مشارکت حداکثری در مبارزه با کرونا


مشارکت حداکثری در مبارزه با کرونا

بیرجند - ایرنا - بررسی‌های میدانی در شهرهای مختلف استان خراسان جنوبی حاکی از مشارکت حداکثری مردم با اعمال محدودیت‌ها برای کنترل ویروس کرونا است که این روند سبب رضایت عمومی نیز شده است.

به گزارش ایرنا با آغاز محدودیت‌های جدید و سختگیرانه از اول آذر ماه مردم خراسان جنوبی برای کنترل رشد روزافزون ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بار دیگر پای کار آمدند و ماندن در خانه و پرهیز از ترددهای غیرضروری را بر درگیری با ویروس کرونا ترجیح دادند.

یکی از مغازه‌داران در بیرجند که این روزها شاید بیشتر از بقیه کرونا را درک کرده است، گفت: با اعمال محدودیت‌ها موافقم و از اینکه مغازه‌ام تعطیل است گلایه‌ای ندارم زیرا سلامت مردم برایم از کسب مهمتر است.

وی با بیان اینکه عده زیادی از صنوف زیان‌های زیادی را در این مدت متقبل شده‌اند افزود: اجاره‌ بهای مغازه‌ها از مهمترین دغدغه‌ صنوف است که عده‌ای را دچار مشکل کرده اما برخی از صاحبان املاک این روزها نسبت به بخشش اجاره بها اقدام می‌کنند که جای تشکر دارد.

خیابان‌های مرکز خراسان جنوبی فقط برخی ساعت‌ها را با شلوغی می‌گذراند که عموما صبح‌ها و حوالی ظهر است آن هم به خاطر حضور کارمندان و کارگران به محل کارشان اما بقیه ساعات روز خلوت و از ساعت ۲۱ به بعد سکوت در این شهر پدیدار می‌شود.

بازار قدیمی بیرجند از اول آذر تعطیل است که شاید اولین بار این وضعیت را به خود دیده و خیابان‌های جمهوری، مدرس، معلم، پاسداران و غفاری که خیابان‌های شلوغ بیرجند هستند، در ششمین روز اجرای محدودیت‌ها خلوت‌تر از همیشه به چشم می‌آیند.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی شب گذشته نیز در ادامه نظارت‌های میدانی بر اجرای محدودیت‌های اصناف با حضور در بازار و خیابان شهر بیرجند از وضعیت تعطیلی واحدهای صنفی گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ در مرکز استان بازدید کرد.

علی تهوری از همراهی ۹۷ درصدی اصناف خراسان جنوبی با اجرای محدودیت‌های دوهفته‌ای خبر داد و از احساس مسئولیت و از خودگذشتگی این قشر قدردانی کرد.

وی همراهی آحاد مردم و مصرف‌کنندگان درخصوص پرهیز از خرید لوازم و کالاهای غیرضروری در شرایط فعلی به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا را نیز خواستار شد.

وی البته در این بازدیدها دستور پلمب معدود واحدهای متخلف در حال فعالیت را به مسئول بازرسی این معاونت داد.

با آغاز محدودیت‌ها سه ورودی شهر بیرجند مورد پایش پلیس قرار گرفته که به گفته مامور حاضر در یکی از ورودی‌ها روز به روز تعداد ترددها کاهش یافته است.

او معتقد است در کنار همراهی و مشارکت مردم استان که همواره زبانزد خاص و عام بوده است دوربین‌ها هم به خوبی نقش بازدارنده خود را ایفا کرده‌اند به طوری که اولین دوربین پیامک اخطار را برای صاحبان خودرو ارسال می‌کند.

وی گفت: خودروهای با پلاک‌های بومی فقط در حوزه‌های استحفاظی می‌توانند رانندگی کنند و خروج از هر حوزه جریمه به دنبال خواهد داشت.

رانندگان عبوری نیز از پایش ترددها ابراز رضایت می‌کنند و معتقدند اینگونه محدودیت‌ها ارمغان سلامتی را به همراه دارد و به نفع همه است.

محورهای خوسف - بیرجند و قاین - بیرجند بیشترین رفت و آمد را در مرکز استان دارند که در محور خوسف یک کشاورز صبح امروز به ماموران گفت: پلاک‌های بیرجند، درمیان و خوسف ایران ۵۲ است و زمین‌های کشاورزی ما قبل از شهر خوسف؛ نمی‌دانم رفتن من جریمه به دنبال خواهد داشت یا خیر؟

وی افزود: آموزش‌های لازم در ارتباط با محدودیت‌ها باید به صورت مکرر از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما به مردم ارائه شود تا با آرامش خاطر ترددهای ضروری را انجام دهند.

یکی از ماموران انتظامی در پاسخ به این درخواست توضیح داد که در صورت اعمال قانون از سوی دوربین‌ها برای خودروهای با پلاک غیربومی هرگونه مدرک دال بر سکونت یا کار می‌تواند جریمه را بی‌اثر کند و رانندگان می‌توانند در زمان اعلام، مدارک لازم را ارایه کنند و در این زمینه نگرانی وجود ندارد.

مشارکت حداکثری در مبارزه با کرونا

همراهی مردم و تحسین مسوولان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی روز گذشته در نشست استانی نهضت کمک مومنانه که در دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی برگزار شد، گفت: همراهی مردم در اجرای طرح‌های مختلف برگ برنده نظام جمهوری اسلامی است و خوشبختانه این همراهی و همدلی و تبعیت از قانون در استان خراسان جنوبی وجود دارد.

ناصر خوش‌ خبر افزود: براساس آخرین آماری که در ستاد استانی کرونا و در ارتباط ویدئو کنفرانسی با فرمانداران عنوان شد، بیش از ۹۷ درصد مردم استان با اجرای محدودیت‌ها همراهی کرده‌اند.

وی گفت: وقتی اعمال محدودیت را اجرا می‌کنیم در ذات خود تبعاتی دارد که اقناع‌سازی و صحبت کردن با مردم با زبان خوش از ضروریاتی است که به مجریان این طرح هم تاکید شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: بخشی از کارهایی که در این ایام انجام می‌شود، اعمال محدودیت‌هاست که به مجریان در حوزه‌های مختلف تاکید شده با مردم مدارا کنند.

وی ادامه داد: در این شرایط سخت همه باید در کنار هم باشیم و اتحاد و همدلی در این شرایط از ضروریات است که این موضوع با توجه به اینکه جامعه ما یک جامعه دینی است باید به خوبی ملموس باشد.

خوش خبر گفت: این موضوع در استان ما به خوبی رقم خورده و با رهنمودهای نماینده ولی فقیه در استان، تلاش مجموعه سپاه و بسیج و هم افزایی دستگاه‌های اجرایی، نتیجه این اتحاد را در برگزاری رزمایش‌های کمک مومنانه شاهد بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: آنچه در این شرایط کرونایی اهمیت دارد، استمرار این نوع کمک‌ها، انسجام‌بخشی به آنها و توزیع هدفمند کمک‌ها برای جامعه نیازمند استان است.

وی گفت: آنچه در قالب کمک‌های مومنانه توزیع می‌شود، بخشی از نیازهای جامعه متاثر از کرونا را پوشش می‌دهد لذا این کمک‌ها باید توسعه یابد و با برنامه‌ریزی مناسب، نیازهای بیشتری را برطرف کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی به اجرای طرح «محله محور مبارزه با کرونا» با عنوان طرح شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و افزود: امید است با اجرای این طرح که همزمان با اعمال محدودیت‌ها، به همت بسیج و دانشگاه علوم پزشکی در حال اجرا است، به زودی شاهد قطع زنجیره شیوع بیماری کرونا باشیم.

وی گفت: تاکید ما بر این است که همه حوزه‌ها در کنار هم در راستای تحقق اهداف این دو طرح اقدام کنند تا نتایج بهتری را شاهد باشیم و تا زمانی که این ویروس در جامعه وجود دارد، پای کار باشیم و همراهی و کمک‌ها قطع نخواهد شد چرا که در جامعه اسلامی ما تاکید ویژه‌ای به حل مشکلات نیازمندان شده است.

نتیجه محدودیت‌های اعمال شده در شهرستان‌های خراسان جنوبی و نحوه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در نشست اخیر ستاد استانی مدیریت کرونا بررسی شد.

این نشست در پایان چهارمین روز اجرای محدودیت‌های کرونایی به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد و اعمال محدودیت برای فعالیت مشاغل و اصناف به جز مشاغل گروه یک در شهرهای به رنگ قرمز، ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی، نحوه خدمات‌دهی در ادارات و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در همه حوزه‌ها از مواردی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست اعلام شد که اگرچه در برخی شهرستان‌ها، آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا قدری کاهش یافته است اما محدودیت‌ها همچنان ادامه دارد.

مشارکت حداکثری در مبارزه با کرونا

همراهی ۹۸ درصدی مردم خراسان جنوبی با محدودیت‌های ترافیکی

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی هم از همراهی ۹۸ درصدی مردم خراسان جنوبی با محدودیت‌های ترافیکی خبر داد و گفت: در راستای مصوبات ستاد ملی و ستاد استانی کرونا، کارکنان پلیس در نقاط از پیش تعیین شده مستقر شدند که خوشبختانه ۹۸ درصد مردم فهیم خراسان جنوبی با پلیس و ستاد استانی کرونا همراهی داشته‌اند.

سردار ناصر فرشید افزود: در ترددهای شبانه و ممنوعیت تردد از ساعت ۹ شب به طور نسبی ۹۰ درصد شهروندان همکاری لازم را داشته‌اند و کاهش محسوس در ترددهای درون شهری را داشته‌ایم که نشان از اهمیت شهروندان به مبحث سلامت و قانون پذیری است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین در ترددهای غیرضروری در محورهای مواصلاتی با همراهی کاربران جاده‌ای شاهد کاهش ۴۰ درصدی تردد در جاده‌ها بوده‌ایم که این همراهی خداقوت و خسته نباشید به دستگاه‌های اجرایی و خداقوت به جهادگران عرصه سلامت بوده است.

وی گفت: برخی از افراد هم از محدودیت‌های در نظر گرفته شده از مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا تخطی کرده‌اند که این افراد در شهرها به میزان ۲ میلیون ریال و در جاده ها به مبلغ ۱۰ میلیون ریال و پنج میلیون ریال اعمال قانون شدند.

سردار فرشید تصریح کرد: دوربین‌های هوشمند پلیس به افرادی که ترددهای غیرضروری در محورهای مواصلاتی داشته‌اند ابتدا پیامک ارسال می‌کنند و سپس این افراد به صورت هوشمند توسط پلیس اعمال قانون خواهند شد.

وی افزود: از ابتدای شروع طرح محدودیت‌ها از ورود بیش از سه هزار و ۴۰۰ خودرو به داخل شهرها ممانعت شده است و ۱۷ هزار راننده تذکر شفاهی دریافت کردند همچنین ۶۱۹ راننده به صورت پیامکی تذکر گرفتند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی به شهروندان توصیه کرد به مصوبات ستاد ملی و ستاد استانی کرونا توجه کنند تا شاهد کمتر شدن گرفتاری‌های ناشی از ویروس منحوس کرونا باشیم.

اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری در هر شهر مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا از صبح شنبه اول آذر ماه همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد.

براساس یکی از محدودیت‌های این طرح برای شهرهای قرمز و نارنجی خروج خودروها با پلاک بومی و ورود خودروها با پلاک غیربومی به این مناطق ممنوع است.

همچنین در شهرستان‌های قرمز (خیلی پرخطر) از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح هرگونه تردد خودروها در داخل شهر، ممنوع است به جز کسانی که شرایط خاص دارند.

تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی از مهر ماه امسال تاکنون در خیز سوم بیماری همچنان صعودی است.

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، بیش از ۲ ماه است که جزو استان‌های در وضعیت قرمز قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تلاش نیروهای امنیتی برای اطفا حریق ناشی از حمله هوایی آمریکا به پایگاه حشد الشعبی