از رد ادعای آموزش و پرورش در تمدید کنکور نظام قدیم تا حواشی نامه جنجالی وزیر علوم


از رد ادعای آموزش و پرورش در تمدید کنکور نظام قدیم تا حواشی نامه جنجالی وزیر علوم

وزارت علوم در هفته گذشته با اخبار متعددی مانند رد ادعای آموزش و پرورش در تمدید کنکور نظام قدیم و حواشی نامه جنجالی وزیر علوم گذشت.

از رد ادعای آموزش و پرورش در تمدید کنکور نظام قدیم تا حواشی نامه جنجالی وزیر علومبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «آزمون زبان MSRT آذر لغو شد»، «پاسخ وزیر علوم به انتقادات درباره نامه «انحلال دانشگاه فرهنگیان»»، «دانشگاه‌ها بر اساس تعداد مقاله‌های استادان رتبه بندی می‌شوند»، «۵ سال محرومیت،جریمه دانشگاهی که بورسیه ها را نپذیرد»، «تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۶۰ درصد می‌شود»، «شیوه پذیرش دانشجویان دکتری مورد تائید وزارت علوم نیست»، «کنکور نظام قدیم تمدید نمی‌شود»، «طرح تجمیع گرایش‌های دکتری در کنکور ۱۴۰۰ اجرایی نمی‌شود»، و «کدام دانشجویان در زمان محدودیت‌های کرونایی اجازه حضور در دانشگاه را دارند؟» از جمله مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته گذشته بود.

آزمون زبان MSRT آذر لغو شد

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم و معاون وزیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره لغو برگزاری آزمون زبان MSRT و آخرین تصمیمات برای برگزاری آن بیان کرد: قرار بر این بود که در ۱۴ آذر آزمون بعدی MSRT برگزار شود که با محدودیت‌های جدید کرونایی این آزمون لغو شد و بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته احتمالا در دی ماه برگزار خواهد شد.

پاسخ وزیر علوم به انتقادات درباره نامه «انحلال دانشگاه فرهنگیان»

منصور غلامی وزیر علوم درباره جزییات نامه نگاری اخیر خود با مقام معظم رهبری با اشاره به نقش و جایگاه خطیر دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی در تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد موردِ نیاز وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: بر اساس مفاد ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، یکی از روش‌های تأمین کادرآموزشی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش انتخاب و پذیرش دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط و مورد نیاز از سایر دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با برگزاری دوره‌های یک ساله کسب شایستگی معلمی است که اجرای این مهم می‌تواند به تقویت بیش از پیش کادر علمی و آموزشی مدارس و آموزشگاه‌های کشور بینجامد.

دانشگاه‌های مناطق زرد و نارنجی می‌توانند کلاس حضوری برگزار کنند

محمد رضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره شرایط مختلف برگزاری کلاس‌های درس دانشگاه‌ها در محدودیت‌های کرونایی گفت: هم اکنون حدود ۱۵۰ شهر قرمز و چندین شهر با وضعیت نارنجی و زرد از حیث شیوع کرونا در کشور داریم. در این شرایط ممکن است برخی دانشگاه‌ها با توجه به مولفه‌هایی مثل بومی بودن تمام دانشجویان یا اینکه در منطقه زرد و نارنجی قرار داشته باشند تصمیم به برگزاری کلاس‌های حضوری بگیرند که در این موارد قانون اجازه برگزاری کلاس به آنها را می‌دهد اما ترجیح ستاد وزارت علوم، آموزش از راه دور و به صورت غیرحضوری است.

دانشگاه‌ها بر اساس تعداد مقاله‌های استادان رتبه بندی می‌شوند

منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت رفع نواقص آئین نامه ارتقا استادان اظهار کرد: بررسی آئین نامه ارتقا در دستور کار ستاد نقشه جامع علمی کشور هست، اما با این وجود حل مشکلات این آئین نامه نیازمند دو مقدمه شامل ماموریت گرایی و رتبه بندی دانشگاه‌هاست.

پیوستن دانشگاه‌ها به سامانه سجاد امکان جعل مدرک را کاهش می‌دهد

بازرس کل امور آموزشی و پژوهشی سازمان بازرسی کل کشور گفت: اگر دانشگاه‌ها صدور مدرک تحصیلی خود را از طریق سامانه سجاد انجام دهند، امکان جعل مدرک تحصیلی کاهش پیدا می‌کند.

۵ سال محرومیت،جریمه دانشگاهی که بورسیه ها را نپذیرد

محمد علی کی نژاد، رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، گفت: دانشگاه‌هایی که بورسیه خودشان را به عنوان هیئت علمی در دانشگاه جذب نکنند هیئت عالی جذب دلایل را از آن‌ها می‌گیرد و اگر این دلایل را هیئت مرکزی جذب بپذیرد مشکلی وجود ندارد، ولی اگر دانشگاه محکوم شود، به این دانشگاه تا ۵ سال اجازه جذب هیئت علمی در رشته مورد نظر داده نمی شود و هیئت مرکزی جذب هم حکم صادر می‌کند که بورسیه در همان دانشگاه مشغول به کار شود.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۶۰ درصد می‌شود

منصور کبگانیان، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران و در حاشیه جلسه یک صد و سی و نهم گفت: موضوع مورد بحث این جلسه ساماندهی نظام سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها یا همان بحث کنکور بود. بخش پذیرش در این جلسه مورد بحث قرار گرفت و استفاده از سابقه تحصیلی مورد تاکید قرار گرفت و ۶۰ درصد سابقه تحصیلی برای تاثیر در کنکور مورد تصویب قرار گرفت و بر این اساس آزمون کتبی متمرکز در کنکور فقط ۴۰ درصد تاثیر خواهد داشت.

عملکرد ضعیف ۵۰ دانشگاه در حوزه ارتباط با صنعت

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: عملکرد ۵۰ دانشگاه کشور در حوزه ارتباط با صنعت بسیار ضعیف بوده است.

برخی موسسات آموزش عالی متقاضی ندارند

غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره طرح آمایش آموزش عالی اظهار کرد:هدف اصلی طرح ساماندهی ارتقا شاخص های کیفی موسساتی است که از شاخص‌های کیفی برخوردار نیستند. در این طرح قرار نیست هیچ موسسه آموزش عالی در هر شهر و شهرستانی متوقف شود. تمامی این موسسات ادامه فعالیت خواهند داد، اما برخی رشته‌های این موسسات محدود خواهند شد تا به رشته‌های باقی مانده بیشتر بپردازند.

شیوه پذیرش دانشجویان دکتری مورد تائید وزارت علوم نیست

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره نحوه پذیرش دانشجویان دکتری از طریق کنکور سراسری، گفت: نحوه پذیرش دانشجو در مقطع دکتری اصلا مورد تائید وزارت علوم نیست و انتقادات جدی به این رویه وارد است. گذراندن دوره دکتری تخصصی «PHD» و اجرای درست آن نیازمند همکاری و همفکری بسیار نزدیک دانشجو و استاد راهنما است.

کنکور نظام قدیم تمدید نمی‌شود

منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره تمدید کنکور نظام قدیم گفت: اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره کنکور نظام قدیم درست نیست و این مسئله را تائید نمی‌کنیم. شورای سنجش و پذیرش دانشجو یک شورای قانونی است و وظائف مشخصی دارد بنابراین هر نوع تصمیم گیری درباره آزمون‌های سراسری بر عهده شورای سنجش و پذیرش است. شورای سنجش و پذیرش دانشجو درباره برگزاری کنکور نظام قدیم در سال «۱۳۹۸» تصمیم گیری کرد و در نتیجه با توقف و برگزار نشدن آن در سال «۱۳۹۹» موافقت شد.

ساماندهی موسسات آموزش عالی تا پایان سال اجرایی می‌شود

غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی دانشگاه‌های معین، گفت: ساماندهی موسسات آموزش عالی بحث بسیار سختی است. حدود ۳۰ تا ۴۰ سال است که عادت کرده ایم فقط توسعه مراکز آموزش عالی و رشته‌ها را ایجاد کنیم. اما بر اساس طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر کرده ایم نه تنها جهت توسعه آموزش عالی اقدام نکنیم، بلکه جلوی این توسعه را هم بگیریم. ارتباط میان ساماندهی موسسات آموزش عالی و وظایف دانشگاه‌های معین خیلی کم است و طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی و تمام آنچه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده تا پایان سال ۱۳۹۹ اجرایی می‌شود.

طرح تجمیع گرایش‌های دکتری در کنکور ۱۴۰۰ اجرایی نمی‌شود

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره جزئیات طرح تجمیع گرایش‌های مقطع دکتری تخصصی «PHD» وزارت علوم، گفت: در این طرح هیچ رشته‌ای حذف نمی‌شود. روح قالب بر این طرح این است که پراگندگی گرایش‌ها در مقطع «PHD» به شدت فعلی را نداشته باشیم و این رشته‌ها در عناوین کلی‌تر تجمیع شوند.دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجویان دکتری باید بتوانند معیار‌های مورد نظر خودشان را در نظر بگیرند. برنامه اولیه وزارت علوم اجرای طرح تجمیع گرایش‌های دکتری تخصصی «PHD» در کنکور سال ۱۴۰۰ بود، اما با توجه به اینکه مقدمات آن فراهم نشده است امکان اجرای طرح وجود ندارد.

کدام دانشجویان در زمان محدودیت‌های کرونایی اجازه حضور در دانشگاه را دارند؟

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره دانشجویانی که در شرایط اعمال محدودیت‌های کرونایی اجازه حضور در دانشگاه‌ها را دارند، گفت: محدودیت‌های کرونایی که در کشور در حال اجرا است بر روی آموزش الکترونیکی دانشگاه و موسسات آموزش عالی تاثیری ندارد، زیرا از قبل هم آموزش دروس و دفاع از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری و همین طور آزمون‌های جامع به صورت الکترونیکی بوده است و در بخش آموزش با محدودیت‌های فعلی مشکلی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق