بیماری آنفلوانزای پرندگان در حیات وحش منطقه میقان در حال مهار است


بیماری آنفلوانزای پرندگان در حیات وحش منطقه میقان در حال مهار است

تهران - ایرنا - رییس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: براساس برنامه رصد و پایش برنامه ملی کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سازمان دامپزشکی کشور، این بیماری در حیات وحش منطقه میقان استان مرکزی شناسایی و عملیات مهار و مختومه شدن آن در شعاع های اپیدمیولوژیک در حال اجرا است.

به گزارش روز چهارشنبه وزارت جهاد کشاورزی، «علی صفر ماکنعلی» افزود: در قالب این برنامه، اقدامات تخصصی مهار و مختومه به نحو مطلوب انجام می گیرد.

وی با بیان این که سروتیپ H۵N۸ ویروسی است که توسط پرندگان مهاجر وارد شده است، تصریح کرد: همه عملیات رصد و پایش مولکولی تمامی واحدهای صنعتی انجام گرفته و با رعایت موازین امنیت زیستی و برنامه واکسیناسیون پیشگیرانه هیچ واحد طیور صنعتی آلوده به این ویروس نشده اند.

به گزارش ایرنا، طبق آمارها سرایت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط پرندگان مهاجر از کشوری به کشور دیگر صورت می گیرد و سالانه بیش از چهار میلیون پرنده به ۶۲۰ نقطه آبگیر ایران مهاجرت می کنند، بنابراین با تمام اقدام های کنترلی و پیشگیرانه در مناطق روستایی ویروس وجود دارد و تالاب ها و محل برخواستن پرندگان مهاجر می توانند عامل بروز و تشدید بیماری آنفلوانزای پرندگان باشند.

پیشتر طبق گزارش های سازمان جهانی بهداشت دام، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تیپ H۵N۸ در یک مزرعه مرغ گوشتی در ژاپن مشاهده شد.

سازمان دامپزشکی در دو سال گذشته در زمینه طرح ملی هدفمند کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از جمله واکسیناسیون، رصد و پایش بیماری در مناطق روستایی و صنعتی اقدامات خوبی انجام داده است به طوری که سالانه برای مقابله با این بیماری بیش از ۱۲۰ میلیون دوز واکسن تزریقی تامین می شود.

طرح ملی هدفمند کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که از اواخر سال گذشته آغازشده، یک برنامه سه ساله است که ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!