84درصد از ظرفیت سد کوثر تکمیل شده است


84درصد از ظرفیت سد کوثر تکمیل شده است

گچساران - ایرنا - مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با اشاره به اینکه 34میلیون متر مکعب آب در پی بارندگی های پاییزی امسال وارد سد کوثر شده است گفت: در زمان حاضر 84 درصد از ظرفیت این سد تکمیل است.

اکبر خدری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مدت مشابه پارسال ۸۱درصد از سد مخزنی کوثر پر شده بود.

وی عنوان کرد:میزان بارندگی ثبت شده امسال در ایستگاه هواشناسی سد کوثر ۷۲ میلیمتر است در حالی که مدت مشابه پارسال ۵۲ میلیمتر باران در این ایستگاه گزارش شده بود.

خدری اظهار داشت:دبی ورودی آب سد کوثر هم اکنون ۶.۵ متر مکعب بر ثانیه است.

وی اظهار داشت: میزان ذخیره آب سدکوثر در گچساران در زمان حاضر ۴۵۷ میلیون متر مکعب است در حالی که در مدت مشابه پارسال ذخیره سازی ۴۴۲ میلیون متر مکعب آب در این سد گزارش شده است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ۴۳ میلیون متر مکعب آب در سال آبی جاری برای مصارف مختلف رها سازی شده است.

خدری تصریح کرد: ۲۱میلیون متر مکعب ار این میزان آب برای مصرف آشامیدنی استان‌های جنوبی کشور از ابتدای مهر تاکنون رهاسازی شده است.

وی افزود: در این مدت همچنین ۱۱ میلیون متر مکعب آب کشاورزی، یک میلیون متر مکعب آب صنعت و ۱۰ میلیون متر مکعب برای سایر مصرف (زیست محیطی) در این سد رهاسازی شده است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۰متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد ۶۱۸متر است.

خدری با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران در چند روز آینده گفت: کارشناسان و مسئولان سد کوثر درروزهای پایانی هفته در آماده باش قرار دارند.

وی بیان کرد: برنامه ریزی برای پیش آگاهی مسئولان استان های خوزستان وکهگیلویه و بویراحمد برای رهاسازی آب انجام شده و همچنین خودرو و تجهیزات مورد نیاز جهت مدیریت رهاسازی آب انجام شده است.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

قرار است آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد از سد کوثر تأمین شود.

سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

سد کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است.

۲ سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول