نقش حضرت معصومه (س) در دفاع از دین و حریم ولایت و امامت/ فاطمه ثانی دارای مقامات عالی، ملکوتی و معنوی بود


نقش حضرت معصومه (س) در دفاع از دین و حریم ولایت و امامت/ فاطمه ثانی دارای مقامات عالی، ملکوتی و معنوی بود

حجت الاسلام باقی نقش حضرت معصومه (س) را در دفاع از حریم ولایت و امامت بسیار مهم خواند و گفت: یکی از دلایل برتری این بانوی بزرگوار به سایر امامزادگان سفارش های ویژه ائمه معصومین (ع) مبنی بر زیارت وی بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حضرت فاطمه معصومه (س) از آغاز زندگی در محیطی پرورش یافت که پدر، مادر و فرزندان همه به فضایل اخلاقی آراسته بودند. عبادت، زهد، پارسایی و تقوا و استقامت در برابر ناملایمات، بخشندگی و پاکدامنی از صفات برجسته این خاندان پاک سیرت و نیکو سرشت به شمار می رفت لذا در این خصوص با حجت الاسلام علی محمد باقی، استاد حوزه و دانشگاه گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

با توجه به اینکه صفت کریم در میان شیعه منتسب به امام حسن مجتبی (ع) است، پس چرا حضرت معصومه (س) نیز کریمه اهل بیت (ع) می نامند؟

به حضرت معصومه (س) کریمه اهل بیت لقب داده اند. کریم به کسی گفته می شود که بدون درخواست و منت عطا می کند. اهل بیت (ع) منشأ کرامات و عنایت بودند که آثار یک عمر اخلاص و وارستگی آنها می باشد؛ بنابراین کسی که در محفل حضرت فاطمه معصومه قرار گیرد در صدر نعمات الهی قرار گرفته است لذا این مقام کریم بودن لطف عظیمی است که این بانوی بزرگوار به زوار خود تقدیم می کنند. از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمودند همه شیعیان با شفاعت حضرت معصومه (ص) وارد بهشت خواهند شد. ناگفته نماند که این بانوی بزرگوار نوه حضرت مجتبی (ع) می باشند یعنی از لحاظ خلق و خو همانند ایشان بودند. در واقع خون این امام بزرگوار در رگ های ایشان جاری است.

وقتی سخن از زندگانی معصومین (ع) و منتسبان آنها به میان می آید برخی الگوبرداری از سبک و سیره آنها را برای امروز ممکن نمی دانند. آیا این مسئله واقعیت است یا می توان از سبک زندگی کسی همچون حضرت معصومه (س) برای حیات طیبه الهام گرفت؟

در الگوبرداری از ائمه اطهار (ع) باید به دو عنوان کلیات و جزییات توجه داشته باشیم؛ مثلا دفاع از دین و حریم ولایت و مبارزه با باطل از جمله ویژگی های کلی حضرت معصومه (س) به شمار می روند کما اینکه حضرت آسیه هم در دفاع از حضرت موسی (ع) اقداماتی مشابه آن داشته است و خداوند در قرآن کریم در مورد ایشان فرموده اند برای همه مومنان به همسر فرعون مثال می زنیم و همچنین در خصوص رسول اکرم (ص) می فرماید لقد کان لکم فی رسول‌اللّه اسوة حسنة یعنی رسول اکرم (ص) بهترین الگو برای شماست که این ویژگی ها به صورت کلی در همه ائمه اطهار (ع) و امامزادگان وجود دارد و با توجه به اینکه فطرت ها در همه جهان بشریت واحد می باشند لذا فرقی نمی کند که ما در چه زمانی زندگی می کنیم؛ بنابراین در امور کلی می توانیم از ائمه معصومین (ع) و حضرت معصومه (س) الگوبرداری کنیم ولی در امور جزیی که مربوط به مثلا لباس پوشیدن یا غذا خوردن حضرت می باشد با توجه به اینکه مکان و زمان قابل تغییر می باشد، نمی توان الگوبرداری کرد چون الگوبرداری باید سه جنبه داشته باشد، اول اینکه بدون خطا باشد، ثانیا بین المللی و جهانی باشد و ثالثا انسان را به هدف نهایی و غایی خود سوق دهد که همه این موارد در حضرت معصومه (س) مشاهده می شود.

دلیل برتری حضرت معصومه (س) بر دیگر امامزادگان چیست؟

یکی از دلایل برتری حضرت معصومه (س) به سایر امامزادگان سفارش های ویژه مبنی بر زیارت این بانوی بزرگوار بوده است؛ در واقع یکی از ویژگی های مهم ایشان ورود زیارت نامه از سوی معصومین (ع) برای ایشان است که این امر نشان دهنده مقام والای وی می باشد و با توجه به اینکه فقط تعداد انگشت شماری از امامزادگان زیارت نامه دارند لذا داشتن زیارت نامه این بانوی بزرگوار بیانگر ترغیب ما به زیارت ایشان از سوی اهل بیت (ع) می باشد. در حقیقت حضرت فاطمه معصومه (س) واسطه فیض الهی است که ائمه اطهار (ع) نیز در این زیارت نامه ما را به زیارت ایشان سوق دادند تا از آن فیض الهی بهره مند شویم.

چه ویژگی هایی حضرت معصومه (س) را فاطمه ثانی کرده است؟

تعبیری که رسول اکرم (س) نسبت به فاطمه زهرا (س) به کار بردند که فداها ابوها یعنی پدرش فدایش باد، همان تعبیری است که امام کاظم (ع) در مورد حضرت معصومه (س) به کار بردند یعنی هیچ تفاوتی بین اهل بیت (ع) با سخن رسول اکرم (ص) وجود ندارد و با توجه به اینکه سخنان معصومین (ع) لغو نیست لذا این حرف، حرف سنگینی است که در مورد این بانوی بزرگوار فرموده اند. نکته دیگر اینکه مرحوم آیت الله مرعشی نجفی فرموده اند پدرم علاقه مند بود که به طریقی محل قبر جدشان حضرت زهرا (س) را بیابند. برای این مقصود ختم مجربی انتخاب نمود و چهل شب به آن مداومت کرد، شب چهلم بعد از انجام ختم و توسل فراوان به بستر خواب رفت، در عالم خواب به محضر امام باقر (ع) رسید. امام به او فرمود به دامن کریمه اهل بیت چنگ بزن، ایشان تصور کردند که منظور امام حضرت زهرا (س) است، عرض کرد آری من نیز ختم را برای همین امر گرفتم، امام فرمود منظور من قبر شریف حضرت معصومه (س) در قم است و خداوند به دلیل مصالحی قبر حضرت معصومه (س) را تجلی گاه قبر حضرت زهرا (س) قرار داده است؛ بنابراین این تعابیر در مورد حضرت معصومه (س) آن هم از زبان امامان معصوم فقط بیانگر شرافت خانوادگی نیست بلکه علاوه بر آن اشاره به مقامات عالی و ملکوتی و معنوی حضرت دارد.

چه ویژگی هایی حضرت معصومه (س) را فاطمه ثانی کرده است؟

یکی از دلایل اش این است که حضرت معصومه (س) هم مانند حضرت فاطمه (س) فدایی ولایت شدند یعنی همان طور که حضرت زهرا (س) در دفاع از ولایت امیرالمومنین به شهادت رسیدند این بانوی بزرگوار هم برای دفاع از امام رضا (ع) از مدینه حرکت و در مسیر سفر در قم مسموم و به شهادت رسیدند. از امام رضا (ع) نقل شده است که فرمودند هر کس حضرت معصومه (س) را زیارت کند در حقیقت من را زیارت کرده است. این تعبیر را رسول اکرم (ص) نیز در مورد حضرت فاطمه (س) به کار بردند که همه اینها بیانگر لقب فاطمه ثانی برای حضرت معصومه (س) می باشد.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر