بیش از 9 هکتار از اراضی ملی خلخال آزادسازی شد


بیش از 9 هکتار از اراضی ملی خلخال آزادسازی شد

اردبیل _ ایرنا _ رییس امور آب خلخال گفت: امسال بیش از 9 هکتار از اراضی ملی واقع در حریم و بستر رودخانه‌های این شهرستان از دست متصرفان آزادسازی شد.

رضا شمس روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: در این مدت ۲۴ پرونده قضایی مربوط به رفع تصرف اراضی ملی تصرف شده غیرقانونی تشکیل و با صدور حکم قضایی و اجرای احکام اراضی اشغال شده آزاد شد.

وی با اشاره به آزادسازی ۲ هزار مترمربع از تصرفات مسیل منتهی به شاهرودچای در روزهای اخیر گفت: بعد از صدور اخطاریه به متصرفان و عدم همکاری آنها اداره آب اقدام به اخذ دستور قضایی کرد و برغم مقاومت متصرفان با همکاری قابل تقدیر عوامل نیروی انتظامی شاهرود رفع تصرف شد.

وی گفت: امور آب خلخال در همین مدت اقدام به شناسایی ۱۶ چاه حفر شده غیرمجاز کرده و با پرکردن ۱۹ حلقه چاه غیرمجاز بیش از ۲۶۰ هزار متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

او افزود: امسال همچنین ۵۰ دستگاه موتور پمپ بنزینی ،دیزلی و برقی که برای استفاده از آب بکار گرفته شده بود، توقیف و ضبط شد.

وی اظهار کرد: در هشت ماه سال جاری ۱۸ مورد اختلاف حقابه بین این اداره و اهالی روستاهای شهرستان حل و فصل و مقدمات کار برای استفاده قانونی حقابه روستاییان فراهم شد.

وی افزود: برای لایروبی و آزادسازی ۶ کیلومتر از رودخانه‌های شهرستان خلخال یک میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی اختصاص یافته بود که پس از بررسی وضعیت رودخانه‌ها و مشاوره کارشناسان دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت، تاکنون لایروبی و آزادسازی پنج کیلومتر از مسیر رودخانه‌های قیزباخان در محدوده خلخال و رودخانه خالیان شال واقع در بخش شاهرود اجرا شده است.

شمس با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ کیلومتر از مسیر رودخانه‌ها و مسیل آب‌های روان در این شهرستان نیاز به لایروبی و پاکسازی دارند، اظهارداشت: با تامین اعتبار موردنیاز تمام مسیرهای اعلام شده لایروبی خواهد شد.

وی با توصیه به مردم جهت پرهیز از ساخت بنا در حریم و بستر رودخانه‌ها گفت: در صورتی که تشخیص و نظر امور آب خلخال مبنی بر واقع شدن بنا در حریم و بستر رودخانه و مسیل آب‌های روان باشد، حکم تخریب و قلع و قمع بنا از سوی محاکم قضایی صادر می‌شود.

شهرستان خلخال در جنوب اردبیل دارای ۶۰ رودخانه و مسیل آب‌های روان به طول ۶۰۰ کیلومتر است و تاکنون ۲۵۰ کیلومتر از این مسیر مطالعه ، تعیین حریم و بستر و میله‌گذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس