اشکنه شیرازی یا اشکنه تهرانی


اشکنه شیرازی یا اشکنه تهرانی و یا اشکنه خراسانی و.. هر کدام به شیوه ای درست می شود . اشکنه یک غذای ساده و نوستالژی است که ما را یاد مادر بزرگهایمان می اندازد . زمانی که هوا رو به سردی می رفت مادر ها و مادر بزرگها شروع به پخت اشکنه می کردند تا […]

اشکنه شیرازی یا اشکنه تهرانی و یا اشکنه خراسانی و.. هر کدام به شیوه ای درست می شود . اشکنه یک غذای ساده و نوستالژی است که ما را یاد مادر بزرگهایمان می اندازد . زمانی که هوا رو به سردی می رفت مادر ها و مادر بزرگها شروع به پخت اشکنه می کردند تا با خوردن این غذای سبک معده اعضای خانواده استراحتی کند . این غذا هم گرم است و هم پر از خاصیت . از این بین اشکنه تهرانی‌های قدیمی، اشکنه شیرازی و اشکنه دامغانی‌ها و اهالی خراسان جنوبی مشهورتر از بقیه است. در اینجا با دو طرز تهیه اشکنه تهرانی و اشکنه شیرازی آشنا می شویم .

طرز تهیه اشکنه شیرازی

اشکنه شیرازی یا اشکنه تهرانی

مواد لازم

پیاز: ۱ عدد درشت

شنبلیله خشک یا تازه: ۱ و نیم قاشق غذاخوری

سیب زمینی: ۵

تخم مرغ: ۳ عدد

آرد: ۵ ق غذاخوری

زردچوبه: ۱ ق مرباخوری

آب: ۲ لیوان فرانسوی

نمک و فلفل: به مقدار دلخواه

روغن: به مقدار دلخواه

لازم به ذکر است که این مواد برای ۴ نفر مناسب است.

طرز تهیه

برای طرز تهیه اشکنه شیرازی که همان اشکنه سیب زمینی و تخم مرغ است، ابتدا پیاز را ریز خرد کنید و تفت دهید. بعد از این‌که پیازها سبک و طلایی شدند فلفل، نمک و زردچوبه را به پیازها اضافه کنید. سیب زمینی‌ها را نگینی خرد کنید و کمی در یک ظرف جداگانه کمی تفت دهید. وقتی سیب زمینی‌ها مقداری سرخ شد آن‌ها را به پیازهای سرخ شده اضافه کنید. حالا آرد را هم اضافه کنید و همراه با سایر مواد تفت دهید. در مرحله آخر شنبلیله را اضافه کنید و خیلی کم تفت دهید تا هم تلخ نشود و هم عطر و بویش را حفظ کند. در این مرحله سه لیوان آب را اضافه کنید و اجازه دهید سیب زمینی‌ها خوب بپزند. وقتی از پخته شدن سیب زمینی‌ها مطمئن شدید تخم مرغ‌ها را به اشکنه شیرازی اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید تا تخم مرغ‌ها خوب پخته شوند. تخم مرغ‌ها را هم نزنید تا به همان شکل درسته ببندند. زمانی که آب غذا کم شد و غلیظ شد اشکنه شیرازی جا افتاده و آماده خوردن است. می‌توانید روی اشکنه را با نعنا داغ تزیین کنید. اشکنه را با ترید نان نوش جان کنید.

برخی هم اشکنه شیرازی را به این ترتیب درست می‌کنند که ماست یا دوغ و تخم مرغ را با هم مخلوط می‌کنند و سپس به مواد اشکنه اضافه می‌کنند. برای درست کردن مایه ماست و تخم مرغ باید هر کدام را جداگانه خوب هم بزنید و وقتی یکدست و صاف شدند با هم مخلوط کنید و سپس به غذا اضافه کنید. در هر صورت اگر ماست یا دوغ را به تخم مرغ اضافه کردید حتما باید تا انتهای پخت اشکنه آن را هم بزنید تا بریده بریده نشود. شیرازی‌ها اشکنه شیرازی را با آب نارنج، ترشی، سبزی خوردن یا کشک میل می‌کنند.

طرز تهیه اشکنه تهرانی

اشکنه شیرازی یا اشکنه تهرانی

مواد لازم

تخم مرغ: ۳ عدد

پیاز درشت: ۱ عدد

آرد: ۲ قاشق غذاخوری

سیب زمینی متوسط: ۵ عدد

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

شنبلیله خشک شده یا تازه: ۱ و نیم قاشق غذاخوری

نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار دلخواه

کره یا روغن: به مقدار لازم

طرز تهیه

برای درست کردن اشکنه سنتی تهرانی که آن هم همان اشکنه سیب زمینی و تخم مرغ است، پیاز را در یک قابلمه خلالی خرد کنید و در روغن یا کره سرخ کنید تا سبک و طلایی شوند. سپس پیازها را یک طرف قابلمه جمع کنید و در باقی مانده روغن (اگر روغن نیست کمی اضافه کنید) رب گوجه فرنگی را تفت دهید تا رب باز شود و طعم خامی آن گرفته شود.

حالا رب و پیاز را با هم مخلوط کنید و کمی دیگر با هم تفت دهید. در مرحله بعد نمک، فلفل و زردچوبه را به مقدار دلخواه اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته شود. شنبلیله خشک شده یا تازه را اضافه کنید. اگر شنبلیله تازه باشد کمی بیشتری برای تفت زمان لازم است. اگر شنبلیله خشک باشد خیلی کم تفت دهید تا تلخ نشود. سپس به تدریج آرد را به سایر مواد اضافه کنید. خیلی سریع مواد را مرتب هم بزنید تا آرد گوله نشود. حالا سیب زمینی‌ها را نگینی خرد کنید و به مواد اضافه کنید.

برای درست کردن اشکنه تهرانی نیازی نیست سیب زمینی‌ها را تفت دهید، کمی که مواد را با هم مخلوط کردید ۳ لیوان آب را اضافه کنید و زمانی که آب به جوش آمد شعله گاز را ملایم کنید تا اشکنه به آرامی بپزد و جا بیفتد. برای درست کردن اشکنه تهرانی وقتی اشکنه جا افتاد تخم مرغ‌ها را در اشکنه بشکنید و هم بزنید تا تخم مرغ‌ها خودشان را بگیرند و بپزند. چند دقیقه درب قابلمه را بگذارید تا تخم مرغ‌ها خودشان را بگیرند. همین‌که آب اشکنه کم شد و به غلظت دلخواه شما رسید شعله گاز را خاموش کنید (غلظت اشکنه باید مثل غلظت سوپ ورمیشل باشد). اشکنه تهرانی را ترید و با ترشی و سبزی خوردن میل کنید. طرز تهیه اشکنه عدس هم بسیار مشهور است و به این ترتیب است که مقداری عدس را با نمک و روغن و آب می‌پزند و بعد از پخت چرخ می‌کنند. سپس عدس چرخ کرده را به سایر مواد اشکنه اضافه می‌کنند. چند جوش که خورد تخم مرغ‌ها را می‌شکنند. انواع دیگر اشکنه مثل اشکنه ماست، اشکنه رشته، اشکنه مرغ و اشکنه کشک هم در شهرهای مختلف مشهور هستند.

اشکنه از غذا های سنتی تهران است که سرشار از ویتامین B۶ و ویتامین C است. ۱۰۰ گرم از اشکنه حاوی ۱۷۷ کالری و ۱۵,۳ کالری آن مربوط به چربی است که می‌ توانید با کم کردن میزان روغن، آن را در رژیم غذایی خود قرار داده و از آن لذت ببرید. همچنین در ۱۰۰ گرم آن حدود ۴ گرم پروتئین وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس