بارش‌های چهارمحال و بختیاری 19 درصد کاهش یافت


بارش‌های چهارمحال و بختیاری 19 درصد کاهش یافت

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تداوم خشک‌‎سالی‌ها گفت: از ابتدای سال‌زراعی جاری تاکنون (یکم مهرماه تا 6 آذرماه) میزان بارش‌های استان نسبت به میانگین بلندمدت 19 درصد کاهش داشته است.

مهران‌چراغپور روز پنجشنبه در پنجمین ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری تاکید کرد: از ابتدای سال‌زراعی جاری تاکنون (یکم مهرماه تا ۶ آذرماه) ۷۰ میلیمتر بارش در استان ثبت شده که نسبت به مدن مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به وقوع خشک‌سالی مستمر ۱۲ ساله در استان افزود: این استان هم‌اکنون دهمین استان خشک کشور در رده‌بندی بارش‌ها مطرح است.

چراغپور تصریح کرد: هم‌اینک ۶۶.۷ درصد مساحت استان در وضعیت خشک‌سالی، در وضعیت ۳۰ درصد ترسالی میانگین و سه درصد در وضعیت ترسالی ضعیف قرار دارد.

وی یادآور شد: دمای هوای استان از ابتدای پاییز سال‌جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹درصد درجه سانتی‌گراد و نسبت به میانگین بلندمدت ۷ درصد درجه سانتی‌گراد افزایش داشته و گرم‌تر شده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده وضعیت بارش استان در پاییز سال‌جاری کمتر از میانگین و در زمستان امسال میانگین با گرایش به سمت کمتر خواهد بود.

وی گفت: این استام هم‌اکنون با کمبود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیمتری بارش برابر بارندگی‌های دو سال زراعی مواجه است.

چراغپور ابراز امیدواری کرد، بارش‌ها به‌صورت جامد (برف) باشد تا بتوان بخشی از کمبود بارندگی در چهارمحال و بختیاری را جبران کرد.

وی با اشاره به ورود یک سامانه بارشی به نسبت پرقدرت از روز پنجشنبه ۶ آذرماه و ادامه فعالیت آن تا پایان وقت روز یکشنبه هفته آینده افزود: این سامانه بارشی فعال با بارش برف و باران، کولاک، آذرخش، تگرگ و تندباد به نسبت شدید همراه است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: با فعالیت این سامانه پیش‌بینی بارش افزون‌بر یک متر برف در ارتفاعات استان وجود دارد.

وی یادآور شد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، با فعالیت این سامانه پرقدرت در استان میزان بارش در شهرستان کوهرنگ ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر، در شهرستان لردگان ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیمتر، در شهرستان اردل ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیمتر، در شهرستان کیار ۷۰ تا ۱۰۰ میلیمتر، در شهرستان خانمیرزا ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیمتر، در شهرستان فارسان ۸۰ تا ۱۱۰ میلیمتر و در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، سامان و بن ۴۰ تا ۶۰ میلیمتر برآورد می‌شود.

چراغپور اظهار داشت: اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری برای سد و نیروگاه کارون۴ اطلاعیه با وضعیت قرمز صادر و اعلام کرده است.

وی گفت: سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معبرهای شهری، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اخلال تردد در محورهای کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد مه، ریزش کوه، رانش زمین و خسارت به مزرعه‌های پرورش ماهی از خطرات احتمالی فعالیت این سامانه بارشی در چهارمحال و بختیاری است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری توصیه کرد: عشایر، دامداران، کشاورزان و گروه‌های مختلف مردم از ایستادن و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها، پل‌ها و رفتن به ارتفاعات پرهیز کنند.

وی افزود: تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی سدها و بندهای خاکی و استخرهای مزرعه‌های پرورش ماهی مورد توجه قرار گیرد.

چراغپور تاکید کرد: مردم از تردد در جاده‌های چهارمحال و بختیاری همزمان با وقوع بارش‌ها پرهیز و در صورت لزوم به حضور در محورهای ارتباطی، خودرو خود را به تجهیزات ایمنی، سوخت کافی و لباس گرم مجهز کنند.

به گزارش ایرنا، سال‌زراعی یکم مهرماه هر سال تا ۳۱ شهریورماه سال بعد محاسبه می‌شود.

یک سامانه بارشی پرقدرت از روز پنجشنبه ۶ آذرماه در چهارمحال و بختیاری فعال می‌شود و فعالیت آن تا روز یکشنبه هفته آینده ادامه دارد که منجر به بارش برف و باران و وقوع کولاک، آذرخش، تندباد و تگرگ در سطح استان خواهد شد.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه سه رودخانه زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

خشک‌سالی‌های اخیر چهارمحال و بختیاری از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به‌ویژه در بخش کشاورزی داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟