واحد پیش‌ساخته فرآورش نفت غرب کارون؛ منشأ راهبردی جدید در صنعت نفت


واحد پیش‌ساخته فرآورش نفت غرب کارون؛ منشأ راهبردی جدید در صنعت نفت

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: احداث نخستین واحد پیش‌ساخته فرآورش نفت کشور در غرب کارون، به شکل‌گیری راهبرد و سیاستی جدید در صنعت نفت منتهی شد و امیدواریم در این قالب، شاهد احداث و بهره‌برداری از واحدهای پرشماری از این دست باشیم.

به گزارش خبرنگار شانا، تورج دهقانی امروز (پنجشنبه، ششم آذرماه) در آیین بهره‌برداری رسمی از نخستین واحد پیش‌ساخته فرآورش نفت کشور در غرب کارون که از طریق ویدئوکنفرانس با فرمان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری انجام شد، با بیان این مطلب افزود: در منطقه غرب کارون حدود ۷۰ میلیارد بشکه ذخیره نفتی در زیر زمین وجود دارد که بیشتر آن ذخایر مشترک است و هر تلاشی برای تسریع برداشت از این منابع گامی رو به جلو به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه با بهره‌مندی از تجارب سال‌های گذشته، می‌توان با روش‌هایی بدیع، حرکت در مسیر توسعه میدان‌ها به‌ویژه میدان‌های مشترک را شتاب بخشید، گفت: یکی از این روش‌ها احداث واحد پیش‌ساخته سریع‌الاحداث فرآورش نفت با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه است که برای نخستین بار در میدان آزادگان جنوبی ساخته شده است و قابلیت توسعه تا ۸۰ هزار بشکه را دارد. این واحد در قالب دو ردیف ۲۵ هزار بشکه‌ای فعالیت می‌کند و توسط ۳۵ حلقه چاه آزادگان جنوبی تغذیه می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ساخت این واحد را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خارجی و در کمتر از یک سال از ویژگی‌های آن عنوان کرد و ادامه داد: برای ساخت واحدهای مشابه در کشور، به حدود پنج سال زمان نیاز است، همچنین به‌واسطه نوع قرارداد متمایز این پروژه، می‌توان با نرخ‌های متعارف قیمت نفت، حدود یک میلیارد دلار درآمدزایی داشت، به‌نحوی که کل هزینه پرداختی در طول یکسال کمتر از ۲۵ میلیون دلار باشد.

دهقانی گفت: ساخت این واحد به‌واسطه ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، به ایجاد یک راهبرد و سیاست جدید در نفت منتهی شده است و امیدواریم در آینده با ارتقای توان داخل شاهد ساخت واحدهای پرشمار از این دست باشیم.

وی در پایان از همکاران خود در شرکت متن، سرمایه‌گذار خارجی طرح و دیگر دست‌اندرکاران ساخت و بهره‌برداری از این واحد فرآورشی قدردانی کرد.

به گزارش شانا، اشاره دهقانی به شکل‌گیری راهبردی جدید در صنعت نفت، ناظر بر آن است که به دنبال تجربه موفق احداث واحد پیش‌ساخته فرآورش نفت در آزادگان جنوبی، تیرماه پارسال دستورعمل الزام به تغییر روش ساخت و نصب واحدهای فرآورش پیش‌ساخته با اهدافی از جمله رفع تنگناهای موجود در عملیات بهره‌برداری، شتاب در اجرای طرح‌های مصوب و تحقق به‌موقع اهداف تعیین‌شده، حمایت از انتقال فناوری، ساخت داخل و توسعه فناوری ملی در این زمینه، کاهش تصدی شرکت ملی نفت ایران و بهبود شاخص‌های اقتصادی و استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی از سوی وزیر نفت ابلاغ شد؛ دستورعملی که در آن تأکید شده است برگزاری مناقصه یا امضای قرارداد به هر ترتیب برای اجرای واحدهای بهره‌برداری یا نمک‌زدایی نفت در خشکی (به جز موارد استثنا) نباید به روش متعارف گذشته انجام شود.

این رویکرد با انجام اقدام‌هایی از جمله تدوین چارچوب همسان قراردادی، تدوین مجموعه الزام‌های فنی و بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی)، تدوین الگوی ارزیابی صلاحیت شرکت‌های متقاضی و برگزاری فراخوان مربوطه در فاز اجرا قرار گرفت و همسو با این هدف بهمن‌ماه پارسال نیز قرارداد ساخت دومین واحد فرآورش سیار در میدان نفتی آزادگان جنوبی به روش BOO ساخت، تملک، بهره‌برداری (Build – Own – Operate) بین شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و جهاد دانشگاهی امضا شد و در حال پیگیری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج