تعادل بین عرضه و تقاضای مرغ در بازار کردستان ایجاد می‌شود


تعادل بین عرضه و تقاضای مرغ در بازار کردستان ایجاد می‌شود

سنندج - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: طی چند روز آینده تعادل بین عرضه و تقاضای مرغ در بازار این استان ایجاد و شرایط به روال عادی سابق باز می‌گردد.

به گزارش ایرنا، خالد جعفری روز چهارشنبه در بیستمین جلسه کارگروه تنظیم بازار اظهار داشت: تولید مرغ در کردستان همواره بیش از نیاز مردم بوده به همین دلیل در مقاطع مختلف بخشی از آن به خارج از کشور صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۱۳ آبان امسال قیمت گذاری مرغ به وزارت جهادکشاورزی واگذار شده است، اضافه کرد: بدلیل وابستگی کشور به واردات نهاده‌های دام و طیور و با توجه به مشکلات تحریم، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در تولید مرغ و قیمت آن ایجاد شد.

جعفری با اشاره به اینکه کاهش جوجه ریزی باعث کاهش عرضه شده است، یادآور شد: آبان امسال ۱۰۳ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌های کشور انجام شده که این میزان در استان سه میلیون و ۷۹۰ هزار قطعه بود.

وی با اشاره به اینکه مرغ جزو کالاهایی است که افزایش و کاهش قیمت آن به طور سراسری اتفاق می‌افتد، افزود: براساس بررسی‌های انجام شده ۱۰ تا ۱۵ روز دیگر روال عرضه و قیمت مرغ به حدود هر کیلوگرم ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان می‌رسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان تاکید کرد: در هفته جاری سهمیه توزیع ۱۶۰ تنی مرغ منجمد گرفتیم که بخشی از آن در حال توزیع و قسمتی هم در حال حمل به استان است.

جعفری با بیان اینکه در تعیین قیمت مرغ در استان‌های مختلف کشور اختلاف نظر وجود دارد، گفت: ۱۲ استان کشور از مرغ تولیدی کردستان استفاده می‌کنند ولی بطور موقت از خروج مرغ زنده این استان به منظور تنظیم بازار و تامین نیاز داخلی ممانعت می‌شود.

وی خودداری از عرضه مرغ تولید شده را به ضرر مرغداران اعلام کرد و اظهار داشت: در جلسه تنظیم بازار هم حقوق تولیدکننده هم مصرف کننده مورد توجه اعضا است.

اختصاص ۵۵۰ تن مرغ منجمد در کردستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۵۵۰ تن مرغ منجمد در ماه‌های مهر و آبان به استان اختصاص داده شد، گفت: از این میزان تاکنون، ۲۸۰ تن توزیع شده و ۴۰ تن هم در انبارهای استان ذخیره است.

محمد دره‌وزمی اضافه کرد: ۱۵ تن مرغ منجمد هم امروز توزیع شده و ۹۰ تن مابقی از سهمیه مذکور هم در حال حمل به استان است.

وی افزود: بدلیل اختلاف قیمت بین مرغ منجمد و گرم در چند روز اخیر استقبال زیادی از سوی مصرف کنندگان برای خریداری مرغ منجمد انجام شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکید کرد: برای اینکه عامه مردم از مرغ منجمد استفاده و از تشکیل صف هم جلوگیری شود علامه بر هفت فروشگاه بزرگ سنندج در ۱۴ فروشگاه صنفی هم این ماده غذایی پر مصرف را توزیع کردیم.

دره‌وزمی یادآور شد: قیمت مرغ براساس مصوبه کارگروه ملی مورخ ۲۱ مهر امسال در درب مرغداری هر کیلوگرم ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان مصوب شد که اختیار ۱۰ درصد افزایش بر این مبلغ به استان ها یعنی حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان داده شد.

وی اظهار داشت: با احتساب هزینه کشتارگاه و عمده فروشی هر کیلوگرم مرغ برمبنای تعیین قیمت ستاد ملی تنظیم بازار ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان باید در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: طی سه روز اخیر قیمت مرغ در این استان به ۳۵ هزار تومان هم افزایش یافت این در حالیست که قیمت درب مرغداری را ۱۹ هزار و برای مصرف کننده ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان تعیین کرده بودیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا