گشتی در اخبار تئاتر زیر سایه سنگین کرونا


گشتی در اخبار تئاتر زیر سایه سنگین کرونا

تهران- ایرنا- تئاتر از شاخه‌های حوزه فرهنگ و هنر در هفته جاری با اتفاقات متعدد روبه‌رو بود که از مهمترین آنها می‌توان به آخرین اخبار و اطلاعات از جشنواره سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر و انتقال بخش خیابانی جشنواره تئاتر مقاومت، از شیراز به تهران اشاره کرد.

همزمان با پشت سرگذاشتن روزهای پایانی آبان، آغازین روزهای آذر ماه و ورود به سومین ماه تعطیلی مجدد فعالیت هنرمندان تئاتر و تماشاخانه‌ها به سبب شیوع موج سوم و گسترش فاجعه بار ویروس کرونا در کشور از یک سو و از سوی دیگر نزدیک شدن به فصل برگزاری اغلب جشنواره‌ها و رویدادهای تئاتری کشور که در نیمه دوم هر سال شاهد اجرایی شدن آنها هستیم، بر خلاف تصور رایج از سکون و رکود این روزهای حوزه تئاتر، عرصه هنر نمایش طی یک هفته اخیر مملو از اتفاقات ریز و درشت بود.

هر چند در اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر فعالیت مراکز فرهنگی و هنری تا ساعت ۱۸، این مساله را برای هنرمندان تئاتر که غالبا فعالیت خود را بعد از ساعت ۱۸ آغاز و تا ساعات ابتدایی شب ادامه می دادند، با تناقض مواجه کرده است. اما از سویی پشت سرگذاشتن هفته کتاب جمهوری اسلامی و تلاش و ممارست هر چه بیشتر هنرمندان تئاتر برای زنده نگه داشتن چراغ این هنر در این روزهای تعطیلی و کم کاری، فعالان این عرصه با تاکید بر رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی جنب و جوش مثال‌زدنی‌ای را در امور اجرایی و جشنواره‌ای از خود نشان دادند.

آنچنان که به سبب نزدیک شدن به اوج فعالیت‌های جشنواره‌ای تئاتر کشور که غالبا در نیمه دوم سال است، هنرمندان و مسئولان دست در دست هم تلاش می‌کنند تا با ارائه راه‌کارهای خلاقانه بتوانند برنامه‌ها و رویدادهای تئاتری کشور را در روزها و ماه‌های پیش‌رو، زیر سایه سنگین ویروس کرونا برنامه‌ریزی و اجرایی کنند.

در همین راستا از گوشه و کنار ایران خبر فعالیت‌های اهالی این هنر در عرصه‌های مختلف تولید، اجرا و جشنواره‌ها به گوش می‌رسد.

از مهمترین رویدادها و اتفاقات این هفته می‌توان به آخرین اطلاعات از جشنواره تئاتر فجر در گام سی‌ونهم، انتقال بخش خیابانی جشنواره تئاتر مقاومت، از شیراز به تهران، انتشار فراخوان بخش آثار پژوهشی جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک، انتشار ششمین شماره ماهنامه «نقش صحنه»، شماره‌ ۲۵۴ ماهنامه‌ «نمایش» روی پیش‌خوان، اکران برخط نمایش «عقل صورتی»، درگذشت مصطفی جنتی‌عطایی نویسنده و مترجم تئاتر و رخدادهای دیگر اشاره کرد.

اگر پیگیری بی وقفه اخبار ویروس کرونا کمتر زمانی برای رصد اخبار تئاتر برای شما باقی گذاشته در گزارش پیش رو مهمترین اخبار این حوزه را در بازه زمانی سوم تا ششم آذر ماه ۱۳۹۹ مرور کنید.

گشتی در اخبار تئاتر زیر سایه سنگین کرونا

آخرین اطلاعات از جشنواره تئاتر فجر در گام ۳۹

حسین مسافرآستانه دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر با اعلام برآورد بودجه ۶ میلیاردتومانی و پخش برخط تمامی آثار حاضر در این دوره جشنواره، درباره آخرین اطلاعات از تمامی رویدادها و اتفاقات برگزاری سی‌ونهمین دوره جشنواره تئاتر فجر سخن گفت.

جشنواره تئاتر فجر قطعا برگزار می‌شود

تاکید می‌کنم که سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر قطعاً در زمان مقرر یعنی بهمن‌ماه (۱۳۹۹) با تمامی دشواری‌ها و سختی‌ها در سایه همراهی، همدلی و همگامی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور هنری وزارت‌خانه و از همه مهم‌تر هنرمندان دلسوز و عاشق این هنر و همدلی خانواده نجیب و شریف تئاتر بی‌هیچ تردیدی برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: هیچ تصمیمی در راستای تغییر تاریخ و یا برهم زدن بخش‌های جشنواره در دستور کار مدیران، دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان جشنواره تئاتر فجر وجود ندارد و با تبعیت از تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی و رعایت اصول مقرر شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، برنامه‌ریزی خود و تصمیمات اجرایی را بر آن اصول بنا نهادیم.

تمامی آثار جشنواره به صورت برخط پخش خواهند شد

مسافرآستانه در پاسخ به این پرسش که آیا جشنواره به شکل فیزیکی برگزار خواهد شد یا به دلیل محدودیت‌های کرونایی شاهد برگزاری این رویداد به شکل مجازی خواهیم بود گفت: تردیدی وجود ندارد که تمامی آثار حاضر در جشنواره به صورت برخط در فضای مجازی پخش خواهند شد و البته تمامی گروه‌ها به‌ناچار باید آثار خود را در شکل و قالب تصویری با کیفیت مطلوب به دست دبیرخانه برسانند.

بودجه درخواستی تئاتر فجر ۶ میلیارد تومان است

دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر با بیان آنکه طبق برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه و برآوردهای مطالعاتی دقیق صورت گرفته بودجه شش میلیارد تومانی را برای برگزاری این دوره از جشنواره به اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کردیم تصریح کرد: تمامی بودجه اعلام‌شده برای برپایی این جشنواره برای هنرمندان داخل کشور و آثار آن‌ها و برپایی بخش‌های مختلف هزینه خواهد شد.

وی افزود: اما اگر شرایطی فراهم شود که بتوانیم از تعدادی از هنرمندان خارجی نیز در این جشنواره به شکل برخط میزبانی کنیم، بودجه آن از بودجه اعلام‌شده جشنواره تامین نخواهد شد و تلاش می‌کنیم در رایزنی با دیگر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی بودجه آن آثار را تامین کنیم.

سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه بهمن ماه ۱۳۹۹ به میزبانی تهران برگزار خواهد شد.

گشتی در اخبار تئاتر زیر سایه سنگین کرونا

انتقال بخش خیابانی جشنواره تئاتر مقاومت، از شیراز به تهران

در وضعیتی که همه فعالیت‌های جمعی و حتی اصناف به مدت دو هفته تعطیل شده‌اند، برگزارکنندگان جشنواره تئاتر «مقاومت» تصمیم گرفته‌اند بخش فضای باز این جشنواره را در تهران برگزار کنند.

هرچند در آغاز در فراخوان هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت اعلام شده بود که این جشنواره یکم تا ۱۵ آذر ماه برگزار می‌شود، از مقطعی به بعد این موضوع در اخبار این جشنواره تکرار نشد و همچنان تاریخ دقیق برگزاری آن مشخص نشده و فقط اعلام شده است که این جشنواره در آذر ماه برگزار خواهد شد.

با این حال روز سوم آذر ماه برگزارکنندگان جشنواره خبر داده‌اند که بخش خیابانی و محیطی این رویداد هنری به صورت زنده در تهران برگزار می‌شود.

پیش از این قرار بود این بخش از جشنواره در شهر شیراز برگزار شود ولی داریوش نصیری مدیر بخش خیابانی و محیطی جشنواره تئاتر مقاومت اعلام کرده است که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط ستاد برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت و با در نظر گرفتن جوانب بهداشتی در شرایط کرونایی، تصمیم گرفتیم که این بخش را با حضور گروه‌های نمایشی به‌صورت زنده در شهر تهران، با شرایط ویژه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز برگزار کنیم.

به گفته او، بخش خیابانی و محیطی جشنواره با حضور داوران و به‌صورت زنده برگزار خواهد شد و در صورت مساعد بودن شرایط پس از اتمام تعطیلی دوهفته‌ای تلاش می‌شود همزمان با برگزاری آنلاین بخش صحنه‌ای و دانشجویی، این بخش نیز به‌صورت متمرکز و زنده در تهران برگزار شود.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی برگزار خواهد شد.

گشتی در اخبار تئاتر زیر سایه سنگین کرونا

انتشار فراخوان بخش آثار پژوهشی جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک

فراخوان بخش آثار پژوهشی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک در دو قسمت ترجمه و تألیف منتشر شد.

متقاضیان بخش تالیف می‌بایست چکیده مقالات و پژوهش‌های خود را در مهلت مقرر در بخش ویژه «پژوهش و تحقیق» روی تارنمای جشنواره به نشانی tehranmobarak.theater.ir بارگذاری کرده و فرم مخصوص تقاضا را تکمیل و کد رهگیری دریافت کنند. چکیده مقالات و پژوهش‌های پذیرفته‌ شده پس از داوری، از سوی هیأت علمی مسابقه معرفی خواهد شد.

پس از آن صاحبان چکیده‌های پذیرفته‌شده می‌بایست اصل مقالات و پژوهش‌های خود را در مهلت مقرر روی تارنمای جشنواره بارگذاری کنند. آثار پذیرفته‌شده پس از داوری نهایی به صورت «مجموعه مقالات و پژوهش‌های برگزیده» منتشر خواهد شد.

برای پژوهش‌های ترجمه نیازی به ارسال چکیده نیست و متقاضیان باید اصل اثر به همراه ترجمه کامل را براساس ضوابط این بخش در تارنمای جشنواره بارگذاری کنند.

متقاضیان هر ۲ بخش از روز یکشنبه ۹ آذرماه می‌توانند با مراجعه به تارنمای جشنواره نسبت به ثبت تقاضا و بارگذاری مدارک اقدام کنند.

دبیرخانه هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک در تهران، خیابان استاد شهریار، خیابان هانری‌کربن، کوچه مهبد، پلاک ۱۰، طبقه دوم قرار دارد. نشانی تارنمای جشنواره tehranmobarak.theater.ir است.

گشتی در اخبار تئاتر زیر سایه سنگین کرونا

انتشار ششمین شماره ماهنامه «نقش صحنه»

شماره جدید ماهنامه «نقش صحنه» منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. پس از یک دهه توقف، ماهنامه «نقش صحنه» به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به‌ عنوان نشریه تخصصی جریان تئاتر مقاومت کشور مجددا منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند نسخه مجازی ماهنامه «نقش صحنه» را از طریق سایت تیوال دریافت کنند.

چرا در جامعه ما تئاتر ضرورت ندارد؟، تو پرواز کرده‌ای و آسمانی شدی؛ «از خاک تا افلاک» درباره زنده‌یاد کریم اکبری مبارکه، فرهنگ ایثار و مخاطب کودک و نوجوان، نمایش خلاق و تئاتر خردسال، تئاتر برای مخاطبان کودک و نوجوان: صحنه به‌مثابه‌ یک کتاب مصور از جنله مطالب منتشر شده در این شماره ماهنامه نقش صحنه است.

گشتی در اخبار تئاتر زیر سایه سنگین کرونا

شماره‌ ۲۵۴ ماهنامه‌ «نمایش» روی پیش‌خوان

جدیدترین شماره‌ ماهنامه‌ «نمایش» ویژه‌ آبان‌ماه ۱۳۹۹ با نگاه ویژه‌ به «شازده کوچولو و اقتباس برای درام» منتشر شد.

شماره ۲۵۴ ماهنامه‌ «نمایش» با نگاه ویژه‌ به «شازده کوچولو و اقتباس برای درام» با مطالبی به قلم عباس جهانگیریان، منصور خلج، بهرام جلالی‏‌پور، احمد کامیابی‌مسک و فریدون محرابی منتشر شده است.

همچنین مخاطبان می‌توانند نقد و تحلیل نمایشنامه‌ «سعدی هملت می‌شود» با عنوان «کتابی برای دیدن» نوشته‌ سعید محبی و مقالاتی چون «دردمندی که تشنه‌ دانستن است!» نوشته‌ نصرالله قادری، «بررسی مسأله‌ نیاز در پدیداری فرهنگ و هنر نمایش» نوشته‌ محمدرضا امیرخانی، «مقاومت در برابر تئاتر بودگی» نوشته‌ ماروین کارلسون با ترجمه‌ مجید کیانیان و «تحلیل یک باور اسطوره‌ای در دنیای نمایش مالزی: «پاک دوگل» دلقک مقدس و قابل احترام» نوشته‌ محمود دهقان‌هراتی را در این شماره بخوانند.

سرمقاله‌ این شماره با نام «حرف، تئاتر و نمایش دروغ بزرگ!» به قلم نصرالله قادری منتشر شده است.

شماره‌ ‌۲۵۴ ماهنامه‌ «نمایش» ویژه‌ آبان‌ماه ۱۳۹۹ با سردبیری نصرالله قادری در ۹۶ صفحه و با بهای ۱۵‌ هزار تومان برای عموم علاقه‌مندان حوزه‌ تئاتر چاپ و توزیع شده است.

گشتی در اخبار تئاتر زیر سایه سنگین کرونا

نمایش «عقل صورتی» اکران مجازی شد

فیلم تئاتر «عقل صورتی یا مدادی که فقط مشق نمی‌نوشت» به نویسندگی و کارگردانی مهدی فرشیدی‌سپهر از تولیدات سال ۱۳۹۵ مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به نمایش درآمد.

این نمایش قصه‌ پسرکی بازیگوش به نام رضا است که ارتباط کمی با خانواده و دوستانش دارد. یک شب او خواب خانواده و معلم‌هایش را می‌بینید؛ در حالی که خواهر کوچکش کلاه صورتی‌ بر سر او می‌گذارد. فردا صبح، او دگرگون شده است.

نمایش «عقل صورتی» ویژه‌ کودکان و نوجوانانی که سواد خواندن و نوشتن دارند، تولید شده است و در آن سعید ابک، مهرداد باقری، شراره طیار، فهیمه باروتچی، الهام ایروانی، مریم علوی، امیرحسین انصافی، محمدرضا اصغری، ایلیا فرمانی، آبتین رابا، محمدحسین موسوی، ونوس شمس، مریم منصوری، هانا صراف و ملیحه مقیمی به عنوان بازیگر ایفای نقش کرده‌اند.

علاقه‌مندان می‌توانند فیلم تئاتر «عقل صورتی» را تا پایان پاییز ۱۳۹۹ در سایت «نمایش‌نما» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی th.kpf.ir تماشا کنند.

گشتی در اخبار تئاتر زیر سایه سنگین کرونا

درگذشت مصطفی جنتی‌عطایی نویسنده و مترجم تئاتر

مصطفی جنتی عطایی مترجم و نویسنده نام‌آشنای متون پژوهشی تئاتر بعد از یک دوره سابقه بیماری مزمن در سن ۸۷ سالگی در تهران، دار فانی را وداع گفت.

احسان افلاکی، نمایشنامه‌نویس، مدرس تئاتر و از تهیه‌کنندگان نمایش‌های رادیویی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ضمن تایید خبر درگذشت این پژوهشگر، نویسنده و مترجم گفت: طبق گفته‌های رکسانا جنتی‌عطایی دختر زنده‌نام مصطفی جنتی‌عطایی، این نویسنده، پژوهشگر و مترجم نام‌آشنا و شناخته شده عرصه هنرهای نمایشی کشور مدتی بود که در سایه بیماری مزمن (سرطان) ایام را می گذراند و سرانجام روز ۱۹ آبان ماه دار فانی را وداع گفت.

وی ادامه داد: به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا و در راستای حفظ سلامت هنرمندان و دوستداران این نویسنده و پژوهشگر نام آشنای هنر تئاتر کشورمان، خانواده وی از بازتاب خبر درگذشت زنده‌نام مصطفی جنتی‌عطایی خودداری کرد و در نهایت مراسم تشییع و تدفین او را در بهشت زهرا(س) تهران در سکوت خبری برگزار کردند.

به گزارش ایرنا، مصطفی جنتی‌عطایی متولد ۱۳۱۲ در شهر مشهد، نویسنده، مترجم، نمایشنامه‌نویس و از پیشکسوتان نمایشنامه‌نویسی رادیویی بود که از سال ۱۳۳۷ تا کنونی به فعالیت‌های ادبی ادامه داد.

وی نزدیک به سه دهه با رادیو ایران و سپس با صدای جمهوری اسلامی ایران بین سال‌های ۷۷ تا ۸۲ همکاری داشت که حاصل این فعالیت ۲۵۰ نمایشنامه بود که در ساعات پرمخاطب از رادیو پخش می‌شد.

جنتی‌عطایی طی سال‌ها کار نگارش نمایشنامه و آثار پژوهشی، دو بار به‌عنوان نویسنده و مترجم برتر سال برای نمایشنامه‌های درخت گل در سال ۱۳۳۹ و هری گل بنفشه نمی‌فروشد در سال ۱۳۴۹ انتخاب شد. وی علاوه‌بر نگارش نمایشنامه، داستان‌های کوتاه، مقالات، مطالب اجتماعی و خانوادگی نیز برای سایر برنامه‌های رادیو می‌نوشت که مجموع آثار او به بیش از دو هزار مطلب رادیویی می‌رسد.

جنتی عطایی در یکی، دو سال اخیر داستان‌هایی کوتاه را برای صفحه ادبی روزنامه جام جم ترجمه کرد. همچنین نامه‌های نام‌آوران و زنان سیاست‌گر از جمله تألیفات مصطفی جنتی‌عطایی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان