سرانه عمرانی استان تهران با 60 هزار تومان کمترین رقم در کشور است


سرانه عمرانی استان تهران با 60 هزار تومان کمترین رقم در کشور است

تهران- ایرنا- نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط استان نیازمند اعتباراتی است که باید با عنایت به حالت اضطراری تأمین شود، افزود: جایگاه اعتبارات سرانۀ عمرانی در استان تهران کمترین رقم میان استان ها یعنی 60 هزار تومان و یک هشتم متوسط کشوری است.

سید مصطفی میرسلیم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شرایط استان تهران از نظر آمایشی نامساعد و رسیدگی به آن نیازمند اعتبارات است، ادامه داد: استان در شرایط نامساعد به سر می‌برد و اگر رسیدگی عاجل صورت نگیرد مواجه با فاجعه خواهیم شد.

استان تهران از محرومترین استان های کشور است

وی تصریح کرد: صحبت از محرومیت استان تهران ممکن است در ذهن بعضی از افراد نوعی استهزا باشد اما واقعیتی بسیار تلخ و نیازمند رسیدگی‌های چند جانبه است.
این نماینده افزود: تقریبا تمام شاخص‌ها نشان دهنده حالت خارج از تعادل استان تهران است، در حالی که وسعت استان کمتر از یک درصد کل کشور است، حدود ۱۷ درصد جمعیت و شاغلان کشور و نزدیک ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی در این استان متمرکز شده و مهمترین تأثیر را بر اقتصاد ملی دارد.

به گفته میرسلیم بیش از نیمی از کل مانده سپرده‌های بانکی و همچنین مالیات‌های وصولی متعلق به استان تهران است و این ویژگی بارز جایگاه اقتصادی استان را نشان می‌دهد.

هویت استان تهران در حال نابودی است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه استان تهران دارای جایگاه اقتصادی در کشور است اما موضوع هویت در استان تهران مفهوم روشن ندارد، محیط زیست آن شدیدا آسیب دیده و اشباع شدگی جمعیت و فعالیت به صورت ناهنجاری‌های متعدد بارز شده است.

وی تصریح کرد: وضع آب و فاضلاب نگران کننده و وضع حمل و نقل توأم با نارسائی و مسائل مختلف بهداشتی موجب بروز شرایط خطرناک برای سلامت شده و نیاز شدیدی را به بیمارستان و درمانگاه به وجود آورده است.

تهران، استانی محروم از نظر فضای آموزشی

به گفته میرسلیم استان تهران از نظر آموزشی یکی از بدترین مقادیر تراکم آموزشی یعنی ۵۰ درصد بیش از تراکم کشوری که کمبود فاحش فضای آموزشی مناسب را نشان می دهد، متعلق به استان تهران است و برطرف کردن آن ۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد همین کمبود در زمینۀ فضای ورزشی نیز وجود دارد.

‌حاشیه نشینی در استان ۵۰ درصد جمعیت حاشینه‌نشینان کشور

وی با بیان اینکه حاشیه نشینی در استان تهران ۵۰ درصد جمعیت کل حاشیه نشینان کشور را تشکیل می‌دهد که باعث بروز مسائل متعدد اجتماعی، فرهنگی و امنیتی شده و باید برای آن چاره‌جویی جدی شود، خاطرنشان کرد: همچنین بیش از ۲۰ درصد اعتیاد، ۴۵ درصد کودکان کار و خیابان و ۲۰ درصد طلاق‌ها و زنان سرپرست خانوار در استان تهران است.
میرسلیم بیان کرد: با توجه به فصل بودجه‌بندی کشور برای سال ۱۴۰۰، استان تهران به عنوان یک استان محروم در بخش هایی نظیر فضای آموزشی، ورزشی و درمانی در نظر گرفته شود و نیز پیشنهادهای مهمی در قالب بودجه از جمله افزایش اعتبار مورد نیاز برای کاهش آلودگی هوا، اختصاص اعتبار ساماندهی حاشیه نشینی و تحقق نظام درآمد هزینه باید برای استان به تصویب برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس