251 لاشه پرنده در تالاب میقان اراک جمع‌آوری شد


251 لاشه پرنده در تالاب میقان اراک جمع‌آوری شد

اراک - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: 251 لاشه پرنده مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هفته جاری از نواحی اطراف تالاب میقان اراک جمع آوری شده است.

«عباس جودکی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ابتلای این پرنده‌ها به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به تایید دامپزشکی استان مرکزی رسیده و دفن بهداشتی لاشه‌ها به همراه آهک‌پاشی انجام شده است.

وی بیان کرد: پایش‌ مستمر تالاب میقان اراک با جدیت وجود دارد و در پی شیوع این بیماری، تردد به منطقه تالاب میقان اراک تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: بیشترین تلفات پرندگان در تالاب میقان اراک مربوط به غازهای خاکستری است و چندین گونه اردک و تنجه نیز در میان پرندگان تلف شده مشاهده می‌شود.

جودکی اظهار داشت: مردم در صورت مشاهده لاشه پرندگان به‌هیچ عنوان به آن‌ها دست نزنند و مراتب را برای پیگیری به محیط زیست و دامپزشکی اطلاع دهند.

تالاب میقان اراک در سال ۹۵ با شیوع وسیعی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مواجه شد و در آن سال، بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ لاشه پرنده از سطح تالاب جمع‌آوری شد اما در سه سال گذشته موردی از این بیماری در این تالاب مشاهده نشده بود.

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم کشور است که دارای ۱۴۰ گونه پرنده است.
دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
کنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.
درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین‌المللی است که تالاب میقان هر سال با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.
تالاب کویری میقان اراک در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی