بخش پلاسما فرزیس بهبودیافتگان کرونایی در چهارمحال وبختیاری فعال شد


بخش پلاسما فرزیس بهبودیافتگان کرونایی در چهارمحال وبختیاری فعال شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری گفت: به منظور تامین پلاسمای مورد نیاز بیماران کرونایی، بخش پلاسما فرزیس بهبودیافتگان مبتلا به ویروس کرونا در مرکز انتقال خون شهرکرد فعال شد.

حسین هاشمی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این چندماه نزدیک۳۰ بیمار بهبودیافته برای اهدای پلاسما به مراکز خون‌گیری مراجعه کرده بودند که به دلیل نبود زیرساخت‌ها، امکان پلاسما گیری از آنها وجود نداشت و پلاسمای مورد نیاز بیماران با هماهنگی با سازمان انتقال خون کشور از استان اصفهان تامین می‌شد.

وی اظهار داشت: با راه‌اندازی این بخش، ۲ تخت برای پلاسماگیری در استان فعال شده است تا بهبودیافتگان به شکرانه سلامت خود و کمک به همنوعان، با مراجعه به پایگاه انتقال خون شهرکرد، پلاسمای خون‌شان را اهدا کنند.

هاشمی افزود: افراد بهبود یافته به خصوص زنانی که سابقه بارداری ندارند یا مجرد هستند و همچنین مردان بین ۱۸ تا ۶۰ سال که برای اهدای پلاسما در اولویت قرار دارند، می‌توانند ۲۸ روز پس از بهبودی از بیماری کووید۱۹ که آنتی بادی در بدنشان برای مقابله با ویروس کرونا افزایش یافته باشد، پلاسمای خود را به بیماران دیگر اهدا کنند.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه بعد از ۲ ماه میزان پادتن تولیدی در خون برای مقابله با ویروس کرونا کاهش پیدا می‌کند، بهترین زمان برای اهدای پلاسما ۲۸ روز بعد از بهبودی است.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه اهدای پلاسما بعد از بهبودی، سیستم ایمنی بدن را تضعیف نمی‌کند از بهبود یافتگان خواست تا با اطمینان خاطر برای نجات بیماران و اهدای پلاسما به مرکز انتقال خون شهرکرد یا بیمارستان هاجر مراجعه کنند تا تست آنتی‌بادی آنها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی میزان اهدای خون کاهش پیدا کرده است، گفت: با توجه به نزدیک شدن فصل سرما از مردم دعوت می‌شود برای اهدای خون بدون هیچ نگرانی از اینکه در پایگاه‌های انتقال خون به کرونا مبتلا می‌شوند، مراجعه کنند و برای کمک به نیازمندان خون اهدا کنند.

به گزارش ایرنا، در استان چهارمحال و بختیاری چهار مرکز خون‌گیری با ۳۵ تخت خونگیری و ۲ تخت پلاکت فرزیس و ۲ تخت پلاسما فرزیس فعال است که مرکز شهرکرد همه روزه از ساعت هشت صبح تا ۱۸،مرکز بروجن همه روزه از ساعت هشت تا ۱۳ و مرکز فارسان روزهای زوج از ساعت هشت تا ۱۲ و مرکز بن نیز پنجشنبه‌ها ساعت ۸ تا ۱۲ آماده خونگیری از مردم است.

ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شده است، بسیاری از کشورهای جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان