ترخیص 470 هزار تن نهاده دامی از بندر امیرآباد آغاز شد


ترخیص 470 هزار تن نهاده دامی از بندر امیرآباد آغاز شد

ساری - ایرنا - مدیرکل گمرک بندر امیرآباد مازندران گفت که ترخیص 470 هزار تن نهاده‌های دامی موجود انبارهای تحت کلید این گمرک از اول آذر ماه امسال آغاز شده است.

امیر جمشیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در حال جاضر بر اساس مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی در باره تسهیل ترخیص کالاهای موجود در گمرکات کشور ، روزانه حدود پنج هزار تن کالا از گمرک امیرآباد ترخیص می شود که ۹۹ درصد آن نهاده های دامی است.
وی گفت : در مجموع از زمان اجرای مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی از اول آذر ماه تاکنون بیش از ۲۰ هزار تن کالا از جمله نهاده های دامی از گمرک امیرآباد ترخیص شده است.
جمشیدی افزود : اگر چه ظرفیت برای ترخیص کالا از گمرک بندر امیرآباد روزانه بیش از این میزان است ، ولی بارندگی روزهای اخیر تا حد زیادی ترخیص نهاده های دامی را از این بندر تحت شعاع قرار داده است.
وی گفت : در شرایط فعلی تلاش می شود تا بر اساس مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی نهاده های دامی و سایر کالاها برای تنظیم بازار ترخیص شود و در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد و گمرک امیرآباد نیز این مصوبه تسهیل سازی را به درستی در دست اجرا دارد.

مرداد ماه امسال موضوع عدم ترخیص نهاده های دامی از بندر امیرآباد به مهم ترین محور گفت و گوی مسئولان دولتی با بخش خصوصی مازندران تبدیل شده بود. در آن زمان اعلام شده بود که صدها هزار تن نهاده دامی در بندر امیرآباد دپو شده ولی ترخیص نمی شود. علت ترخیص نشدن این نهاده ها هم عدم تخصیص ارز اعلام شده بود.

مدیرکل گمرک بندر امیرآباد همچنین گفت که از ابتدای سال جاری تا پایان ماه آبان افزون بر ۳۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۷ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۸۰۰ دلار به کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله قزاقستان و روسیه صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۷۹ درصد و وزنی ۲۶ درصد کاهش یافت.
وی افزود : همچنین در این مدت یک میلیون و ۲۱۶ هزار تن انواع کالا به ارزش ۴۱۵ میلیون دلار وارد این گمرک شد که از لحاظ ارزشی ۳۶ درصد و وزنی نیز ۲۵ درصد کاهش دارد.

جمشیدی کالاهای وارداتی را شامل آهن آلات ، غلات ( ذرت وجو) روغن و دانه های روغنی معرفی کرد و گفت که این کالاها از کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان؛ ایتالیا و ترکیه وارد گمرک امیرآباد شده است.

بندر امیرآباد در شرق مازندران دهه ۷۰ ایجاد شد و با ارتقاء به منطقه ویژه اقتصادی در دهه ۸۰ هم اکنون حدود ۲ هزار هکتار مساحت دارد. این بندر با داشتن ۱۵ اسکله و یک اسکله رو رو در دست ساخت دارای ظرفیت حدود ۶ میلیون تنی بار گیری و تخلیه بار است . نیمی از فعالیت صادرات و وارداتی شمال ایران از این بندر انجام می شود و تنها بندر راهبردی متصل به راه آهن سراسری در شمال ایران محسوب می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟