امدادگران شمیرانات با 15 ساعت عملیات 5 کوهنورد را نجات دادند


امدادگران شمیرانات با 15 ساعت عملیات 5 کوهنورد را نجات دادند

تهران- ایرنا- سرپرست جمعیت هلال احمر شمیرانات اعلام کرد: نجاتگران شهرستان روز گذشته (چهارشنبه) طی دو عملیات که حدود 15 سال به طول انجامید، به 5 کوهنورد در ارتفاعات شمال پایتخت امدادرسانی کردند.

جمال شریفی صبح پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: در حادثه اول، در پی اعلام مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر استان تهران در ساعت ۹ و ۴۰ دقیقه مبنی بر مفقود شدن ٢ کوهنورد در ارتفاعات چال مگس دارآباد، یک تیم عملیاتی از پایگاه امدادونجات کوهستانی دربند به محله حادثه اعزام شد.

وی افزود: نجاتگران پس از حضور در منطقه با ارائه راهنمایی‌های لازم گمشدگان را به مسیر اصلی بازگشت هدایت کردند و در ساعت ١٢ و ۳۰ دقیقه عملیات با موفقیت به پایان رسید.

سرپرست جمعیت هلال احمر شمیرانات گفت: در پی اعلام مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر شمیرانات مبنی بر سرمازدگی و ترومای مچ پای کوهنورد ۶٠ ساله در ارتفاعات آهار فشم دو تیم عملیاتی از پایگاه های امداد و نجات دربند و قوچک به محل اعلام حادثه اعزام شدند.

شریفی خاطرنشان کرد: امدادگران با حضور در محل حادثه به علت ترک محل اعلام شده توسط مصدوم و نامساعد بودن شرایط جوی، مه‌آلود بودن، برف زیاد و مجهز نبودن به سامانه ردیاب جی پی اس، پس از ١٢ ساعت پیاپی جستجو در برف و کولاک، سرانجام موفق به پیدا کردن مصدوم مذکور و ۲ کوهنورد دیگر شدند.

به گفته وی، پس از انجام اقدامات اولیه بیمارستانی، کوهنوردان به پایین کوه منتقل شدند و در ساعت ۲ و ۱۵ دقیقه بامداد عملیات به پایان رسید.

شریفی با توجه به شرایط منطقه و حوادث متعددی که برای کوهنوردان و گردشگران رخ می‌دهد تأکید کرد: ورزشکاران و شهروندان نکات ایمنی را رعایت کنند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.

به گزارش ایرنا، شمیرانات دارای ۵ پایگاه امداد و نجات در گردنه قوچک (ورودی لواسانات و رودبار قصران)، دربند، کلکچال، شیرپلا و نمایشگاه بین المللی است.
شهروندان در صورت وقوع حادثه می‌توانند با شماره تماس ۱۱۲ جمعیت هلال احمر ارتباط برقرار کنند.

شمیرانات با آب و هوایی کوهستانی متشکل از شهر شمیران (منطقه یک و شمال و شرق منطقه دو تهران) و دو بخش لواسانات و رودبار قصران در شمال و شمال شرقی پایتخت واقع شده؛ این شهرستان دارای کوه‌ها، روددره ها و محل عبور رودخانه جاجرود به سد لتیان و به همین علت در تمامی فصول با استقبال چشمگیر گردشگران و کوهنوردان مواجه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کی یف طی یک هفته بیش از 3500 سرباز خود را در محور دونتسک از دست داد