مانور زلزله و ایمنی مدارس در کردستان مجازی برگزار می‌شود


مانور زلزله و ایمنی مدارس در کردستان مجازی برگزار می‌شود

سنندج - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان گفت: برگزاری بیست و دومین مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس استان روز شنبه هشتم آذر به صورت مجازی در سراسر استان برگزار می‌شود.

محمد فلاحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس همه ساله در هشت آذر به عنوان بزرگترین فعالیت آموزش همگانی در حیطه ایمنی مدارس در برابر زلزله، برنامه ریزی و اجرا می‌شود، اظهار داشت: امسال بدلیل شیوع ویروس کرونا و بدنبال تعطیلی مدارس و برگزاری کلاس های آموزشی به صورت مجازی، امکان اجرای برنامه مذکور و مانور سراسری به شکل یکپارچه میسر نبود.

وی افزود: لذا تغییراتی در نحوه برگزاری مانور سال جاری پیش بینی شده است تا دانش آموزان همراه با خانواده ‌ای خود بتوانند اطلاعات لازم را در خصوص ایمنی در برابر زلزله کسب کنند و با فراگیری اصولی حول محور ایمنی در برابر زلزله در منازل، در مقابل این حادثه طبیعی احتمالی از آمادگی لازم برخوردار شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان یادآور شد: براساس برنامه تدوین شده، دانش آموزان با مطالعه راهنمای مانور و کسب آموزش‌ها از طریق برنامه های صدا و سیما و شبکه شاد و پورتال‌های آموزشی، ضمن فراگیری نحوه صحیح پناه گیری در منزل، می‌توانند اطلاعات لازم را در خصوص مقاوم سازی اجزای غیرسازه ای نیز کسب کنند.

وی اضافه کرد: این افراد پس کسب این اطلاعات آن را به اعضای خانواده خود منتقل کرده تا تمهیدات لازم در حد مقدور برای کاهش ریسک‌های موجود در منازل صورت پذیرد و در روز هشتم آذر سال جاری همزمان با پخش آژیر زلزله و ایمنی از رادیو سراسری، دانش آموزان در منازل همراه با اعضای خانواده اقدام به پناهگیری و خروج از منزل کنند.

فلای گفت: تاکنون بیست و یک مانور زلزله و ایمنی در مدارس سراسر کشور برگزار شده است و از سال ۱۳۸۱ تغییراتی در برنامه مانور مدارس صورت پذیرفت تا علاوه بر دانش آموزان و مسئولان مدارس، مردم نیز در این فرایند مشارکت داده شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان تاکید کرد: در رویکرد جدید که با عنوان مدرسه ایمن - جامعه تاب آور شناخته می‌شود، ضمن ارائه آموزش‌های لازم به دانش آموزان مطابق با روال جاری، تمهیداتی اندیشیده شده که سطح آگاهی و آمادگی ساکنین محله های مجاور مدارس ایمن نیز ارتقا یابد و از ظرفیت مدارس به عنوان پایگاه پیشگیری و مدیریت بحران در واحدهای همسایگی در هر محله استفاده شود.

حدود ۲ درصد جمعیت ایران در کردستان زندگی می کنند و سکونت جمعیت زیاد، اهمیت بسیار زیاد از نظر کشاورزی و دامداری، وجود منابع آب شیرین و معادن غنی زیرزمینی، جاذبه های توریستی و پتانسیل های فراوانی که این استان برای توسعه دارد، این منطقه را بسیار با اهمیت کرده است.

از طرف دیگر وجود گسل های فعال در منطقه، لرزه خیزی بالای آن، و وقوع زلزله های ویرانگر گذشته، همگی نشان از آن دارد که وقوع زمین لرزه های بزرگ در این ناحیه حتمی الوقوع است و دانش ارزیابی خطرات ناشی از زلزله می تواند خسارات وتلفات ناشی از زمین لرزه های محتمل آینده را کاهش دهد.

کردستان از استان های غرب کشور بوده و تراست جوان زاگرس از غرب آن می گذرد که از نظر زلزله خیزی جزء مناطق لرزه خیز متوسط کشور محسوب می شود.

با توجه به پژوهش انجام یافته توسط امجد ملکی در سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵ استادیار دانشگاه رازی کرمانشاه، استان کردستان از نظر درجه لرزه خیزی به ۲ ناحیه شرقی و غربی قابل تقسیم است و ناحیه غربی شامل شهرستان های کامیاران، سنندج، مریوان و بانه که بیش از ۶۰ درصد از مساحت هرکدام در پهنه با خطر بالا قرار و ناحیه شرقی نیز شامل شهرستان های قروه، بیجار، دیواندره و سقز است که بیشتر مساحت آنها در پهنه با خطر متوسط و پایین قرار دارد.

بر اساس این پژوهش در مجموع از تمام مساحت استان ۲۵ درصد در پهنه با خطر بالا، ۶۳ درصد با پهنه در خطر متوسط و حدود ۱۲ درصد در پهنه با خطر پایین قرار می گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»