نخستین واحد پیش‌ساخته فرآورش نفت کشور در غرب کارون افتتاح شد


نخستین واحد پیش‌ساخته فرآورش نفت کشور در غرب کارون افتتاح شد

اهواز- ایرنا- نخستین واحد پیش ساخته فرآورش نفت کشور روز پنجشنبه با دستور رییس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس با سرمایه گذاری 50 میلیون دلاری یک شرکت اروپایی بهره برداری شد.

به گزارش ایرنا مدیرعامل شرکت توسعه و مهندسی نفت در آیین بهره برداری از نخستین واحد پیش ساخته فرآورش نفت کشور در غرب کارون واقع در میدان نفتی آزادگان جنوبی گفت: این واحد با ظرفیت فرآوری روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت و با در اختیار داشتن ۲ ردیف (train) هر یک با ظرفیت ۲۵ هزار بشکه در روز طراحی شده است.

تورج دهقانی با بیان اینکه واحد پیش ساخته فرآورش نفت در غرب کارون قابلیت توسعه تا ۸۰ هزار بشکه را در روز دارد، افزود: این واحد با سرمایه گذاری حدود ۵۰ میلیون دلار در ضلع جنوبی میدان آزادگان جنوبی راه اندازی و از امروز در مدار عملیات قرار گرفته است.

وی افزود: این طرح در مدت یکسال آماده بهره‌برداری شده در حالیکه ساخت آن به روال معمول پنج سال به طول می‌انجامید و در زمان حاضر نفت استحصال شده از ۳۵ حلقه چاه مستقر در این میدان مشترک را فرآورش و به تدریج به ظرفیت آن افزوده می‌شود.

وجود ۷۰ میلیارد بشکه نفت در غرب کارون

دهقانی ذخایر نفتی در غرب کارون را ۷۰ میلیارد بشکه عنوان کرد و گفت: به تدریج با اجرای طرح‌های مختلف برای برداشت از این میدان نفتی تلاش می کنیم تا درآمد کشور در حوزه صنعت نفت افزایش یابد.

وی ادامه داد: برای نخستین بار است که وزارت نفت با یک شرکت سرمایه گذار در قالب قرارداد ساخت، مالکیت و بهره برداری وارد همکاری می‌شود و دریافتی پیمانکار مربوطه در قبال تحویل نفت فرآورش شده به شکل حق العمل کاری است.

مدیرعامل شرکت توسعه و مهندسی نفت بیان داشت: پیش بینی می شود این نوع از قراردادهای نفتی، سرمایه گذاران بیشتری را برای حضور در صنعت نفت ایران ترغیب کند.

بر اساس این گزارش، این واحد فرآورشی با اعتبار ۴۶.۹ میلیون دلار در ضلع جنوبی میدان آزادگان جنوبی راه اندازی شده و نفت موردنیاز آن از تعداد ۳۵ حلقه چاه مستقر در این میدان مشترک تغذیه می‌شود.

میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی در مجاورت مرز ایران و عراق در۸۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا