کتاب‌ها بنویسید از ناتوانی در ساخت کتابخانه


کتاب‌ها بنویسید از ناتوانی در ساخت کتابخانه

پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد سال 80 با حدود 8000 متر زیربنا در محوطه مصلی الغدیر کلنگ‌زنی و پنج سال بعد عملیات احداث آغاز شد و قرار بود در دو فاز ساخته شود.

این کتابخانه در لیست پروژه‌های اقتصاد مقاومتی نیز قرار داشت و بنا بود تا پایان خرداد ۹۶ فاز نخست آن به بهره‌برداری برسد که این امر میسر نشد و پس از آن وعده‌های دیگری رسانه‌ای شد که هیچ‌کدام رنگ واقعیت به خود نگرفت.

این پروژه تا حالا مسئولان زیادی به خودش دیده و با اینکه وعده‌ها داده‌اند اما هیچ‌کدام موفق نشده‌ روبان افتتاح را قیچی کنند.

پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در سنوات اخیر درصد پیشرفت فیزیکی‌اش روی عدد ۷۰ گیر کرده بود و مسئولان هر بار و هر سال این عدد را در زمان‌های مختلف اعلام می‌کردند و سال پیش با حذف سالن آمفی تئاتر از فاز نخست، پیشرفت ۷۰ درصدی را رد کرد.

ساختمان اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان نیز در فاز اول طراحی شده و این در حالی است که از سال ۹۶ و به علت عدم مقاوم‌سازی(نشست و ترک‌خوردگی دیوار و سقف) کتابخانه حضرت مهدی(عج) کارکنان این اداره خانه به دوش شده و در مکان استیجاری مستقر هستند.

به دلایل مختلف این پروژه شرایط خوبی ندارد و متولیان فرهنگی استان در دولت‌های مختلف نتوانسته‌اند آن را تکمیل کنند.

پروژه تا یک دهه دیگر افتتاح نمی‌شود

رضا مختارپور، سرپرست وقت اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان مهر ۹۴ درباره این پروژه گفته بود: تکمیل این کتابخانه در اولویت قرار دارد اما متأسفانه اعتبارات قطره‌چکانی است و با این اعتبارات شاید پروژه تا ۱۰ سال دیگر هم افتتاح نشود و متأسفانه کار به‌سرعت پیش نمی‌رود.

با توجه به شرایط شاید این کتابخانه در سال ۱۴۰۴ تکمیل شود و مدیرکل وقت پیش‌بینی خوبی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۲ میلیارد ریال به پروژه تخصیص یافت که افتتاح شود ولی همان موقع پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد بود و الان هم می‌گویند که ۷۰ درصد است و نمی‌دانم این پول کجا هزینه شده است؟

راه و شهرسازی باید پاسخ‌گو باشد

مختارپور اضافه کرد: هر چقدر پیگیری می‌کنیم که این پول کجا هزینه شده، فایده‌ای ندارد و می‌گویند شما بهره‌بردار هستید و هر وقت تکمیل شد مراجعه کنید و آن را تحویل بگیرید.

وی تأکید کرد: مجری طرح که اداره کل راه و شهرسازی لرستان است باید پاسخ‌گو باشد و اعلام کند که این پول، کجا هزینه شده و چرا پیشرفت فیزیکی را شاهد نیستیم.

میانگین عمر ساخت پروژه‌های استانی ماکزیمم دو سال است

هوشنگ بازوند، استاندار وقت لرستان در دی ماه ۹۵ گفته بود: مرحله کلنگ زنی تا شروع عملیات این پروژه پنج سال طول کشیده و چگونه ممکن است به اتمام رسیدن یک پروژه ۱۵ سال طول بکشد درصورتی‌که این پروژه سالی ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی می‌داشت تاکنون به اتمام رسیده بود.

وی افزود: میانگین عمر ساخت پروژه‌های استانی ماکزیمم دو سال است و درصورتی‌که مشکلی وجود داشته باشد به چهار سال برسد نه اینکه ۱۵ سال طول بکشد زیرا برای ساخت یک پروژه استانی ۱۵ سال زمان بسیار زیادی است.

بازوند با اشاره به بازدید از این پروژه، تاکید کرده بود: فاز اول این پروژه باید امسال به بهره‌برداری برسد.

از این "بایدها" زیاد شنیده‌ایم اما پروژه همچنان همانی است که "نباید" باشد و کماکان وعده‌ی جدید از راه می‌رسد.

علی جهان‌آرا، مدیرکل وقت کتابخانه‌های عمومی لرستان، تیرماه ۹۶ درباره این پروژه به ایسنا گفته بود: کتابخانه مرکزی جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است و استاندار لرستان تأکید دارد که در سال جاری فاز نخست به بهره‌برداری برسد اما تخصیص اعتبار به کندی پیش می‌رود.

در چند سال اخیر ترجیع‌بند صحبت‌های مدیران این اداره، کمبود اعتبار برای پروژه کتابخانه مرکزی بوده و معلوم نیست اعتبار لازم چه زمانی محقق می‌شود.

کتابخانه مرکزی خرم‌آباد جزو پروژه‌های اولویت‌دار است

فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان درباره آخرین وضعیت این پروژه گفت: پروژه ساخت کتابخانه مرکزی به‌عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی استان در زمینی به مساحت ۸۰۰۰ مترمربع آغاز و بالغ بر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: از روند اجرایی پروژه در سال جاری راضی هستیم و اگر این روند ادامه داشته باشد تا پایان امسال فاز نخست به بهره‌برداری می‌رسد.

طهماسبی با اشاره به اینکه پروژه فازبندی شده، خاطرنشان کرد: سال گذشته با مساعدت مسئولان ارشد استان، اعتبار پروژه صد درصد تخصیص یافت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان با بیان اینکه مسئولان ارشد استان نگاه ویژه‌ای به این پروژه دارند، تصریح کرد: با مساعت ویژه استاندار لرستان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نمایندگان مجلس، امسال برای این پروژه ۱۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: سال پیش اقدامات خوبی در این پروژه انجام و بدهی‌ پیمانکاران پرداخت شد و بدون شک اگر در روند اجرایی این پروژه سال‌های قبل مثل یکی دو سال اخیر شتاب داشت، پروژه زودتر از این‌ها به بهره‌برداری می‌رسید.

طهماسبی یادآور شد: کتابخانه مرکزی خرم‌آباد جزو پروژه‌های اولویت‌دار استان است و امید می‌رود روند اجرایی با سرعت پیش برود.
عباس نعمتی، مدیرکل حراست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بازدیدی که از این پروژه داشت، گفت: به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌های ساخت کتابخانه‌های عمومی در لرستان می‌تواند گام مهمی در جهت توسعه و گسترش فرهنگ مطالعه در استان باشد.

وی اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی متعلق به همه مردم بوده و بدون هیچ واسطه‌ای مشغول به خدمت‌رسانی هستند.

طهماسبی تاکید کرد: عوامل مختلفی در سوق دادن مردم به کتابخانه‌های عمومی وجود داشته که از مهمترین آنها می‌توان به سهولت دسترسی و امکانات موجود در کتابخانه اشاره کرد.

افزایش قیمت‌ها مانع افتتاح

رضا خالقی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در این خصوص به ایسنا گفت: سازمان برنامه و بودجه استان در یکی دو سال اخیر اعتبار خوبی برای این پروژه درنظر گرفت ولی افزایش قیمت‌ها مانع کار شده بود.

وی ادامه داد: پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در حال حاضر فعال است و روند اجرایی خوبی دارد.

خالقی تاکید کرد: اگر منابع مالی تامین شود و تخصیص آن نیز خوب باشد فاز نخست این پروژه در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایسنا، هر سال وعده‌های جدیدی برای افتتاح خانه‌های یار مهربان در لرستان شنیده می‌شود اما در عمل خیلی اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و نامهربانی با خانه یار مهربان در این استان همچنان ادامه دارد و بالغ بر ۱۰ پروژه نیمه‌تمام کتابخانه‌ای در شهرستان‌های مختلف لرستان وجود دارد که از سرگذشت هر کدام از آنها می‌توان کتاب‌ها نوشت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندازه گیری اندام کودک در متد مولر