نوجوانان در دوره شیوع کرونا با خوشنویسی تفریح کنند


نوجوانان در دوره شیوع کرونا با خوشنویسی تفریح کنند

تهران- ایرنا- یک استاد خوشنویسی معتقد است که بهترین و سالم‌ترین تفریح برای کودکان و نوجوانان به ویژه در دوران کرونا و تعطیلی مدارس، استفاده از قلم و مرکب و آموختن و تمرین هنر اصیل خوشنویسی است.

«حامد توسلی» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به اهمیت قلم و نوشتن اشاره و بیان کرد: اهمیت قلم، نوشتن و خوشنویسی در کلام‌الله مجید نیز به خوبی مشخص است و کودکان و نوجوانانمان در مکتب‌خانه‌ها و قبل از شروع هر آموزشی، نوشتن با قلم و مرکب را می‌آموختند.

وی ادامه داد: اولین چیزی که در مکتب‌خانه‌ها به دست دانش آموز می‌دادند، قلم بود و کودکان، همراه و همزمان با مطالبی که خطاطی می‌کردند و می‌نوشتند از نظر روحی، معنوی، فکری و شخصیتی به سرعت رشد می‌کردند.

توسلی بیان کرد: حتی همه بزرگان ما در گذشته به هر جایگاه، مرتبه و درجه‌ای که دست می‌یافتند، از خط خوش و زیبایی برخوردار بودند و این خط خوش بر شخصیت و منش و رفتار آنان تاثیر بسیار زیادی داشت.

وی با بیان اینکه امروزه فضاهای مجازی واقعا به کسی امان نمی‌دهد، اضافه کرد: هنر خوشنویسی با جاذبه بسیار قوی و تاثیرگذاری که دارد، می‌تواند کودکان، نوجوانان و جوانان ما را از افتادن در دام‌های فضای مجازی و تاثیر مخرب فرهنگی و دینی آنها در اماننگه بدارد.

هنر خوشنویسی، زندگی کودکان را هدفمند می‌کند

این استاد خوشنویس تصریح کرد: هنر خوشنویسی زندگی کودکان و نوجوانان را هدفمند می‌کند و آنان را صاحب شخصیتی مستقل و محکم به بار می‌آورد.

حامد توسلی اظهار داشت: با توجه به اینکه خودم معلم هستم و در طول سال تحصیلی با دانش‌آموزان زیادی در ارتباط هستم، به این نتیجه رسیده‌ام که بهترین تفریح برای کودک و نوجوان استفاده از قلم و مرکب است زیرا وقتی با قلم می‌نویسند، روحیه شان به سمت بهبودی و شادی می‌رود.

وی افزود: توصیه‌ام به خانواده‌ها و به ویژه خانواده‌های ساکن استان و شهر تهران این است که برای فرزندان خود یک برنامه‌ریزی هدفمند داشته باشند و زمینه‌ای فراهم کنند تا در این ایام که کودکان و نوجوانان بیش از هر زمان دیگری در خانه می‌مانند، زمینه‌ای فراهم کنند تا بچه‌ها از آموزش‌های هنری که به شکل مجازی ارائه می‌شود، برخوردار شوند.

او تاکید کرد: یکی از هنرهایی که در شرایط موجود می‌تواند اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ما را به خوبی غنی کند، هنر خوشنویسی است؛ از سوی دیگر هنر خوشنویسی ارتباط مستقیم با آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) و شعر و ادبیات فارسی دارد و کودکان و نوجوانان را به سمت علم و دین سوق می‌دهد.

توسلی ادامه داد: بد خط بودن یکی از عوامل ضعیف بودن دانش‌آموزان است زیرا وقتی یک دانش‌آموز خوش خط باشد، به خاطر تمیز بودن دفتر و بسیاری از ویژگی‌های دیگر تشویق می‌شود؛ از سوی دیگر زیبا نوشتن موجب بهبود یادگیری می‌شود.

هنر خوشنویسی از زیباترین هنرهای بصری است اما زیبا نوشتن تنها یک جنبه از هزاران جنبه‌ی این هنر به شمار می‌رود و اصول هندسی و نظام‌مندی فوق‌العاده این هنر سبب شده است که طرفداران زیادی پیدا کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس