صادرات یک میلیارد یورویی کالا از استان تهران به خارج از کشور


صادرات یک میلیارد یورویی کالا از استان تهران به خارج از کشور

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: یک میلیارد یورو کالا در شش ماهه اول امسال به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 18 درصدی را نشان می‌دهد.

«صابر پرنیان» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه افزایش کیفیت کالاهای ایرانی نسبت به پنج سال گذشته کاملا محسوس است، افزود: افزایش کیفیت محصولات داخلی و پایین بودن قیمت تمام شده آنها نسبت به نمونه خارجی آن افزایش صادرات را به همراه داشته و دارد.

وی ادامه داد: با اعمال تحریم ها از سوی کشورهای خارجی یک گفتمان ملی برای افزایش، رونق و رفع موانع تولید و ایجاد کسب و کارهای مولد شکل گرفت و نیروهای داخلی با اتکا بر توان خود توانستند نمونه داخلی مواد اولیه برخی از کالاها را بسازند و با نمونه خارجی آن رقابت کنند.

پرنیان خاطرنشان کرد: تحریم برای تولید کشور به یک فرصت تبدیل شد و فعالان واحدهای صنعتی توانستند بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ قلم کالا را که در دو سال گذشته ورود آنها به کشور محدود یا ممنوع شده بود را در داخل تولید و علاوه بر تامین نیاز داخل بازارهای ۱۵ کشورهای همسایه و برخی از کشورهای اروپایی را تامین کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران تصریح کرد: تاکنون هیچکدام از کارخانه‌های صنعتی به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل نشده است چراکه با روش دور زدن تحریم‌ها و بومی‌سازی ساخت مواد اولیه نیاز آنها برطرف شده است و تولید در شهرک های صنعتی در تمامی محصولات نظیر فلزات، نساجی و صنایع غذایی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته پرنیان مصرف میزان برق و آب در شهرک‌های صنعتی نیز امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این نشان دهنده افزایش تولید است چراکه به دلیل شرایط تحریم و محدودیت و ممنوعیت واردات برخی کالاها با وجود شیوع ویروس کرونا، کارخانه‌ها حتی در روزهای تعطیل هم فعال هستند تا بتوانند نیاز کشور را برطرف کنند.

وی در خصوص تجاری شدن محصولات شرکت‌های دانش بیان نیز اذعان داشت: شرکت‌های دانش بنیان به سرعت در حال رشد هستند، ایده‌پروری از دانشگاه به سمت تجاری‌سازی در کشور سوق یافته و در حال نهادینه شدن است.

پرنیان ادامه داد: حمایت‌های ارکان سه قوه در حوزه قوانین، رفع موانع تولید، حذف بروکراسی‌های زائد، تسهیل فضای کسب و کار با حضور تشکل‌های بخش خصوصی به صورت فعال و مستمر در تصمیم گیری و تصمیم سازی فضای اقتصادی کشور کاملا مشهود است که نوید بخش اشتغال پایدار و جهش اکتسابی و گشایش اقتصادی در کشور خواهد شد.

وی در خصوص تاثیر نوسانات ارزی بر تولید نیز گفت: نوسانات ارزی مواد اولیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است تولید کنندگان در تهیه مواد اولیه دچار مشکل شوند که در این خصوص هفته گذشته در هیات دولت تصمیماتی در این خصوص گرفته شد.

پنیان ابراز امیدواری کرد که بخش زیادی از مشکلات تولید کنندگان با تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت برطرف شود.

به گزارش ایرنا حدود ۱۸ هزار واحد صنعتی در استان تهران فعال است و ٢٠ درصد از صنایع کشور در شهرک‌های صنعتی این استان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول