تعطیلی ادارات و بازار در شهرهای لرستان

خرم‌آباد - ایرنا - اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در بازار و ادارات با توجه به وضعیت مختلف شیوع این ویروس در شهرها از سوی مسوولان لرستان متفاوت اعلام شده است بنابراین شرایط تعطیلی‌ها در همه نقاط این استان یکسان نیست.

به گزارش ایرنا از مجموع شهرستان های ۱۱ گانه لرستان، خرم آباد، بروجرد و سلسله در وضعیت قرمز، الیگودرز، ازنا، دورود، پلدختر، کوهدشت، دلفان و رومشکان وضعیت نارنجی و شهرستان چگنی در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا از اول آذرماه مشاغل و اصناف با اعمال محدودیت‌های جدید، به چهار گروه تقسیم شده است اما بخش های آموزشی و اداری تمامی مراکز آموزشی، مدارس، دانشگاه های دولتی و خصوصی و حوزه های علمیه در هر سه وضعیت قرمز، نارنجی و زرد باید تعطیل شود و مصوبه تعطیلی مشمول بانک ها نخواهد شد.

تکلیف ادارات و مشاغل خرم آباد، بروجرد و الشتر

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا هم اکنون که خرم آباد، بروجرد و الشتر در وضعیت قرمز هستند تنها گروههای شغلی سطح یک این شهرستان ها حق فعالیت دارند.

گروه‌های شغلی یک شامل بیمارستان، داروخانه، مطب، آمبولانس، آتش نشانی، سوپرمارکت، نانوایی ها، امنیت، سلامت، تعمیرگاه‌های لوازم خانگی و پمپ بنزین هستند که به هیچ وجه نباید تعطیل شوند.

در این سه شهر لرستان گروه‌های شغلی ۲ شامل مراکز خرید و تجارری، مال ها، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، قنادی و شیرینی فروشی ها، آبمیوه و بستنی فروشی ها مجاز به فعالیت نیستند و مراکز تهیه و طبخ غذا تنها در صورت بیرون بر مجاز به فعالیت هستند.

همچنین آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو ، مراکز شماره گذاری اتومبیل، بازار فروش فرش، موکت، فرش ماشینی، اسباب بازی فروشی ها، فروش لوازم خانگی، عمده فروشی‌ها و خرده فروشی ها، خدمات چاپ و دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمانی، کادوفروشی ها، پارچه فروشی ها، عکاسی ها، آژانس‌های مشاوره املاک، پرده سراها، فروش مبلمان، کیف و کفش، نوشت افزار، خیاطی و خرازی‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی جزو گروه شغلی ۲ هستند که باید در شهرهای با وضعیت قرمز تعطیل باشند.

گروه‌های شغلی سه شامل دانشگاه ها، مدارس، زبان سراها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای، کتابخانه ها، استخرهای سرپوشیده، موزه‌ها و موزه باغ ها، سینما و تئاتر، آرایشگاه ها، مساجد و مصلی‌ها نیز نباید در خرم آباد، بروجرد و الشتر فعالیت کنند.

گروه‌ چهار نیز شامل برگزاری مراسم‌ اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها، فعالیت باشگاه‌های ورزشی، مدارس شبانه روزی، کافه و قهوه خانه‌ها که برای شهرهای قرمز ممنوع اعلام شده است.

همچنین تمامی ادارات دولتی در شهر های وضعیت قرمز تعطیل خواهند بود و فقط دستگاه‌های خدمات رسان مانند حوزه خدمات شهری شهرداری و آتش نشانی ادامه فعالیت می کنند.

بازار و ادارات هفت شهر نارنجی لرستان

الیگودرز، ازنا، دورود، پلدختر، کوهدشت، دلفان و رومشکان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا هستند و فعالیت گروه های سطح یک و ۲ مشاغل و اصناف در آنها منعی ندارد.

در خصوص ادارات شهرهای نارنجی نیز دستگاه های خدمات رسان و ضروری طی هفته جاری با ۲ سوم کارکنان و سایر ادارات با ۵۰ درصد ظرفیت نیروی انسانی فعالیت می کنند.

هشدار زرد کرونا در چگنی و تکلیف فعالیت های صنفی و اداری

تنها چگنی از مجموع شهرستان های ۱۱ گانه لرستان در شرایط زرد شیوع کرونا قرار دارد و اعمال محدویت های صنفی و اداری آن با سایر مناطق استان متفاوت است.

در شهرهای با وضعیت زرد تنها فعالیت گروه های سطح چهار محدود شده است به این معنا که اصناف و مشاغل یک تا سه با رعایت پروتکل های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند.

اما گروه چهار شامل برگزاری مراسم‌ اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها، فعالیت باشگاه‌های ورزشی، مدارس شبانه روزی، کافه و قهوه خانه‌ها برای این شهر نیز ممنوع است.

در خصوص فعالیت های دولتی نیز دستگاه های اجرایی خدمات رسان و ضروری در شهر های دارای وضعیت زرد با تمام ظرفیت و سایر دستگاه های اجرایی با یک سوم کارکنان خود خدمت خواهند کرد.

تاکنون ابتلای ۵۴ هزار و ۶۷۲شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد یک هزار و ۱۱۱ نفر نیز جان باخته اند.

در حال حاضر وضعیت شیوع کرونا در بروجرد، خرم آباد و سلسله قرمز، چگنی زرد و مابقی شهرستان های ۱۱ گانه لرستان نارنجی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر