آواهای درویشی و فرهت تا نمایشگاه‌های مجازی در فرهنگسراهای پایتخت


آواهای درویشی و فرهت تا نمایشگاه‌های مجازی در فرهنگسراهای پایتخت

تهران-ایرنا-فرهنگسراها و مراکز فرهنگی هنری تهران با توجه به شیوع کرونا و اعمال محدویت‌ها برای مقابله با این بیماری،ضمن برگزاری برنامه‌هایی به مناسبت‌های مختلف، خدمات فرهنگی را از طریق فضای مجازی در اختیار شهروندان قرار می‌دهند که انتشار سمفونی تهران و بازدید مجازی از باغ موزه قصر از جمله آنهاست.

به گزارش ایرنا، مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با هدف اشاعه و نشر موسیقی و برای دسترسی عموم علاقه‌مندان به این هنر، اقدام به باز نشر آثار کرده است. نخستین اثر به آلبوم «سمفونی‌های تهران» اثر استادان «محمدرضا درویشی» و «شاهین فرهت» اختصاص دارد.

نخستین اثر منتشره «سوئیت سمفونی آوازی» اثر استاد «محمدرضا درویشی»، شعر «محمدعلی چاووشی» و آواز «حمیدرضا نوربخش» بود و دومین اثر «سمفونی شماره ۱۲ در فا مینور، اپوس ۸۲»، اثر «شاهین فرهت» است.

این سمفونی در چهار موومان شامل الگرو کن فوکو، اندانت کن موتو، انترمتسو و الگرو آپاسسیو ناتو تصنیف شده است. این سمفونی با اجرای ارکستر ناسیونال اکراین به رهبری ولادیمیرسیرنکو ضبط شده است، برای سهولت در شنیدار و ارسال فایل هر چهار موومان به هم متصل شده است.

باز نشر آثار موسیقی طی روزهای آینده ادامه خواهد یافت. علاقه‌مندان برای دسترسی به فایل شماره یک سمفونی تهران می‌توانند به نشانی http://fhnews.ir/files/fa/news/1399/9/6/215200_196.mp3 و برای دسترسی به سمفونی تهران از شاهین فرهت به نشانی http://fhnews.ir/files/fa/news/1399/9/6/215201_946.mp3 مراجعه کنند.

معرفی کتاب «سرکار علیه» در تازه‌های کتاب اندیشه

کتابخانه فرهنگسرای اندیشه در تازه‌های کتاب این هفته به معرفی کتاب «سرکار علیه» نوشته «زهره عیسی خانی» و «ریحانه کشتکاران» پرداخته است. این کتاب سال ۱۳۹۸ توسط نشر کتابستان معرفت به چاپ رسیده است و شامل چند روایت مادر دختری با زبانی جذاب و خواندنی است که هویت زن را در جامعه ایرانی بررسی می کند. کتاب «سرکار علیه» به قلم مادر و دختری از دو نسل متفاوت برای درک برخی چالش‌های هویت زنان در دنیای امروز است که مطالعه آن به همه مردان و زنان خانواده دوست توصیه می‌شود.

تازه‌های کتاب عنوان برنامه‌ای است که کتابخانه فرهنگسرای اندیشه هر دو هفته یک بار با معرفی یک کتاب جدید در فضای مجازی به نشانی @farhangsara.andishe منتشر می‌کند.

معرفی کتاب «قهرمان من تویی»

فرهنگسرای بهمن کتاب «قهرمان من تویی» را در قالب فتوکلیپ با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، جلوگیری از استرس کودکان در دوران شیوع بیماری کرونا و توسعه و ارتقای سلامت اجتماعی معرفی کرده که از طریق نشانی @farhangsara.bahman۱۶ قابل دسترسی است. این کتاب نوشته سازمان بهداشت جهانی (گروه سلامت روان) با موضوع شیوه‌های مقابله کودکان با کووید ۱۹ است که توسط «ندا کمال هدایت» ترجمه شده است.

در بخشی از معرفی این کتاب آمده است؛ «قهرمان من تویی» کتابی است برای کودکان که در سراسر جهان تحت تاثیر فراگیری کووید ۱۹ قرار گرفته‌اند، «قهرمان من تویی» باید از سوی والدین، پرستار یا آموزگار در کنار یک کودک و گروه کوچکی از کودکان خوانده شود، توصیه نمی‌شود کودکان کتاب را به تنهایی بخوانند.

فتوکلیپ «زیست کرونایی»

فرهنگسرای خانواده در قالب فتوکلیپ «زیست کرونایی»، با توجه به نقش حیاتی نهاد خانواده به عنوان پناه و تکیه‌گاه مردم، گوشه‌ای از حال و هوای امروز خانواده‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا شامل زندگی اینترنتی، همنشینی با کتاب و زندگی افراد با دستکش، ماسک، محلول ضدعفونی و آموزش مجازی اعضای خانواده از جمله دانشجویان، دانش‌آموزان و دورکاری والدین را به نمایش گذاشته که از طریق نشانی Farhangsara_khanevade@ قابل دسترس است.

مسابقه فرهنگی «همیار کوچک»

فرهنگسرای هنگام مسابقه فرهنگی «همیار کوچک» را در راستای ترویج قانون‌مداری، حقوق شهروندی و احترام به هم نوع از سنین کودکی و همراهی بیشتر خانواده‌ها در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در دو بخش خوانش شعر همیار کوچک توسط کودکان و ارسال آن به دبیرخانه و مسابقه جورچین در فضای مجازی برگزار می‌کند.

در بخش خوانش شعر، علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت فرهنگسرای هنگام به نشانی hengam.farhangsara.ir متن شعر را دریافت کنند و ویدئوهای خواندن این شعر توسط کودکان را به شماره ۰۹۰۲۸۴۰۶۰۸۴ در پیام‌رسان واتساپ ارسال کنند.

همچنین در بخش مسابقه جورچین، کودکان ۵ تا ۹ سال می‌توانند به کمک والدین خود به سایت این فرهنگسرا مراجعه و با کلیک بر روی پوستر همیار کوچک در مسابقه شرکت کنند.

علاقه‌مندان تا ۲۵ آذرماه فرصت دارند در مسابقه «همیار کوچک» شرکت کنند و با پایان مسابقه در ۳۰ آذرماه، به ۲۰ نفر از برگزیدگان به قید قرعه جوایز نقدی اهدا می‌شود.

نمایشگاه‌های مجازی

نمایشگاه‌های «گذری بر آثار پیشکسوتان نقاشی قهوه‌خانه‌ای» با هدف نگهداشت و خاطره اساتید این هنر همچون «عباس بلوکی‌فر»، «حسن اسماعیل‌زاده»، «حسین همدانی»، «فتح‌الله قوللرآقاسی»، «محمد فراهانی»، «علی‌اکبر لرنی»، «جواد عقیلی» و «احمد خلیلی» با همکاری گالری عقیلی در نگارخانه مجازی فرهنگسرای معرفت به نشانی @marefat.farhangsara و «نگاهی تازه به عناصر و نقوش هنرهای ایرانی» با نمایش ۳۰ اثر از آثار موجود در گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به نشانی iaram_art برپا شده است.

در این نمایشگاه آثار هنرمندانی همچون «پرویز کلانتری»، «حسین همدانی»، «شهلا حبیبی»، «محمدعلی ترقی»، «ناصر آراسته»، «ابوالحسن افشار»، «اسدالله کیانی»، «الهه مقدمی»، «جواد حکیمی»، «حسین محجوبی»، «علی‌اکبر صادقی»، «علی شیرازی»، «فضل‌الله طباطبایی»، «قدرت‌الله عاقلی» و «محسن یونسی» ارایه شده است.

همچنین نگارخانه کلک خیال فرهنگسرای اخلاق نیز با انتشار فتوکلیپ «رنگ و خط» به معرفی و نمایش آثار «کورش شیشه‌گران» نقاش، گرافیست و معمار داخلی در فضای مجازی پرداخته است، این فتوکلیپ از طریق نشانی @kelkkhial.gallery قابل دسترسی است.

فرهنگسرای سرو نیز نمایشگاه خوشنویسی «نقش و عشق» را با نمایش ۲۵ اثر از آثار استاد «سیدرضا صفوی» در فضای مجازی به نشانی @farhangsara_sarv برپا کرده است، این استاد خوشنویسی سال ۱۳۶۲ به دریافت درجه ممتاز خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران نائل و عضو انجمن خوشنویسان بیرجند شد، صفوی در دهه اخیر به کار نقاشی خط، تذهیب، مرصع و کولاژ فارسی به سبک ابداعی خودشان پرداخته است.

برنامه‌های هفته بسیج

برخی از فرهنگسراها نیز به مناسبت هفته بسیج(۲۹ تا پنجم آذر) و گرامیداشت تشکیل بسیج مستضعفان با فرمان امام خمینی(ره) در پنجم آذر ۱۳۵۸، برنامه‌هایی را در فضای مجازی برگزار کردند، فرهنگسرای اندیشه به این مناسبت، تولیدات محتوایی متنوعی را با محوریت قدردانی از زحمات بسیجیان در خدمت‌رسانی به مردم در زمان شیوع ویروس کرونا با عنوان «هنوز ادامه دارند» تولید و از طریق نشانی @farhangsara.andishe منتشر کرده است.

انتشار کلیپ «هفته بسیج» با بهره‌گیری از بیانات رهبر معظم انقلاب با موضوع خدمات، فعالیت‌ها و تاثیرگذاری بسیج، تهیه و تنظیم یک ویدئو با هدف گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و مروری بر فعالیت‌های این شهید، راه‌اندازی «رادیو اندیشه» با موضوعات مذهبی و معنوی، معرفی کتاب، نقد و بررسی چند فیلم مناسبتی به مناسبت هفته بسیج از دیگر برنامه‌های این فرهنگسراست.

فرهنگسرای خانواده همزمان با روز بسیج مستضعفان، فتوکلیپ «فرهنگ‌ بسیجی» را با جملات زیبای رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) درباره بسیج منتشر کرده که از طریق نشانی‌های Farhangsara_khanevade@ و Ketabkhanekhanevade@ قابل دسترسی است.

همچنین فرهنگسرای ابن‌سینا گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون روز بسیج را با عنوان «مدرسه عشق» از سری تولیدات ویدئویی «نشان» از طریق نشانی https://www.aparat.com/v/۸oEb۱ منتشر کرده است، در این اثر، بیانات حضرت معظم‌له پیرامون تشکیل بسیج و انجام ماموریت‌ها به شکل‌های گوناگون با توجه به اقتضای زمان مورد بازخوانی قرار گرفته است.

مراکز فرهنگی هنری منطقه ۱۸ نیز به مناسبت هفته بسیج مجموعه بیانات رهبری را در قالب ۱۲ کلیپ و ویدئوکلیپ در فضای مجازی منتشر کرد، همچنین پنج استوری و ۱۳ محصول دیگر در قالب پوستر، اسلاید، تصویرسازی همراه با صوت توسط کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی هنری این منطقه تولید و در فضای مجازی منتشر شده است.

بسیج نیروی کارآمد، ستارگان پرفروغ ، معرفی کتاب و تقریظ رهبری، مدرسه عشق، کلام رهبری، یاوران مهدی، بسیجی یعنی علی(ع)، اهداف عالی، امید و رهبری، بسیج همیشه در صحنه، پیام رهبری، ایمان و اخلاص، به سبک شهدا، نسلی از سلیمانی‌ها، بسیح پیشرو در خدمت، نماد ایستادگی، نمایش قدرت عمومی، بسیچ در کلام خورشید، وصیت نامه شهدا، بسیج مردان میدان نبرد، بسیج برکت انقلاب، بسیج و ایثار، شاخه طوبی از جمله عناوین این محصولات فرهنگی است که در صفحه مجازی فرهنگسرای خاتم(ص) به نشانی farhangsara_khatam و صفحه مجازی خانه فرهنگ امام علی (ع) به نشانی kh_farhang_emamali قابل دسترسی است.

انتشار دلنوشته‌های ادبی در «سوگ خورشید»

فرهنگسرای خانواده همزمان با سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س)، دلنوشته‌های ادبی درباره این حضرت را در قالب فتوکلیپ «سوگ خورشید» با هدف آشنایی خانواده‌ها با زندگی و رسالت ائمه اطهار و بزرگان دین برای نسل آینده با همکاری کانون ادبی عرفانی شفق منتشر کرد.

همچنین ویدئوکلیپ «بانوی آینه» با هدف شناخت بیشتر شهروندان از الگوهای دینی و توسعه فعالیت‌های مشارکتی و فرهنگی بین خانواده‌ها با حضور «محمدفاضل فروتنی» هنرمند نوجوان خطه خراسان جنوبی فعال در حوزه کتابخوانی و شعرخوانی به همین مناسبت در فضای مجازی منتشر شد. شهروندان برای بهره‌مندی از این برنامه‌ها می‌توانند به نشانی Farhangsara_khanevade@ و Ketabkhanekhanevade@ مراجعه کنند.

دور جدید خدمات مجازی گردشگری باغ موزه قصر

باغ موزه قصر تهران با توجه به آغاز محدودیت‌های گسترده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور، خدمات مجازی و غیرحضوری گردشگری را بار دیگر جایگزین خدمات حضوری کرده است، از چهارم آذرماه ویژه برنامه موزه‌گردی مجازی به صورت پخش زنده آغاز شده که در این رویداد، کارشناسان و راهنمایان موزه هر روز از ساعت ۱۱ به نشانی qasr_ir@ در محل موزه‌های باغ موزه قصر به توضیح بخش‌های مختلف مجموعه پرداخته و به سوالات مخاطبان پاسخ می‌دهند.

سامانه بازدید مجازی باغ موزه قصر با امکان بازدید از موزه «مارکوف»، موزه «زندان سیاسی» و محوطه باغ ایرانیِ باغ موزه قصر به صورت مستقیم و ۲۴ ساعته، بازی موبایلی باغ قصر برای آشنایی دانش‌آموزان با تاریخ معاصر کشور، مجموعه داستان‌های صوتی قصر، مجموعه مصاحبه‌های تصویری با زندانیان سیاسی پیش از انقلاب زندان قصر و فیلم تئاتر زمان در حبس قصر در سایت باغ موزه به نشانی http://qasr.ir در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

باغ موزه قصر در انتهای خیابان شهید مطهری، بعد از تقاطع دکتر شریعتی، میدان پلیس واقع شده است، این باغ‌ موزه در دوران پهلوی به عنوان اولین زندان متمرکز تهران بود و بسیاری از زندانیان سیاسی در این مکان، زندانی بودند.

زندان قصر پس از انقلاب اسلامی محل حبس زندانیان غیرسیاسی شد و سال ۱۳۸۲ به دلیل حضور زندان در میانه شهر و بافت قدیمی و فرسوده آن، تصمیم به تعطیلی این زندان تاریخی گرفته شد. بعد از تخلیه کامل زندان قصر در سال ۱۳۸۵ و رایزنی شهرداری تهران برای تغییر کاربری این مجموعه، بعد از اصلاح ساختاری و تغییر کاربری فضای زندان، باغ موزه قصر به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران آبان ماه ۱۳۹۱ به عنوان یکی از مراکز فرهنگی هنری شهر تهران با بافت تاریخی و موضوعیت فرهنگی اجتماعی به بهره‌برداری رسید.

مجموعه فرهنگی تاریخی باغ موزه قصر با وسعت بیش از ۷ هکتار شامل بخش‌هایی همچون موزه مارکوف، موزه زندان سیاسی، نیایشگاه، برج‌های دیده‌بانی، سروستان و باغ ایرانی، سالن فرخی یزدی، نگارخانه ملک‌الشعرای بهار، کافه لقانطه، کافه گالری مارکوف و نمایشگاه خودورهای کلاسیک است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا