چهارمین روز در قم؛ اعلام مراکز تشخیص کرونا تا لغو امتحانات حوزه


چهارمین روز در قم؛ اعلام مراکز تشخیص کرونا تا لغو امتحانات حوزه

قم – ایرنا – چهارمین روز اجرای طرح محدودیت های جدید کرونایی در قم در حالی سپری شد که مسافران ناوگان عمومی قم ملزم به استعلام وضعیت سلامت خود شدند، مراکز تشخیص سرپایی بیماران مشکوک به کرونا درقم اعلام و همچنین امتحانات حوزه علمیه برای رعایت محدودیت های رونایی لغو شد.

مشاهدات میدانی خبرنگاران ایرنا از سطح شهر نشان می دهد که بسیاری از واحدهای صنفی که فعالیت آنها با اجرای طرح جدید محدودیت های کرونایی در قم ممنوع شده به ویژه در خیابان ها و معابر اصلی متوقف شده است.

همچنین بر اساس اعلام مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در مجموعه اصناف قم تا ۹۰ درصد به پروتکل‌های بهداشتی پایبند بوده‌اند.

به گفته غضنفری در طی سه روز اجرای این محدودیت ها در قم بیش از ۱۵ هزار بازرسی انجام شده که در طی آن یک هزار واحد غیرفعال و فقط ۲۰ واحد پلمب ‌شده است.

از سوی دیگر بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم نیز درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح ادارت قم به ۸۱ درصد افزایش یافته است ضمن اینکه با اعمال محدودیت های انجام شده طی چند هفته گذشته در این استان، میزان مثبت شدن تست کرونای شهروندان قمی از حدود ۶۰ درصد به ۴۱ درصد در روز های اخیر کاهش یافته است.

فعالیت مساجد در شهر های قرمز از نظر شیوع کرونا بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا باید متوقف شود که مشاهدات میدانی از التزام بسیاری از مساجد در این زمینه خبر می دهد ضمن اینکه بر اساس اعلام مسئولان مسجد مقدس جمکران ، اقامه نماز جماعت در این مسجد تا تا پایان محدودیت های جدید تعطیل‌ شده است.

مشاهدات خبرنگاران ایرنا از سطح شهر نشان می دهد که با نزدیک شدن به ساعت ۲۱ حجم ترافیک معابر قم از هسته های مرکزی به سمت معابر و مناطق پیرامون قم به صورت چشمگیری افزایش یافته و رفته رفته شاهد خلوتی خیابان های قم هستیم به گونه ای که پس از ساعت ۲۱ ترددها به حدود صفر می رسد اما رفت و آمدها در محورهای فرعی و محله همچنان نزدیک به روال سابق ادامه دارد.

در حالی که روز گذشته کرونا جان ۴۸۳ تن از هموطنانمان را در سراسر کشور از جمله هشت قمی را گرفت، آمار مبتلایان به این بیماری در کشور نیز به بیش از ۸۸۰ هزار تن افزایش یافته است که بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت وضعیت ۲۷ استان از جمله قم همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد.

در ادامه اجرای محدودیت های جدید کرونایی ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا در قم، روز گذشته با اقدام هایی همچون الزام مسافران ناوگان عمومی قم ملزم به استعلام وضعیت سلامت خود،‌تشکیل قرارگاه شهید قاسمی بسیج دانشجویی برای مقابله با کرونا،‌ لغو امتحانات هفته آینده حوزه علمیه قم، مشارکت بسیج در اجرای غربالگری خانه به خانه در قم، اعلام تدابیر مسجد مقدس جمکران براساس محدودیت های جدید کرونایی ،‌ پلمب ۳ واحد کله پزی و یک واحد سوهان فروشی در قم و همچنین اعلام مراکز تشخیص سرپایی بیماران مشکوک به کرونا در قم همراه بود.

الزام مسافران ناوگان عمومی قم ملزم به استعلام وضعیت سلامت خود

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم نیز با تاکید بر الزام مسافران ناوگان عمومی قم نسبت به استعلام وضعیت سلامت خود گفت: مسافرانی که قصد استفاده از ناوگان عمومی جاده ای حمل ونقل مسافر را دارند، ملزم به استعلام وضعیت سلامت خود از سامانه «فروش بلیط اتوبوس» به نشانی www.safarvip.com هستند.

حمید سالاری افزود: با توجه به محدودیت های اعلامی توسط ستاد ملی مدیریت کرونا در ترددهای جاده ای که بیشتر دراین ایام جابجایی مسافران از طریق ناوگان عمومی جاده ای انجام می شود، ضرورت نظارت بر عملکرد شرکت های مسافربری در استعلام وضعیت سلامت مسافران از «سکوی سروا» را دوچندان می گرداند.

وی به آن دسته از مسافرانی که قصد جابجایی با ناوگان عمومی جاده ای حمل ونقل مسافر را دارند، اعلام کرد: این مسافران قبل از مراجعه به دفاتر فروش بلیط و یا شرکت های حمل و نقل عمومی مسافر، با مراجعه به تارنمای «سامانه فروش بلیط اتوبوس» به نشانی اینترنتی www.safarvip.com نسبت به استعلام وضعیت سلامت خود اقدام کنند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم خاطرنشان کرد: در صورت عدم استعلام سلامت مسافر، دفاتر فروش بلیط و دیگر مراکز ارایه سرویس سفر، از صدور بلیط و سوار کردن این مسافر خودداری می کنند.

وی گفت: شرکت ها و رانندگان مسافربری ناوگان حمل ونقل عمومی جاده ای، در صورت عدم رعایت مقررات ابلاغی، مشمول طرح موضوع در کمیسیون های تخلفات حمل و نقلی و لغو مجوز فعالیت به مدت یک سال می شوند.

تشکیل قرارگاه شهید قاسمی بسیج دانشجویی برای مقابله با کرونا

مسئول بسیج دانشجویی قم با تشریح اقدام های بسیج دانشجویی در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: قرارگاه شهید قاسمی توسط بسیج دانشجویی در این زمینه شکل گرفت و دبیری آن بر عهده علوم پزشکی بود که تا امروز این قرارگاه برکات زیادی داشته است.

سرهنگ جواد رفعت نژاد ادامه داد: با توجه به کمبود «ماسک» در استان قم بسیج دانشجویی به این حوزه ورود پیدا کرد و با امکانات ابتدایی توانست نمونه ماسک تهیه و مجوزهای لازم را دریافت و اقدام به تولید ماسک کند.

وی با بیان اینکه ۱۵ هزار دانشجو عضو بسیج دانشجویی قم هستند،‌اظهار داشت: در زمینه کمک مومنانه بیش از چهار هزار بسته معیشتی میان نیازمندان استان قم توزیع شد و بیش از یک میلیارد تومان جمع آوری شد و در سامانه ۴۰۳۰ نیز ۶۰ دانشجوی بسیجی فعال شدند و به کمک مرکز بهداشت استان اطلاعات مورد نیاز در زمینه ویروس کرونا را به مردم ارایه دادند.

مسئول بسیج دانشجویی قم افزود: گروه‌های جهادی زیر نظر بسیج دانشجویی مشغول فعالیت هستند که ۲ گروه به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند که گروه دندانپزشکی در «شهر قائم» حضور یافت و افراد نیازمند را به صورت «رایگان» ویزیت کردند.

امتحانات هفته آینده حوزه علمیه قم تعطیل شد

آموزش سطوح عالی حوزه علمیه قم نیز روز در اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به استمرار وضعیت بحرانی شیوع ویروس کرونا (بیماری کووید-۱۹)، امتحانات هفته آینده حوزه علمیه قم تعطیل اعلام شد.

در این اطلاعیه آمده است: حسب موافقت مدیر سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم، با توجه به تعطیل شدن امتحانات شفاهی از هشتم تا سیزدهم آذرماه جاری (به مدت یک هفته) طلبه هایی که امتحانات شفاهی آن‌ها لغو شده است، می‌توانند نسبت به اخذ نوبت امتحانی جدید به یکی از روش‌های ذیل اقدام کنند.

۱. در ظرفیت‌های جدید اعلام شده، زمان دلخواه خود را از طریق سامانه نجاح انتخاب و ثبت نمایند.

۲. امتحان فوق العاده یا جایگزینی برای آزمون‌های تعطیل شده لحاظ می‌شود که ان شاءالله نحوه ثبت نام و زمان آن متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

۳. طلاب می‌توانند در صورت ضرورت، از طریق ثبت درخواست در پیشخوان حوزه نسبت به اخذ نوبت امتحانی جدید پیگیری نمایند.

در این اطلاعیه بیان شده است: با عنایت به شرایط پیش آمده اولویت اخذ امتحان از مواردی می‌باشد که امتحان ایشان لغو شده است، لذا طلاب از مراجعه حضوری یا تماس غیرضروری خودداری فرمایند.

طرح انجام غربالگری خانه به خانه در قم

سومین جلسه ستاد قرارگاه شهرستان قم نیز روز گذشته با حضور فرمانده و معاونین فنی و پشتیبانی قرارگاه و سایر اعضا در سالن جلسات فرمانداری برگزار و در آن بر لزوم و ضرورت انجام غربالگری خانه به خانه با مشارکت بسیج تاکید شد.

سیامک محبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به شرح وظایف تیم های مراقبت بهداشتی گفت: بر اساس این شرح وظیفه، اولویت نخست تیم های مراقبتی، چهار گروه از افراد شامل، افراد در معرض خطر، افراد علامت دار که اطلاعات خود را در سامانه سلامت ثبت کرده‌اند، افراد با تست مثبت و اطرافیان در تماس نزدیک با بیماران خواهد بود.

وی با اشاره به طرح غربالگری خانه به خانه با مشارکت بسیج گفت: تشکیل تیم های مراقبت در منزل با استفاده از ظرفیت بسیج جامعه پزشکی و دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی، قرنطینه خانگی و غیر خانگی، نحوه تأمین نقاهتگاه‌ها و تأمین تجهیزات از جمله برنامه هایی است که به منظور کنترل شیوع کرونا در دستور کار قرار دارد.

اعلام تدابیر مسجد مقدس جمکران براساس محدودیت های جدید کرونایی

معاون خدمات زائرین مسجد مقدس جمکران از تشدید محدودیت ها در این مکان مقدس بر اساس شیوه نامه های ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد.

ابراهیم صدوقی با اشاره به اجرایی شدن دور جدید محدودیت های کرونایی در کشور و استان قم بیان کرد: مسجد مقدس جمکران همراه با ستاد مقابله با کرونای استان قم همواره در اجرای تدابیر اتخاذ شده در خصوص ایمنی، بهداشت و مراقبت های لازم در پیشگیری از شیوع کرونا پیشگام بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به لزوم محدود سازی تا اطلاع ثانوی فقط باب المعصومه(س) به صورت ۲۴ ساعته و باب الشهاده از ساعت ۷ صبح الی ۲۰ بر روی زائران باز است.

صدوقی با تاکید بر اینکه مسجد مقام از ظهر روز سه شنبه تا بامداد شنبه به صورت کامل بسته خواهد بود، افزود: نمازهای جماعت نیز تا پایان محدودیت های جدید برگزار نخواهد شد و مراسم این مکان مقدس بدون حضور زائران با محوریت رسانه ملی و فضای مجازی برگزار می شود.

مراکز تشخیص سرپایی بیماران مشکوک به کرونا درقم اعلام شد

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ، لیست مراکز تشخیص و درمان سرپایی بیماران مشکوک کرونا دراین استان را اعلام کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا ،‌ در اطلاعیه این معاونت آمده‌است: همشهریان گرامی می‌توانند در صورت داشتن هرگونه علائم مشکوک به کرونا به مراکز ۹ گانه زیر مراجعه نموده و از خدمات رایگان تشخیص و درمان سرپایی کرونا بهره مند گردند.

مرکز امام حسن عسگری(ع) واقع در شهرک امام حسن عسگری، مرکز امام خمینی(ره) واقع در انتهای بلوار ۴۵ متری صدوق، مرکز فرقانی واقع در انتهای شیخ آباد،‌مرکز پردیس واقع در منطقه پردیسان،‌ پایگاه سلامت خوراکیان واقع در بلوار ۱۵ خرداد، پایگاه سلامت بعثت واقع در منطقه نیروگاه، مرکز شهدا واقع در خیابان انقلاب، مرکز پنبه چی واقع در خیابان امام خمینی(ره) و مرکز جندقیان واقع در خیابان آذر مراکز ۹ گانه اعلام شده به منظور ویزیت و درمان سرپایی بیماران مشکوک به کرونا در قم است.

کرونا جان ۸ نفر را در قم گرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم درباره آخرین وضعیت از مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در استان قم گفت: در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۴ روز سه شنبه چهارم آذر ماه جاری ، ۸ تن کرونا مثبت جان خود را در این استان از دست دادند.

محمدرضا قدیر اظهار داشت: در این مدت ۵۸ تن در اورژانس مراکز درمانی قم با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا پذیرش شدند همچنین همچنین ۴۴ بستری جدید در بخش ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان های استان در این مدت داشته ایم.

وی با بیان اینکه در این مدت نیز، ۵۷ تن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند، ترخیص شدند،‌ادامه داد: در حال حاضر ۴۴۲ تن مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان قم بستری هستند که حال ۱۰۶ تن از آن ها وخیم است.

پلمب ۳ واحد کله پزی و یک واحد سوهان فروشی در قم

با اجرای محدودیت های سراسری کرونایی از اول آذر ماه جاری در سراسر کشور و قم، طرح تشدید نظارت های بهداشتی و محدودیت های کرونایی در این استان تشدید شده است که نتیجه آن پلمب واحدهای متخلف صنفی نقض کننده این محدودیت ها در روزهای گذشته بوده است.

با اجرای این طرح در روز گذشته ۳ واحد کله پزی به دلیل عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی و نیز یک واحد سوهان فروشی به دلیل فعالیت و نادیده گرفتن محدودیت های ابلاغی پیشگیری از کرونا پس از چندین بار تذکر، با همکاری نیروی انتظامی پلمب و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری به عمل آمد.

قم در حال حاضر جز شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی به شمار می آید و محدودیت ها نیز متناسب با همین شرایط در این استان اعمال شده است.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی(بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟