140 هکتار به عرصه جنگل‌کاری دماوند افزوده شد


140 هکتار به عرصه جنگل‌کاری دماوند افزوده شد

تهران- ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند گفت: سطح جنگل‌کاری در این شهرستان پیش از این30 هکتار بود که با اجرای 2 طرح طی سال جاری،140 هکتار دیگر به این عرصه و سرانه فضای سبز شهرستان اضافه شد و هم‌اکنون این میزان به 170 هکتار رسیده است.

جمشید جویباری روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به مهم‌ترین اقدامات این نهاد از ابتدای سال جاری تاکنون اظهار داشت: دماوند بیش از ۱۰ هزار هکتار ذخیره‌گاه جنگلی دارد که بیشترین ذخیره‌گاه موجود در دامنه‌های شمال جاده دلیچائی بین کهنک تا امین‌آباد است و مهمترین گونه جنگلی این شهرستان، ارس بوده که تبدیل به یک نماد تاریخی در دامنه‌های جنوبی البرز شده است.

وی ادامه داد: سیاست این نهاد در گام نخست جلوگیری از تصرف اراضی ملی است و عوامل یگان حفاظت به صورت جدی نسبت به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند و از ابتدای سال خلع ید و رفع تصرفات متعددی انجام شده است.

این مقام مسئول از تشکیل ۶۷ فقره پرونده‌ تخلف در زمینه‌های حقوقی، کیفری و تعلیف غیرمجاز دام خبر داد و افزود: ۸۱ هکتار از اراضی ملی دماوند از دست متصرفان خارج شد که حدود ۵۵ هکتار از این اراضی در اجرای ۱۷ فقره حکم قطعیت یافته قضائی و حدود ۲۵ هکتار دیگر این اراضی در راستای اجرای ۶۲ فقره تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع بوده است.

وی تثبیت مالکیت دولتی و تهیه نقشه و اخذ اسناد کاداستر اراضی ملی را یکی دیگر از اقدامات شاخص این نهاد برشمرد و افزود: با تهیه اسناد تک برگ متصرفان و متخلفان، حق ورود در اراضی ملی به‌ منظور انجام معامله و اخذ سند را نخواهند داشت.

جویباری خاطر نشان کرد: از دیگر اقدامات صورت گرفته، اجرای پروژه‌های متعدد آبخیزداری از محل اعتبارات استانی و صندوق توسعه ملی به منظور جلوگیری از خسارات احتمالی در پی بارندگی‌های شدید در فصل زمستان بود.

این مقام مسئول در ادامه به بیان مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته به صورت موردی پرداخت و گفت: اجرای عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک در زیر حوزه آبخیزهای مختلف از قبیل دلیچایی- روستای کلاک و زیر حوزه آبخیز جمع آبرود - فاز دو از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این حوزه بود.

وی اضافه کرد: همچنین اجرای عملیات آبخیزداری و پیشگیری از سیل و کنترل رسوب در حوزه آبخیز آبعلی، زره‌در و حوزه سد ماملو نیز از دیگر اقداماتی است که در این راستا از محل اعتبارات استانی و صندوق توسعه ملی انجام شد.

جویباری بیان کرد: آغاز مطالعات در حوزه تار و بار، اجرای طرح مدیریت چرای مراتع در سطح اراضی ملی شهرستان و اخذ عوارض ناشی از حق بهره‌برداری مراتع صاحبان پروانه چرا بر اساس بند ۵ ماده ۸۴ قانون برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین را می‌توان از دیگر اقدامات این نهاد در این مدت برشمرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند پاسخ به ۷۵۰ فقره از استعلامات واصله در فضای الکترونیکی سیستم سامط، تهیه نقشه کاداستر برای سطحی در حدود ۲۰ هکتار، اخذ سند کاداستر اراضی ملی شهرستان برای سطحی در حدود ۱۶هکتار و تنظیم برگ تشخیص برای پلاک‌های کریتون روح افزا و بخشی از اراضی کالدشت را به‌عنوان دیگر اقدامات صورت گرفته در طی این مدت بیان کرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته، همکاری با پیمانکار مدیریت جهاد کشاورزی در تهیه نقشه تجمیعی ۸ پلاک ثبتی و شرکت در جلسات شهرستانی کارگروه رفع تداخلات و ارسال سوابق اقدامی تهیه‌شده به استان بود که منتج به طرح ۵ پرونده در کارگروه استانی به منظور اتخاذ تصمیم نهایی شد.

وی خاطر نشان کرد: نظارت بر فعالیت کلینیک گیاه پزشکی با موضوع پیمان پایش و اجرای عملیات مبارزه با آفات و بیماری‌های شهرستان در سطح ۶ هزار هکتار و اطفای حریق‌ ۵۸ فقره در سطح ۶۶۱ هکتار از اراضی ملی شهرستان به خصوص در ایام تعطیلات با حضور عوامل یگان منابع طبیعی نیز از ابتدای سال جاری انجام شد.

این مقام مسئول همچنین به بیان مهم‌ترین برنامه‌های این نهاد پرداخت و تاکید کرد: در نظر داریم ظرف ۲ سال آینده تثبیت مالکیت دولت و تهیه نقشه کاداستر را در کل شهرستان به اتمام برسانیم و سند تک برگ کاداستر اراضی ملی را اخذ کنیم.

وی گفت: پیگیری اجرای پروژه‌های آبخیزداری در صورت جذب اعتبار شش میلیارد تومانی از محل صندوق توسعه ملی در محور دلیچایی نیز از دیگربرنامه‌های مدنظر این نهاد در آینده خواهد بود.

شهرستان دماوند از جمله شهرستان های شرق استان تهران است که در ۴۵ کیلومتری پایتخت قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها