مهمترین عنصر اصلاح ساختار بودجه، قطع وابستگی به نفت است


مهمترین عنصر اصلاح ساختار بودجه، قطع وابستگی به نفت است

نائب رئیس کمیسون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین عنصر اصلاح ساختار بودجه، قطع وابستگی به نفت است.

دکتر محمد خدابخشی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اصلاح ساختار بودجه در دو سال گذشته خیلی مورد توجه قرار گرفته است و مقام معظم رهبری نیز بارها بر این مسئله تاکید داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در اصلاح ساختار بودجه چند هدف همزمان دنبال می‌کنیم، بیان کرد: یکی از مهمترین این اهداف، قطع وابستگی بودجه عمومی کشور به نفت خام و میعانات گازی است.

خدابخشی اضافه کرد: با توجه به اینکه یک سوم بودجه عمومی کشور در سال‌های مختلف به نفت و گاز وابسته بوده و در سال‌هایی که تحریم تشدید شده مخالفین ما همیشه به عنوان یک ابزار از این موضوع استفاده کردند و باید در این ۴۲ سال تلاش می‌شد تا این وابستگی را به حداقل برسانیم و آن منابع را به شکل دیگری برای توسعه کشور و زیرساخت‌ها تامین می‌کردیم.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر به دنبال رقابت با کشورهای منطقه و دنیا و تحقق آرمان‌های کشور هستیم این موضوع با وابستگی ما به نفت و میعانات گازی سازگاری ندارد و باید از آن رهایی یابیم.

وی مثبت کردن فراز عملیاتی بودجه را هدف دیگر اصلاح ساختار بودجه دانست و بیان کرد: این بدان معناست که درآمدهای مالیاتی جوابگوی هزینه‌های کشور باشد.

نائب رئیس کمیسون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی صحبت از سیستم و نظام مالیاتی است و می‌گوییم پایه‌های مالیاتی مغفول مانده و پایه‌های مالیاتی جدید شناسایی و بکارگیری شود این بدان معنا نیست که به مردم فشار وارد شود، تصریح کرد: باید جاهایی که امکان درآمدهای بیشتر مالیاتی است شناسایی شود.

خدابخشی گفت: افرادی هستند که با سفته‌بازی پول کلانی به جیب می‌زنند و به قشر ضعیف جامعه که درآمد پایینی دارند فشار وارد می‌کنند باید از آنها مالیات گرفته شود.

وی تاکید کرد: پایه‌های مالیاتی که در حال حاضر بکار گرفته شده در سال‌های گذشته نواقصی دارند که باید مرتفع شوند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هم‌اکنون از مجموع ۱۰۰ درصد ظرفیت مالیاتی کشور ۴۰ درصد مشمول معافیت مالیاتی است.

خدابخشی بر تداوم پیدا کردن مالیات در شرایط تحریمی کشور تاکید کرد و با بیان اینکه باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود، عنوان کرد: کسی که مالیات پرداخت نمی‌کند باید حتما آن را پرداخت کند چراکه همه در تامین هزینه‌های کشور سهیم هستیم البته در این خصوص به عنوان مثال در طرح ارزش افزوده برای صنف طلافروشان هنگام اجرا مشکلاتی به وجود آمد البته نواقصی وجود دارد که باید اصلاح شود.

وی گفت: هدف این است که وایستگی به نفت را به حداقل و صفر برسانیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان