پارک کوثر سقز


پارک کوثر سقز ، یکی از جاهای دیدنی برای گردشگرانی است که به این شهر می آیند و یکی از تفرجگاههای ساکنین سقز می باشد .این پارک در کنار رودخانه سقز واقع شده است که علاوه بر تفریحات پارک تفریحات آبی نیز امکان پذیر می باشد . پارک کوثر در یکی از محله های قدیمی […]

پارک کوثر سقز ، یکی از جاهای دیدنی برای گردشگرانی است که به این شهر می آیند و یکی از تفرجگاههای ساکنین سقز می باشد .این پارک در کنار رودخانه سقز واقع شده است که علاوه بر تفریحات پارک تفریحات آبی نیز امکان پذیر می باشد . پارک کوثر در یکی از محله های قدیمی و حاشیه ای شهر سقز است و مساحت آن سی و هفت هکتار که شامل دو بخش شمالی و جنوبی می باشد .قسمت شمالی آن قدیمی تر است و امکانات تفریحی در آن واقع شده است . در قسمت جنوبی که نام آن پارک دانشجو است چند سالی است که ساخته شده و در کنار رودخانه سقز می باشد .

پارک کوثر سقز

رودخانه سقز از کنار پارک کوثر می‌گذرد و به آن نمایی بسیار زیبا بخشیده است. دو طرف رودخانه پیاده‌رو است که یکی بین پارک مولوی کورد و رودخانه و دیگری در قسمت پایینی پارک کوثر قرار می‌گیرد. گردشگران می‌توانند از سمت پیاده‌رو بین پارک مولوی و رودخانه به‌سمت میدان مادر حرکت کنند و در مسیر از نگاه‌کردن به رودخانه لذت ببرند.وقتی در پیاده‌رو قدم می‌زنید، حرکت ماهی‌ها را داخل آب می‌بینید و محل زندگی چند گونه از پرندگان را کنار رودخانه خواهید یافت. اطراف رودخانه حصارهایی کشیده‌اند که افراد، به‌خصوص بچه‌ها، هنگام قدم‌زدن داخل رودخانه نیفتند. البته رودخانه در مقایسه با گذشته کم‌آب‌تر شده است.

پارک کوثر سقز

اگر به‌سمت میدان مادر بروید، هیچ‌وقت از مسیر خسته نمی‌شوید. اهالی شهر هم اغلب برای پیاده‌روی به این مسیر می‌روند. به میدان مادر که رسیدید، به‌سمت چپ می‌روید و از پل عبور می‌کنید و پل که تمام شد می‌توانید وارد پارک کوثر شوید.

در آن قسمت نیز گردشگران می‌توانند از کنار رودخانه و محیط پارک لذت ببرند که بسیار زیبا و پر از انواع درختان سر‎سبز است. از قسمت پایینی پارک چند راه وجود دارد که به‌سمت بالا می‌روند. راه اول همان ابتدای مسیر است که پله‌هایی با شیب تند دارد و جای بسیار زیبایی برای گرفتن عکس است.

وقتی در پیاده‌رو قدم می‌زنید، حرکت ماهی‌ها را داخل آب می‌بینید و محل زندگی چند گونه از پرندگان را کنار رودخانه خواهید یافت. اطراف رودخانه حصارهایی کشیده‌اند که افراد، به‌خصوص بچه‌ها، هنگام قدم‌زدن داخل رودخانه نیفتند.
این مسیر به آلاچیقی بزرگ ختم می‌شود؛ از آن بالا می‌توانید کل شهر را ببینید و با نوشیدن چای در بوفه به آرامش کامل برسید. این آلاچیق در قسمت مرتفع پارک قرار گرفته است و از آنجا کل شهر را معلوم است. این قسمت پارک، غروبی بسیار زیبا دارد.

راه دیگر برای رفتن به‌سمت بالا، یعنی قسمت قدیمی پارک کوثر، کمی جلوتر از قسمت اول است؛ به دوراهی پله‌ها می‌رسید و کنارتان دیواری بلند از جنس سنگ سفید قرار دارد. نمای این دیوار بسیار زیبا است، به‌خصوص در فصل پاییز که برگ درختان می‌ریزد.

پارک کوثر سقز

امکانات تفریحی پارک

در پارک کوثر انواع وسایل بازی کودکان و بزرگسالان وجود دارد. در قسمت بالا یا قدیمی پارک، یک چرخ‌وفلک هست که سالیان سال اسباب سرگرمی همگان بوده است. در همان قسمت، سرسره و تاب نیز وجود دارد. در قسمت پایینی یا همان پارک دانشجو، تعدادی وسایل بازی جدید برای بچه‌ها گذاشته‌اند مانند تخته پرش فنری و قلعه بادی و ترامپولین با کش.
این پارک پنج بوفه برای خرید تنقلات و نوشیدنی و غذاهای محلی و فصلی دارد. سه بوفه در قسمت قدیمی پارک و دو بوفه دیگر در پارک دانشجو هستند.در ورودی پارک و بخش «قوخ» تعداد زیادی وانت مشغول فروش فلافل و بلال و کلانه و خوراکی‌های دیگر هستند.
پارک کوثر پارکینگی بزرگ و طویل دارد که از قسمت قدیمی پارک و ورودی قوخ شروع می‌شود. سرویس بهداشتی پارک نیز در همان قسمت و در کنار چرخ‌وفلک قرار دارد. قسمت پارک دانشجو، سرویس بهداشتی ندارد.

نحوه دسترسی به پارک کوثر

پارک کوثر نرسیده به دانشگاه پیام نور، روبه‌روی ورودی «قوخ» است. اگر از طرف میدان مادر به‌سمت شهرک‌ دانشگاه حرکت کنید و از کمربندی رد شوید، سمت چپتان ورودی پایینی پارک کوثر را می‌بینید که در آن مجسمه «مستوره اردلان» را گذاشته‌اند.این پارک راهی دیگر هم دارد که انتهای پارک مولوی کورد را به پارک کوثر متصل کرده است. شهرداری به‌تازگی پلی احداث کرده است که نمایی زیبا دارد. وقتی گردشگران از پارک مولوی کورد رد می‌‍‌‌شوند و به انتهایش می‌رسند، با گذشتن از این پل به قسمت پایینی پارک کوثر یا همان پارک دانشجو می‌رسند. این پل از روی رودخانه سقز عبور می‌کند.

گردشگران می‌توانند روی پل بایستند که جای مناسبی هم برای عکس‌گرفتن است. وسط این پل میدانی دایره‌ای وجود دارد که قرار است به کافه و رستوران تبدیل شود.این پل روی رودخانه سقز قرار گرفته ‌است و می‌تواند جاذبه گردشگری خوبی باشد؛ گردشگران در آینده‌ای نه چندان دور می‌توانند از روی پل ماهیگیری کنند. شهرداری طرح‌های دیگری نیز داده است که یکی از آن‌ها، اجاره‌دادن قایق به گردشگران برای گردش روی رودخانه است.

پارک کوثر سقز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش