هشدار ستاد مدیریت بحران قم به وضعیت شکننده کرونا


هشدار ستاد مدیریت بحران قم به وضعیت شکننده کرونا

قم-ایرنا- جلسه ستاد مدیریت بحران روز چهارشنبه به حضور استاندار قم برگزار شد و در آن نسبت به وضعیت شکننده کرونا هشدار داده شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه اظهار داشت: روزانه به‌ صورت متوسط ۹ بیمار کرونایی در قم جان خود را از دست می‌دهند.

محمدرضا قدیر افزود: وضعیت کنترل و پیشگیری از کرونا در قم کاملا شکننده است و در صورت کمترین بی‌توجهی بار دیگر با جهش این ویروس روبه‌رو خواهیم شد.

وی اظهار داشت: برخی از دستگاه‌های دولتی قم، مبارزه و پیشگیری از کرونا در اولویت اول خود قرار نمی‌دهند.

وی یادآور شد: ارائه خدمات سلامت در قم تاکنون عادلانه و مبتنی بر حفظ کرامت مردم بوده و حداکثر خدمات به بیماران ارائه‌ شده است.

قدیر ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی قم اختیاری در تغییر رنگ‌بندی کرونایی قم و تعطیلی اصناف ندارد و مجری دستورات ستاد ملی مبارزه با کروناست.

وی گفت: قم ازنظر ابتلا به کرونا در رتبه بیست و سوم کشور قرار دارد و منتظر رنگ‌بندی و تغییر وضعیت توسط وزارت بهداشت هستیم.

ادامه وضعیت نامطلوب مراکز خرید و روز بازارها

رییس مرکز بهداشت قم نیز در این جلسه گفت: تعداد بستری و فوتی‌های کرونایی طی یک هفته گذشته در قم با روند کاهشی همراه بوده است.

سیامک محبی اظهار داشت: در صورت ثبات وضعیت کنونی تا دو هفته آینده وضعیت قم در رابطه با مبارزه با کرونا به یک وضعیت رضایت‌بخش خواهد رسید.

وی یادآور شد: اولویت و سیاست مهم دانشگاه علوم پزشکی افزایش بیماریابی فعال است.

محبی اظهار داشت: با افزایش نمونه‌گیری سرپایی در قم در دو هفته گذشته ، تعداد بیماران کرونایی کاهش‌یافته است.

وی ابراز داشت: در حال حاضر کمتر از ۴۵ درصد از نمونه‌های سرپایی و بیمارستانی قم مثبت می‌شود که نسبت به گذشته وضعیت مطلوب‌تری دارد.

رییس مرکز بهداشت قم تاکید کرد: درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح ادارات قم ۸۱ درصد است.

محبی افزود: وضعیت بهداشتی در تالارهای پذیرایی، مجتمع‌های خرید، نانوایی‌ها، آرایشگاه‌ها و صنف آبمیوه و بستنی‌فروشی‌ها همچنان رضایت‌بخش نیست.

وی یادآور شد: تراکم جمعیت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دغدغه بزرگ دانشگاه علوم پزشکی و نظام سلامت قم است.

محبی خاطرنشان کرد: همچنین وضعیت روز بازارها در قم بشدت پرتراکم و نگران‌کننده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: استفاده از ماسک توسط مردم در سطح معابر عمومی ۸۰ درصد است.

آغاز طرح محله محور شهید سلیمانی

فرماندار قم نیز عنوان کرد: در طرح محله محور شهید سلیمانی، ۲۸ مرکز بهداشت و ۱۴ حوزه بسیج در مسیر مبارزه با کرونا ساماندهی شده‌اند.

مرتضی حیدری ادامه داد: دراین طرح ، قم به ۵ منطقه تقسیم‌شده و گزارش‌های دریافتی طی جلساتی تجزیه‌وتحلیل می‌شود.

وی تصریح کرد: با همکاری بسیج تلاش می‌شود ماسک، گان و اقلام بهداشتی و غذایی در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار بگیرد.

حیدری گفت: هدف از این طرح شناسایی بیماران کرونایی قبل از مراجعه به مراکز درمانی و قرنطینه خانگی افراد مبتلا برای پیشگیری از پیشروی این ویروس است.

وی ابراز داشت: این طرح بسیار سنگین اما شدنی است و فقط برای دو هفته نیست و اجرای آن به هماهنگی نیاز دارد و باید برخی از ابهامات رفع شود.

فرماندار قم افزود: طرح شهید سلیمانی دارای ۷ راهبرد اصلی است که جز سیاست‌های اصلی و شامل تشدید نظارت بر پروتکل‌ها، اعمال قانون، تست هوشمند هدفمند و گسترده، بیماری یابی و ره‌گیری هوشمند، آموزش و فرهنگ‌سازی، حفاظت از اقشار آسیب‌پذیر و سالمندان و تقویت فرآیند درمان سرپایی است.

وی اضافه کرد: در تحقق راهبردها، ۵ کمیته شکل‌گرفته و متمرکز هستند که سه کمیته شامل آموزش همگانی و انجام مراقبت خانواده محور و پایش و نظارت بر عهده علوم پزشکی و دو کمیته شامل حمایت از قرنطینه خانگی و غیر خانگی و عملیاتی محلی بر عهده بسیج است.

حیدری یادآور شد: هیچ طرحی بدون آموزش عملیاتی نمی‌شود و نیروهای بسیج و گروه‌های جهادی به‌طور کامل آموزش‌ها را می‌گذرانند، ما در این طرح اهداف گسترده‌ای داریم و تیم‌های مراقبتی در پایگاه‌های بهداشتی و تیم‌های حمایتی در پایگاه‌های بسیج و تیم‌های نظارتی در مرکز جامع خدماتی مستقر می‌شوند.

غیرفعال شدن ۱۰۰۰ واحد متخلف صنفی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز دراین جلسه گفت: ۱۸ تیم نظارتی و بازرسی در مناطق هشت‌گانه شهری ساماندهی شده است.

مهرداد غضنفری گفت: این تیم ها روزانه آمار و گزارش‌های خود به‌صورت مستند به معاونت اقتصادی و سیاسی استانداری ارسال می‌کنند.

به گفته وی، طی ۳ روز گذشته بیش از ۱۵ هزار بازرسی در قم انجام‌گرفته است.

غضنفری یادآور شد: به‌رغم حکم دادستانی قم، سیاست و اولویت اول قم در بازرسی و نظارت از واحدهای صنفی، صنعتی و غیره پلمب آنها نیست.

وی ادامه داد: در ۳ روز گذشته یک هزار واحد غیرفعال و فقط ۲۰ واحد پلمب ‌شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم اظهار داشت: بسته حمایتی از اصناف تعطیل در اجرای محدودیت‌های کرونایی در حال تدوین است.

وی ابراز کرد: در حوزه حمل کالا تدابیری در دست پیگیری است تا وانت‌بارها و نیسان‌ها از تردد در محورهای مواصلاتی برون‌شهری آزاد باشند و برخی مشکلات روزهای قبل تکرار نشود.

غضنفری خاطرنشان کرد: در مجموعه اصناف قم تا ۹۰ درصد به پروتکل‌های بهداشتی پایبند بوده‌اند.

ممنوعیت اقامه نماز در مساجد قم

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم نیز دراین جلسه با اشاره به ممنوعیت اقامه نماز در مساجد، اظهار داشت: اقامه نماز جماعت در مسجد مقدس جمکران تعطیل‌ شده است.

یونس عالی پور گفت: درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر حضرت معصومه (س)طبق آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی بیش از ۸۰ درصد است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم نیز در ادامه گفت: وضع تجمع در سطح دادگاه‌ها و دادگستری‌های قم بشدت متراکم و پرتعداد است.

محسن بهشتی اظهار داشت: سیستم قضایی استان در حال حاضر به یکی از ادارات پرتردد تبدیل ‌شده است.

به گفته وی، پایانه مسافربری قم بشدت خلوت و آمار تردد در آن بسیار اندک است.

افزایش خدمات غیرحضوری در قم

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم نیز دراین جلسه گفت: میزان ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی در قم به ۷۱ درصد رسیده است.

محمدرضا گروسی اضافه کرد: تاکید و توصیه استان بر دستگاه‌های دولتی تقویت زیرساخت‌های دولت الکترونیک است.

به گفته وی، برخی از دستگاه‌های استانی تعامل لازم را در ارائه گزارش‌های روزانه ندارند.

وی یادآور شد: به دلیل عدم آگاهی کافی مردم از خدمات غیرحضوری، میزان تردد و تجمع در سطح بانک‌های قم بسیار زیاد است.

معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی قم نیز بیان کرد: از یک آذرماه تا امروز بیش از ۵۰۰ هزار خودرو وارد محورهای مواصلاتی قم شدند که نسبت به میانگین مشابه سال گذشته تا ۴۲ درصد کاهش‌یافته است.

سرهنگ مجتبی اشرفی گفت: محورهای مواصلاتی قم توسط ۸ دوربین‌متحرک، ۴ دوربین ثابت و ۳۰ دوربین دیگر پایش می‌شود.

وی تصریح کرد: روز گذشته اطلاعات ۷ هزار خودرو توسط دوربین‌های تخلف ثبت‌شده اما برای اعمال قانون همه آنها باید وضعیت واقعی آنها تعیین تکلیف شود.

قم در حال حاضر جز شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی به شمار می آید و محدودیت ها نیز متناسب با همین شرایط در این استان اعمال شده است.

«ویروس «کرونا» موجب بیماری عفونی کووید-۱۹ می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌ عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به ‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی (ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر ایرانی زیباترین پسر جهان شد ! / این پسربچه بعد 14 سال جذابترین شد + عکس های مدلی...