13 هزار تن بذر اصلاح شده غلات در خراسان شمالی توزیع شد


13 هزار تن بذر اصلاح شده غلات در خراسان شمالی توزیع شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: 13 هزار تن بذر اصلاح شده غلات برای کشت پاییزه بین کشاورزان این استان توزیع شد که از این میزان 6 هزار تن آن مربوط به سهمیه بذر سال گذشته بود.

محمدنقی کاظمیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشاورزان بخشی از بذر غلات را در سال گذشته خرید نکرده بودند که امسال در اختیار آنها قرار گرفت.

وی افزود: برنامه ریزی شده است که برای سال آینده ۱۹ هزار تن بذر اصلاح شده تولید شود و در اختیار کشاورزان برای کشت در فصل پاییز قرار گیرد.

وی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی ۴۰ درصد بذر اصلاح شده گندم در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و ۶۰ درصد نیز باید توسط خود بهره برداران تهیه شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: گندم بذری کیلوی ۳۷ هزار ریال و گندم دانه ۳۹ هزار ریال بود که کشاورزان بیشتر در سال های گذشته از بذور خود مصرفی استفاده می کردند.

کاظمیان اظهار داشت: اما امسال کشاورزان بیشتر گندم تولیدی خود را به فروش کیلویی ۴۵ تا ۴۷ هزار ریال به فروش رساندند که گندم بوجاری شده را با قیمت ۳۷ هزار ریال خریداری می کنند.

وی با بیان اینکه امسال گندم بوجاری شده دولتی پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست گفت: به کشاورزان توصیه می کنیم که از بذور خود مصرفی استفاده کنند.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: در سال های گذشته قیمت بذرو اصلاح شده از گندم کشاورزان بالاتر بود و آنان استقبال زیادی نداشتند اما امسال قیمت دانه گندم گران تر است و کشاورزان تمام گندم خود را فروختند و بعضا به مصرف دام نیز رسیده است.

کاظمیان افزود: سیاست دولت این است که هر کشاورزی در مدت دو تا سه سال از بذور اصلاح شده دولتی استفاده کند و می تواند همان بذر را تا سه سال نیز نگه داری و مورد استفاده قرار دهد.

وی اظهار داشت: از مجموع ۱۹ هزار تن بذر غلات که برای سال آینده برنامه ریزی شده است ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن گندم و چهار هزار و ۵۰۰ تن نیز مربوط به جو است.

وی افزود: در سال زراعی ۹۳-۹۲ هفت هزار و ۷۰۰ تن بذر اصلاح شده و در سال گذشته ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن بذر اصلاح شده تولید شد که از رشد ۳۶ درصدی برخوردار است.

وی سطح ابلاغی کشت گندم آبی استان در سال جاری را ۴۷ هزار و ۳۸۰ هکتار و ابلاغی گندم دیم را نیز ۹۸ هزار هکتار عنوان کرد.

وی سطح زیر کشت جو ابلاغی استان را نیز ۴۸ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: از این سطح ۲۵ هزار هکتار آبی و ۲۳ هزار هکتار دیم است.

۹۸ هزار هکتار از دیمزارها و ۴۷ هزار هکتار از کشتزارهای آبی خراسان شمالی در سال زراعی گذشته زیر کشت گندم رفته بود.

میانگین عملکرد برداشت گندم در هر هکتار از اراضی دیم این استان هزار و ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم و در اراضی آبی سه هزار و ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است. استان خراسان شمالی در تولید گندم دیم رتبه ۱۶ و گندم آبی رتبه ۱۸ کشور را دارد.

کاظمیان گفت: امسال یک میلیون و ۱۸۶ هزار تن انواع محصول زراعی آبی و دیم در کشتزارهای این استان تولید شد که نسبت به سال گذشته تغیر چندانی ندارد.

وی اظهار داشت: این استان ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی دارد که بیشترین سطح اراضی زراعی دراستان مربوط به کشت غلات با ۲۰۰ هزار هکتار است گفت: از نظر سطح کشتزارهای استان حدود ۷۰ درصد متعلق به گندم، ۲۰ درصد جو و ۱۰ درصد به کلزا اختصاص است.

وی با بیان اینکه امسال در سطح ۱۴۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی استان گندم کشت می شود گفت: از این سطح ۴۷ هزار و ۵۰۰ هکتار آبی و ۹۸ هزار هکتار دیم است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: همچنین ۲۵ هزار هکتار اراضی آبی و ۲۳ هزار هکتار اراضی دیم نیز به کشت محصول جو اختصاص می یابد و همچنین برنامه ابلاغی برای کشت کلزا هفت هزار هکتار آبی است.

سهم استان ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی در کلیه بخش های اقتصادی کشور است، سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

۳۶.۴ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که این شاخص در کشور ۱۸.۹۹ درصد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس