قطع صادرات سیمان خوزستان به منظور تنظیم بازار داخلی


قطع صادرات سیمان خوزستان به منظور تنظیم بازار داخلی

اهواز- ایرنا- مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان با اشاره به برخی کمبودها برای تامین سیمان در این استان و دیگر مناطق کشور گفت: به‌منظور پشتیبانی و کمک به تنظیم بازار داخلی، صادرات محصولات سیمانی این شرکت به عراق طی سه هفته اخیر قطع شده است.

محمد حاج نایب روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا کارخانجات سیمان موجود در کشور را ۱۷ واحد تولیدی عنوان‌کرد و اظهارداشت: این کارخانجات اغلب یا زیان‌ده و یا دارای حاشیه سود محدود هستند که فرآیند تولید در آنها به‌دلیل ‌هزینه‌های سنگین تحمیل شده با چالش روبه‌رو است و همین امر دلیل کمبود سیمان در کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: به دلیل بروز مشکلات مالی، تامین و واردات قطعات یدکی تجهیزات خطوط تولید تعداد قابل توجهی از این کارخانجات با چالش همراه شده است که توقف فعالیت‌های تولیدی آنها را درپی داشته است.

مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان بیان‌داشت: علاوه براین کارخانجاتی که بتوانند هزینه قطعات موردنیاز خود را تامین کنند باید به مدت سه تا چهارماه در انتظار باشند که فرآیند واردات این قطعات طی شود.

وی تصریح ‌کرد: هزینه‌های صنعت سیمان که بخش مهمی از آن نیز متاثر از نرخ دلار است طی یک سال گذشته ۶۰۰ تا ۷۰۰ برابر افزایش یافته اما در این مدت قیمت عرضه محصولات تنها ۲۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان با بیان اینکه قیمت عرضه هر پاکت سیمان در محل عرضه کارخانه ۱۷۰ هزار ریال تعیین شده است گفت: این محصول در حال حاضر به‌دلیل برخی سوء استفاده‌ها در بازار آزاد با مبلغ ۳۵۰ هزار ریال بفروش می‌رسد.

مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان به درخواست سال گذشته کارخانجات سیمان کشور مبنی بر افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت فروش سیمان اشاره‌کرد و گفت: سال گذشته با افزایش ۶۰ درصدی قیمت فروش این محصول موافقت شد اما در نهایت مجوز افزایش ۲۰ درصدی آن صادر گردید که عملا در پوشش هزینه‌های موجود تاکنون تاثیرگذار نبوده است.

وی با بیان اینکه مشکلات تولید سیمان ممکن است بر حوزه ساخت و ساز و فرصت‌های شغلی ایجاد شده در صنعت ساختمان تاثیرگذار باشد، گفت: تحمیل هزینه‌های مازاد به چرخه تولید این محصول، حوزه‌های مختلف دیگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد که باید از بروز آن پیشگیری شود.

مشکلات کارخانجات سیمان درپرداخت هزینه حمل سوخت جایگزین

وی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح‌کرد: باتوجه به آغاز فصل سرما، انتظار می‌رود تا حد امکان از قطع گاز کارخانجات سیمان پیشگیری گردد و در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد درخواست می‌شود به‌منظور جلوگیری از هزینه‌های مازاد در قالب کرایه حمل سوخت جایگزین، امکان تامین سوخت مازوت از داخل استان فراهم باشد.

حاج نائب ادامه‌داد: باتوجه به اینکه کارخانجات تولید سیمان در زمان قطع گاز مجاز به مصرف مازوت (نفت کوره) طبق نرخ دولتی هرلیتر سه هزار ریال هستند و به منظور جلوگیری از استفاده خودسرانه این فرآورده نفتی، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز ضمانتنامه بانکی بسیار سنگین به قیمت هرلیتر ۶۰ هزار ریال اخذ می‌کند.

مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان یادآورشد: به عنوان مثال کارخانه سیمان خوزستان مخازن ذخیره‌سازی مازوت به میزان ۱۱ میلیون لیتر دارد که میزان مصرف این فرآورده نفتی در مواقع قطع گاز روزانه بطور متوسط ۹۵۰ هزار لیتر است.

حاج نایب با بیان اینکه شرکت سیمان خوزستان برای ذخیره سازی این میزان مازوت باید ۶۶۰ میلیارد ریال ضمانتنامه بانکی ارائه کند گفت: درآمدهای کارخانجات سیمان از محدودیت‌های زیادی برخوردار هستند و تامین چنین ضمانتنامه‌هایی برای آنها دشواری زیادی را به همراه دارد.
به گفته وی پیگیریها برای اصلاح مبلغ این ضمانتنامه در قالب مکاتبات رسمی آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان در بخش دیگری از این گفت وگو به ادامه مشکلات ناشی از قطع گاز کارخانجات سیمان استان جهت تامین مازوت اشاره‌کرد و افزود: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز برابر دستورالعمل‌های داخلی مبدا تامین این فرآورده نفتی را استان‌های اصفهان، فارس و یا مرکزی تعیین می‌کند در صورتی که امکان تامین آن از درون استان خوزستان وجود دارد.

حاج نایب اذعان‌داشت: با این وجود کارخانجات سیمان مجبور به تهیه مازوت از دیگر استان‌های کشور هستند که این امر باعث تحمیل هزینه‌های بسیار زیاد به صنعت سیمان شده است.

وی با بیان اینکه حمل هر لیتر مازوت با نرخ دولتی سه هزار ریال، برای کارخانجات سیمان استان ۲ هزار و ۵۰۰ ریال دیگر هزینه مازاد را درپی دارد، گفت: این درحالی است که هزینه حمل هر لیتر از این فرآورده نفتی برای کارخانجات سیمان مستقر در استان‌هایی مانند اصفهان و فارس به‌دلیل نزدیکی در محل تامین هفت هزار ریال است.

مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان با ابراز نگرانی از احتمال قطعی شدن افزایش ۳۰ درصدی هزینه حمل و نقل گفت: این موضوع قطعا شرکت‌های سیمان در خوزستان را با چالش‌های جدی بیشتری در حوزه حمل و نقل و فروش محصولات خود روبه‌رو می‌کند.
وی با بیان اینکه در این شرایط می‌بایست تامین مازوت مورد نیاز کارخانجات سیمان استان با تعامل و همکاری شرکت پخش فرآوده‌های نفتی منطقه اهواز در داخل استان انجام شود، گفت: در سال گذشته با پیگیری‌ها، مقرر شد این سوخت از پایانه صادراتی فرآورده‌های نفتی ماهشهر تامین گردد.

مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان یادآورشد: سال گذشته به واسطه اتمام فصل سرما و رفع قطعی گاز صنایع (به دلیل اولویت دار بودن مصارف خانگی) زمان تعیین شده برای استفاده از مجوز تامین مازوت موردنیاز از پایانه صادراتی فرآورده‌های نفتی ماهشهر به پایان رسید.

حاج نایب ادامه داد: مخازن ذخیره سوخت مازوت در شهرهای آبادان و ماهشهر برای مصارف صادراتی ایجاد شده‌اند اما به‌نظر می‌رسد که اختصاص بخشی از این ذخایر به کارخانجات سیمان؛ علاوه براینکه در فرآیند صادرات این محصول مشکلی ایجاد نکند از تحمیل هزینه‌های مازاد از جمله هزینه حمل جلوگیری می‌کند.
براساس این گزارش، سال گذشته شرکتهای سیمان خوزستان، بهبهان و کارون به ترتیب ۳۰ درصد، ۲۴ درصد و ۲۲ درصد از سهم فروش محصولات خود در بازار داخل استان را به خود اختصاص دادند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس