مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان


مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

زنجان - ایرنا - رسانه‌ها و مطبوعات زنجان در هفته جاری موضوعات مختلفی را در سرخط اخبار و صفحات نخست خود انعکاس دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به چالش ایجاد شده برای معدنکاران استان با ابلاغ قانون حراست از گیاه گون در استان و ضرورت استفاده بهینه نمک برای حفظ آسفالت معابر در فصل سرما اشاره کرد.

روزنامه صدای زنجان در گزارشی با عنوان" گون یا معدن، مساله این است" نوشت: از نیمسال دوم سال ۹۷ که دستورالعمل مربوط به حفظ و حراست از گونه گون از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، اداره کل منابع طبیعی استان در راستای اجرای مصوبات مجلس، ابلاغ شده است، بخش اعظمی از فعالیت‌های معدنی در زنجان متوقف شده است.

رضا کشاورزی، رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با اشاره به مشکل ادامه‌دار معدنکاران در رابطه با بخشنامه مربوط به «گون» اظهار کرد: ۷۰ درصد معدنکاران استان زنجان یعنی حدود ۱۲۰ نفر با ابلاغ دستورالعمل مربوط به حفظ و حراست از گونه گون از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، اداره‌کل منابع طبیعی استان (در نیمسال دوم سال ۹۷) دچار مشکلات جدی شده‌اند.

گونه گون براساس ماده یک قانون حفظ و حمایت مصوب سال ۷۱ یکی از گونه‌های ممنوع‌القطع بوده که لزوم حراست از آن صراحتا در قانون قید شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان ضمن انتقاد از بزرگ‌نمایی تخریبی بودن فعالیت‌های معدنی از سوی برخی اشخاص عنوان کرد: به نظرم اراضی طبیعی را کشاورزانی در معرض تخریب قرار می‌دهند که زمین‌های ملی را شخم می‌زنند. مگر فعالیت معدنی چقدر خرابی به بار می‌آورد؟ از مسوولان ذیربط سؤال داریم اگر معادن فعالیت نکنند کارخانجات مواد معدنی خود را چگونه تامین کنند؟

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان ضمن تاکید بر لزوم بهره‌برداری پایدار از منابع ملی و طبیعی به عواقب بی‌توجهی به حفظ و حراست از عرصه‌ها از جمله افزایش ریزگردها، گسترش آلودگی و غیره اشاره کرد و افزود: اگر این موارد را جدی نگیریم دیر یا زود گرفتار ریزگرد و سایر مشکلات می‌شویم.

فقیه با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی طرفدار بهره‌برداری پایدار بدون تخریب منابع طبیعی است، اظهار کرد: واقعیت این است که ماهیت فعالیت‌های معدنی تخریب است اما ما می‌توانیم بدون صدمه جدی به طبیعت و به صورت اصولی میزان تخریب را کم کنیم. در مورد بخشنامه مربوط به گون و مشکلاتی که برای معدنکاران به وجود آمده باید بگویم این یک بخشنامه خوب کشوری است که سازمان جنگل‌ها آن را اعلام کرده و اداره کل منابع طبیعی نیز تا زمانی که دستورالعمل جدیدی در این مورد صادر نشده موظف به اجرای آن با هدف حفظ طبیعت برای مردم است.

پایگاه خبری همدلی زنجان در خبری نوشت: شهردار زنجان در مانور انجام عملیات در فصل سرما با اشاره به افزایش قیمت قیر و آسفالت در کشور و استفاده از قیر ۷۵۰ هزار تومانی برای آسفالت‌ریزی در خیابان‌های زنجان، یادآور شد: پول این قیرها از مالیات مردم اخذ شده است و باید نسبت به حفظ آن اقدام شود. با توجه به نقش مخرب نمک در تخریب قیر، باید استفاده بهینه از نمک صورت گیرد و امیدواریم مردم نیز در استفاده بهینه و همکاری با شهرداری جهت کاهش مصرف ماسه و نمک اقدام کنند.

شهردار زنجان از هدف گذاری برای کاهش استفاده از نمک در سطح معابر عمومی عنوان کرد و گفت: استفاده از نمک می تواند به از بین بردن آسفالت و فضای سبز و همچنین جداول و علائم راهنمایی و رانندگی منجر شود.

پایگاه خبری مردم نو آنلاین در خبری از قول فرماندار شهرستان خرم دره نوشت: دامادهایی که علی‌رغم هشدارهای داده شده در زمینه برگزار نشدن مراسم‌ عروسی اقدام به این کار کنند، بازداشت می‌شوند.

حجت محمدی با اشاره به اعمال محدودیت‌های کرونایی، عنوان کرد: محدودیت‌هایی که از سوی ستاد کرونا برای شهرستان اعمال شده با دقت مورد نظارت و پایش قرار گرفته و با جدیت اجرا می‌شود.

وی با اشاره به پلمپ واحدهای صنفی که پایبند به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیستند، ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از اصناف مستقیماً با زندگی مردم سر و کار دارند در پلمب واحدهایی که سلامتی مردم را به خطر می‌اندازند هیچ واهمه‌ و تعارفی نداریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد