بسیج و نقش‌آفرینی پایگاه‌های محله


بسیج و نقش‌آفرینی پایگاه‌های محله

زاهدان- ایرنا - بسیجیان سرزمین سیستان وبلوچستان در قالب پایگاه‌های مردمی از بدو انقلاب تاکنون با همراهی کامل مردم به عنوان نهادی برخواسته از دل جامعه برای رفع بحران‌ها و مشکلات کشور تلاش کرده و در این راه از تمامیت اعتقادی، اقتصادی و فرهنگی این سرزمین صیانت کرده‌اند.

به گزارش ایرنا نهاد بسیج با توجه به عرصه‌های فعالیت گوناگون و گستردگی آن در سراسر کشور و همچنین وجود پایگاه هایی در محلات، روستاها، بخش‌ها و شهرستان‌های گوناگون می‌تواند بهترین گزینه برای ایجاد و اشاعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی در سراسر کشور باشد.

یکی از وظایف مهم نهادهای واسط اجتماعی، آماده کردن مردم برای پذیرش نقش اقتصادی جدید خود و ورود به عرصه اقتصادی کشور بوده که بسیج یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین این نهادهای اجتماعی است و در دوران‌های مختلف انقلاب، کارایی خود را ثابت کرده است.

اکنون که کشور در شرایط تحریم‌های ظالمانه و بیماری همه‌گیر کرونا قرار دارد بسیج با روان‌سازی چرخ های تولید و برداشتن موانع پیش‌رو از مسیر اقتصاد و سلامت جامعه نقش اساسی ایفا می‌‍کند.

بسیج و اقدامات پایگاه‌ها

با توجه به ویژگی‌ها و گستردگی‌های بسیج و داشتن پایگاه‌های متعدد و تعاملات گوناگون و عرصه‌های فعالیت متنوع، این نهاد می تواند در ایجاد شبکه‌های اقتصادی در سطوح مختلف، کشور را به موفقیت‌های قابل توجهی برساند.

بسیج محلات و مساجد و پایگاه‌ها یکی از فعال‌ترین و پر جمعیت‌ترین اقشار بسیج است که اشخاص می‌توانند به صورت داوطلبانه و خودجوش به عضویت آن درآمده و در سطوح مختلف به فعالیت بپردازند و در کنار آن از آموزش‌های فرهنگی، دینی و نظامی مختلفی بهره‌مند شوند.

فرمانده پایگاه بسیج امام علی(ع) مسجد علی‌بن ابیطالب(ع) زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تمام تلاش ما در پایگاه کادرسازی و تقویت نیروهای بسیجی بوده که با تقویت حلقه‌های صالحین و پشتیبانی در این چندساله اقدام به کلاس‌های طرح تابستانه و مدون در طول سال شده است. .

محسن تازه‌روز افزود: بیش از ۸۰ اردوی داخل شهری و پنج اردوی خارج شهری که می‌توان به اردوهای پزشکی، فرهنگی، عمرانی و محرومیت‌زدایی در حاشیه شهر زاهدان، روستای کلکلی خاش، زرآباد کنارک، حضور ۱۴ روزه در برنامه سیل سیستان و ۲۰ روزه در سیل بلوچستان از مهمترین برنامه‌های پایگاه بسیج امام علی(ع) بوده است.

وی گفت: پذیرایی و اسکان بیش از ۳۰هزار زائر پاکستانی در اردوگاه الغدیر زاهدان به مدت ۱۴ شبانه روز در سال گذشته یکی دیگر از اقدامات این پایگاه است.

وی خاطر نشان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا نیز گروه جهادی پایگاه اقدام به ضدعفونی معابر، دوخت و توزیع ۱۲هزار ماسک، توزیع بیش از پنج هزار بسته معیشتی و پخت هشت هزار پرس غذای گرم کرده است.

فرمانده پایگاه بسیج امام علی(ع) مسجد علی‌بن ابیطالب(ع) ادامه داد: در بحث محرومیت‌زدایی نیز می‌توان به درمان بیماران کم توان از پرداخت عمل جراحی، توزیع مرغ های ۳۰ و ۴۵ روزه بین خانواده های زیر پوشش، توزیع پتو و نفت و بخاری نفتی اشاره کرد

وی افزود: این پایگاه همچنین تعدادی تبلت نیز در اختیار خانواده‌های داری فرزند مدرسه‌ای فاقد تلفن همراه قرار داده و هزینه اولیه تعدادی از مغازه‌دارانی که متضرر از تعطیلی‌های کرونایی شده‌اند را نیز پرداخت کرده است.

فرمانده پایگاه مقاومت امام خمینی (ره)مسجد جامع زاهدان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ساخت ۲ واحد مسکونی برای خانوارهای فاقد درآمد، توزیع غدای گرم در میان ساکنان روستاهای محروم منطقه سیستان، توزیع کمک‌های مومنانه با همکاری ستاد عتبات کشور، توزیع کفش در میان کودکان محروم، زیر پوشش قراردادن ۸۰کودک یتیم در زاهدان و تامین هزینه‌های خوراک، پوشاک و سایر هزینه‌های دانشگاه این افراد از اقدامات این پایگاه در راستای محرومیت‌زدایی بوده است.

مهدی جهانشاهی افزود: همکاری در برقراری امنیت مسجد جامع زاهدان برای جلوگیری از عملیات‌های خرابکارانه از مسوولیت‌های اصلی این پایگاه است.

وی ادامه داد: در برنامه‌های برون مرزی این پایگاه بازسازی عتبات و برپایی موکب‌های اربعین با اعزام نیروهای داوطلب با هزینه‌های شخصی ، برپایی موکب‌های ویژه در مرز میرجاوه برای زائران پاکستانی اربعین از مهم ترین اقدامات است.

وی افزود: در روزهایی کرونایی نیز علاوه بر توزیع بسته‌های غذایی در منطقه سیستان و حاشیه شهر زاهدان، ماسک و ملزومات بهداشتی نیز میان نیازمندان توزیع شد.

فرمانده پایگاه مقاومت امام خمینی مسجد جامع زاهدان ادامه داد: جمع آوری نذورات خیران از سایر استان‌ها و خارج از کشور و سوق دادن آنها به سمت مناطق محروم سیستان‌وبلوچستان از دیگر اقدامات مهم این پایگاه بوده است.

فرمانده پایگاه بسیج شهیده دشتی چابهار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: موضوع احیای پایگاه‌های مقاومت با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در سال ۹۹ مهم ترین هدف پایگاه بوده است.

عفت کریمی‌قاسمی افزود: هدف ما در این پایگاه ایجاد یک محله اسلامی بود و در این راستا در سطح شهر سعی شده تمامی آسیب ها محله به محله و از ان طرف استعدادهای زنان نخبه شناسایی شده و به سمت شکوفایی سوق داده شوند.

وی بیان کرد: ایجاد کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی در زمینه اشتغال زایی زنان بدسرپرست و بی سرپست از دیگر اقدامات این پایگاه است.

وی خاطر نشان کرد: در موضوع عفاف و حجاب بانوان نیز نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های ویژه برپا شد و بانوان نخبه در این حوزه به عنوان الگو معرفی شدند.

فرمانده پایگاه بسیج شهیده دشتی گفت: با تقویت فضای مجازی گردان سایبری را راه اندازی و با ایجاد شبکه های پیام رسان خانواده ها و بسیجیان را در این شبکه‌ها عضو کرده و همچنین از مشاوران متخصص در این شبکه ها بهره می بریم.

وی ادامه داد: توزیع پنج هزار و ۵۴۰ بسته معیشتی بین خانوارهای آسیب دیده از کرونا از اقدامات مهم این پایگاه است.

کریمی قاسمی بیان کرد: در رابطه با کرونا ابتدا تمامی محله‌های اسیب دیده را شناسایی و از آن‌ها شناسنامه تهیه کردیم و آموزش حضوری با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی خانه به خانه انجام شد.

سرمایه انسانی بسیج ظرفیتی مهم در سیستان‌وبلوچستان

سرمایه‌های انسانی، اجتماعی و معنوی بالای بسیج از این مجموعه، نهادی باتوان، با درایت و تیزهوش ساخته است.

نهاد بسیج در سیستان‌ وبلوچستان با اقدامات پایگاه‌های مختلف گامهای مهمی در راستای محرومیت‌زدایی و افزایش توان حفاظتی از آرمان‌های انقلاب و بالا بردن رضایت و آرامش مردمان استان برداشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک