پرنده نگری بهترین انتخاب برای رها شدن از هیاهوی زندگی شهری است


پرنده نگری بهترین انتخاب برای رها شدن از هیاهوی زندگی شهری است

کرج - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: پرنده نگری بهترین انتخاب برای رها شدن از شلوغی و هیاهوی زندگی شهری و آرام گرفتن در دل طبیعت است.

فردین حکیمی روز پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا به بهانه روز ملی پرنده نگری، افزود: نگریستن به طبیعت و اجزای آن همواره برای انسانها لذت بخش و اعجاب برانگیز بوده است. وی اظهار داشت: بشر در آغاز برای حفظ بقا خود مجبور به شناخت طبیعت پیرامون و تنوع زیستی بوده اما با توسعه شهر نشینی و دوری انسان از طبیعت، این دیدگاه تغییر و امروزه به دیدگاه علمی و زیباشناسی تبدیل گردیده است.

«از سال ۱۳۸۹ به بعد نخستین پنجشنبه آذرماه هر سال به عنوان روز ملی پرنده نگری به ثبت رسیده و کمیته ملی طبیعت‌گردی متشکل از سه نهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور می باشد».

وی ادامه داد: امروزه انسان ها به طرق مختلف و با برگزاری تورهای طبیعتگردی و تخصصی به دیدن طبیعت رفته و خود را با طبیعت پیوند می زنند که پرنده نگری یکی از این موارد است.

حکیمی گفت: پرندگان نسبت به سایر حیوانات به دلیل قدرت پرواز، همواره شانس بیشتری برای بقا داشته اند و به همین دلیل از تنوع (تعداد، اندازه، رنگ، رفتار، زیستگاه و ….) و جمعیت بالایی برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: پرنده نگری شاخه ای از بوم گردی یا اکوتوریسم و یکی از محبوبترین انواع گردشگری محسوب می گردد.

بررسی ها نشان می دهد که به طور معمول قشر تحصیلکرده ی جامعه به این نوع خاص از گردشگری علاقه بیشتری نشان می دهد.

پرنده نگری بر خلاف دیگر شاخه های طبیعت گردی ، مانند کوهنوردی ، افرادی با توانایی های فیزیکی و بدنی کمتر نیز می توانند به راحتی در برنامه های پرنده نگری شرکت کرده و جریان حیات در طبیعت را از نزدیک لمس کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز خاطرنشان کرد: مشاهده پرندگان و گوش دادن به آواز و هیاهوی زندگیشان، عکاسی و ثبت تصاویر برای شناسایی صحیح گونه ی پرندگانی که مشاهده می

کنیم به عنوان گردشگری علمی و تفریحی منحصر به فردی است که اگر هر کسی حتی یک بار آن را تجربه کند، آدمی را به طور مداوم به تکرار خویش فرا می خواند.

وی افزود:‌ علاقه مندان به نگرش پرنده ها می توانند در شکل تورهای خاص یا برنامه های سفر به همراه دوستان و اعضای خانواده اقدام کنند و از آنجا که گونه های بسیار متفاوتی از پرندگان وجود دارند، پرنده نگری می تواند یک چالش ذهنی برای پرنده نگرها باشد.

حکیمی پرنده نگری را از ظرفیت های ناشناخته ی گردشگری در ایران دانست و تصریح کرد: ایران با دارا بودن بیش از صد منطقه مهم پرنده نگری ، تالاب های بین المللی و ذخیره گاه های زیست کره ای ، پتانسیل بسیار بالایی را برای تبدیل شدن به یکی از مقصدهای مهم پرنده نگری برای گردشگران دارد.

وی گفت: اما باید دقت داشت که پرنده نگری شکلی از بوم گردی است و با گردشگری انبوه بسیار متفاوت است و در راستای حفظ و پایداری زیست بوم انجام می شود بنابراین صرف برگزاری تورهایی با نام «پرنده نگری» در این زمینه کافی نیست و می بایست کمک کنیم تا فرهنگ واقعی و درست این پدیده در کشورمان شکل بگیرد.

تالاب صالحیه یکی از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در ادامه به ظرفیت های استان برای پرنده نگری اشاره کرد و افزود: تالاب صالحیه بعنوان یکی از زیستگاه های مهم برای میزبانی پرندگان مهاجر بوده که در صورت احیا و پایداری آن، فرصت مناسبی برای حضور گروه های پرنده نگر و عکاسان حیات وحش خواهد بود.

وی بیان داشت: به طور قطع یکی از اولویت ها و برنامه های محیط زیست استان، حفظ و احیای تالاب و ایجاد سایت پرنده نگری خواهد بود.

تالاب صالحیه واقع در شهرستان نظرآباد تنها تالاب فصلی در استان البرز می باشد که در سال های اخیر به دلیل بارندگی ها و آبگیری مناسبی که داشت شاهد حضور گونه های مختلف و زیادی از پرندگان مهاجر آبزی، کنار آبزی، شکاری و بومی بوده است.

به طوریکه تاکنون از ۲۹۶ گونه پرنده ثبت شده در استان البرز بیش از ۱۰۰ گونه در این تالاب مشاهده شده است.

تالاب صالحیه از خرداد ماه سال جاری به دلیل شکستگی دیواره مهار تالاب از آب تخلیه شد ولی هم اکنون اقدامات زیادی برای احیای این تالاب حتی به صورت دایمی در حال انجام است و هم اکنون مقداری از این تالاب آبگیری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها