وزارتخانه‌های مرتبط مشکل گرانی مرغ را رفع کنند


وزارتخانه‌های مرتبط مشکل گرانی مرغ را رفع کنند

نماینده مردم سمیرم در مجلس با ابراز این عقیده که علت اصلی گران شدن مرغ به عدم نظارت کافی و نبود هماهنگی‌های بین بخشی میان وزارتخانه‌های مرتبط است، گفت: وزارتخانه های مرتبط برای رفع مشکل گرانی مرغ باید برنامه ریزی کنند.

اصغر سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص گران شدن قیمت مرغ و دلایل آن، اظهار کرد: هم‌اکنون یک بی‌نظمی و بی مدیریتی در بازار موج می‌زند و کلا بازار در اختیار دلالان قرار گرفته است و محتکران با سو استفاده از این وضعیت مرغ‌ها را احتکار می‌کنند تا در آینده گران‌تر بفروشند. مرغداران اعتراضاتی درباره گران شدن نهاده‌های دامی دارند که این نهاده‌ها را از بازار آزاد باید تهیه کنند که البته شکایت به حقی است.

وی افزود: از طرف دیگر نظارت دقیق بر قیمت‌گذاری وجود ندارد و دستگاه مسئول یک قیمت را مصوب می‌کند، اما نمی‌تواند آن را در سطح بازار حفظ کند و این امر سبب می‌شود که مردم اعتمادی به قیمت‌گذاری نکنند. قطعاً دولت باید در این شرایط بد اقتصادی مردم ، مایحتاج اساسی مردم را از طرق دیگر تأمین کند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، گفت: همچنین گوشت قرمز هم گران است و مردم در موارد بسیاری به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده می‌کردند. دولت باید برای تأمین این کالاهای اساسی به مردم یارانه مناسب و جدا بدهد و اگر نمی‌تواند این یارانه را به دست مصرف کننده برساند به افرادی که واقعاً به این یارانه احتیاج دارند بدهد.

سلیمی تصریح کرد: البته پرداخت این یارانه نیاز به کار کارشناسی میان مدت و بلند مدت دارد تا این بازار دچار نوسان و ناآرامی نشود و بتواند با روال ثابت پیش برود. قطعاً دولت باید با وزارتخانه‌هایی که در این مورد دخیل هستند هماهنگی‌های لازم را انجام دهد و وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی نیز باید با یکدیگر هماهنگی بهتری داشته باشند.

ترخیص نهاده‌ها از گمرک سریع انجام نمی‌شود

وی ادامه داد: همچنین ترخیص کالاها در گمرگ باید سریع‌تر انجام شود تا نهاده‌ها بهتر به دست مرغداران برسد و با برنامه‌ای منسجم باید بسیاری از این نهاده‌ها را در داخل کشور تولید کنیم تا تمام آن را وارد نکنیم و به خارج کشور وابسته نباشیم.

سلیمی خاطرنشان کرد: در خصوص تأمین نهاده‌های دامی مشکلاتی میان بانک مرکزی و بانک صنعت و معدن و کشاورزی وجود دارد و این وزارتخانه‌ها برای ترخیص کالاها از گمرک دچار مشکل هستند و بسیاری از این نهاده‌های دامی به دلیل اینکه از گمرک ترخیص نشده در حال فاسد شدن است و اگر بتوانند وزرای مربوطه این ناهماهنگی‌ها را بین خود و بانک مرکزی حل کنند قطعاً مشکل گرانی مرغ هم حل می‌شود.

وی یادآور شد: نرخ ارز یک موضوع کلی است و نهاده‌های دامی با نرخ ارزِ ارزان وارد می‌شود، اما به دست تولید کننده با چند واسطه می‌رسد و در نتیجه قسمت کمی از این نهاده‌ها را دریافت می‌کنند. وقتی نهاده‌ها از گمرک ترخیص می‌شود تا به دست تولید کننده برسد باید بر فرایند انتقال آن نظارت شود تا وسط راه زد و بند و لابی‌گری انجام نشود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس