تعادل بین عرضه و تقاضای مرغ در کردستان بزودی ایجاد می‌شود


تعادل بین عرضه و تقاضای مرغ در  کردستان بزودی ایجاد می‌شود

سنندج - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: طی چند روز آینده تعادل بین عرضه و تقاضای مرغ در بازار استان به روال عادی برمی‌گردد.

به گزارش ایرنا، خالد جعفری روز چهارشنبه در بیستمین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان اظهار داشت: تولید مرغ در کشور و به تبع کردستان همواره بیش از نیاز مردم بوده و به همین دلیل در مقاطع مختلف هم به خارج از کشور صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۱۳ آبان امسال قیمت گذاری مرغ به وزارت جهادکشاورزی واگذار شده است، اضافه کرد : به دلیل وابستگی کشور به واردات نهاده‌های دام و طیور و با توجه به مشکلات تحریم، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در تولید مرغ و قیمت آن ایجاد شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به اینکه کاهش جوجه ریزی باعث کاهش عرضه شده است، یادآور شد: آبان امسال ۱۰۳ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌های کشور انجام شده که این میزان در استان سه میلیون و ۷۹۰ هزار قطعه بوده است.

وی با اشاره به اینکه مرغ جزو کالاهایی است که افزایش و کاهش قیمت آن به طور سراسری اتفاق می‌افتد، یادآور شد: براساس بررسی‌های انجام شده ۱۰ تا ۱۵ روز دیگر روال عرضه و قیمت مرغ بهبود پیدا می‌کند و به حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان می‌رسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: این استان در هفته جاری سهمیه توزیع ۱۶۰ تنی مرغ منجمد دریافت کرده که بخشی از آن در حال توزیع و قسمتی هم در حال حمل به استان است.

جعفری با بیان اینکه در تعیین قیمت مرغ در استان‌های مختلف کشور اختلاف نظر وجود دارد، افزود: ۱۲ استان کشور از مرغ تولید شده کردستان استفاده می کنند ولی به طور موقتی از خروج مرغ این استان به منظور تنظیم بازار و تامین نیاز داخلی ممانعت می‌شود.

وی خودداری از عرضه مرغ تولید شده را به ضرر مرغداران اعلام کرد و اظهار داشت: در جلسه تنظیم بازار هم حقوق تولیدکننده هم مصرف کننده مورد توجه اعضا است.

اختصاص ۵۵۰ تن مرغ منجمد در کردستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۵۵۰ تن مرغ منجمد در ماه‌های مهر و آبان به استان اختصاص داده شده است، گفت: از این میزان تاکنون ۲۸۰ تن توزیع شده و ۴۰ تن هم در انبارهای استان ذخیره شده است.

محمد دره‌وزمی اضافه کرد: ۱۵ تن مرغ منجمد هم امروز توزیع شده و ۹۰ تن مابقی مانده از سهمیه مذکور هم در حال حمل به استان است.

وی افزود: به دلیل اختلاف قیمت بین مرغ منجمد و گرم در چند روز اخیر استقبال زیادی از سوی مصرف کنندگان برای خریداری مرغ منجمد انجام شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار داشت: به دلیل اینکه عامه مردم از مرغ منجمد استفاده و از تشکیل صف هم جلوگیری شود علامه بر هفت فروشگاه بزرگ سنندج در ۱۴ فروشگاه صنفی هم توزیع کردیم.

دره‌وزمی گفت: قیمت مرغ براساس مصوبه کارگروه ملی مورخ ۲۱ مهرماه امسال در درب مرغداری ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان مصوب شده که با اختیار ۱۰ درصد افزایش بر این مبلغ در استان ها یعنی حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است.

وی اضافه کرد: با احتساب هزینه کشتارگاه و عمده فروشی هر کیلوگرم مرغ برمبنای ستادملی تنظیم بازار ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان باید در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: طی سه روز اخیر قیمت مرغ در این استان به ۳۵ هزار تومان هم افزایش یافت این در حالی است که قیمت مرغ درب مرغداری را ۱۹ هزار و برای مصرف کننده ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان تعیین کرده بودیم.

کاهش ۱۶ درصدی جوجه ریزی در کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: طی آبان امسال میزان جوجه ریزی در مرغداری های کشور ۱۰۳ میلیون قطعه بوده و این میزان در مدت مشابه آن در سال گذشته ۱۰۱ میلیون قطعه بوده است.

فرید سپری با اشاره به اینکه میزان جوجه ریزی در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۱۸ درصد کاهش داشته است، گفت: میزان جوجه ریزی واحدهای مرغداری کردستان هم در مهرماه ۹۹ نسبت به مهر۹۸، ۱۶ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در جلسه گذشته کارگروه تنظیم بازار استان مصوب شد که قیمت مرغ در استان با درنظر گرفتن قیمت آن در استان های همجوار تعیین شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: قیمت مرغ زنده درب مرغداری در همدان و کرمانشاه ۱۹ هزار و برای مصرف کننده ۲۷ هزار تومان است.

سپری با اشاره به اینکه در زنجان براساس قیمت مصوب ستادملی تنظیم بازار مرغ را عرضه می کنند، گفت: ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت کشوری هر کیلوگرم مرغ زنده مبنی بر تامین ۸۰ درصد ذرت و ۴۵ درصد کنجاله سویا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟