آموزشی که به تجاری‌سازی ایده‌ها منجر می‌شود


آموزشی که به تجاری‌سازی ایده‌ها منجر می‌شود

شهرکرد- ایرنا- پنج ایده تاکنون در کانون نوآوری و شکوفایی دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری طی یکسال اخیر پذیرش شده که یکی از این ایده‌ها به مرحله ثبت اختراع و تجاری‌سازی رسیده است و این مساله نشان می‌دهد که آموزشی‌هایی وجود دارد که به تجاری‌سازی ایده‌ها است.

ظهور دانشگاه‌های کارآفرین، دانشگاه‌های فاصله‌گرفته از جامعه و صنعت را به دانشگاه‌هایی تبدیل کرده است که به دنبال پیاده سازی و عملیاتی کردند ایده های دانشجویان هستند.

در همین راستا برخی دانشگاه‌ها بیشتر فعالیت خود را به فعالیت‌های نرم نظیر تولید دانش، تجاری‌سازی آن و ثبت اختراع معطوف کرده‌اند و برخی به فعالیت‌های سخت‎افزاری نظیر تولید و آماده‌کردن نیروی کار، ارتباط با صنعت، راه‌اندازی شرکت‌های کوچک، ایجاد پارک‌های علم و فناوری برای رشد اختصاص داده و از این طریق تلاش کرده در راستای ماموریت جدید دانشگاه‌ها نقش خود را در فعالیت‌های اقتصادی به منصه ظهور برسانند.

برهمین اساس دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان دانشگاهی که نقش عمده‌ای در تربیت نیروی انسانی متخصص و فنی در حوزه‌های مختلف صنعت و حرف گوناگون برعهده دارد، داعیه‌دار رسالتی مهم در جهت حرکت کردن به سمت کارآفرینی است و باید در این خصوص نقش مهمی ایفا کند.

این مهم در استان چهارمحال و بختیاری نیز در حال پیگیری و محقق شدن است.

۷۰ درصد دانشجویان فنی و حرفه‌ای پس از فارغ‌التحصیلی شاغل می‌شوند

معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: این دانشگاه چهار هزار دانشجو در سطح استان دارد که ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو پسر و یک هزار و ۵۰۰ دانشجو دختر هستند.

حسین صفری‌نیا افزود: این تعداد دانشجو در ۴۰ رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی از جمله برق، الکترونیک، کامپیوتر، مکانیک، ماشین‌آلات، حسابداری و گرافیک مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد دانشجویان این دانشگاه پس از فارغ‌التحصیلی شاغل می‌شوند، تصریح کرد: این در حالی است که این دانش‎آموختگان نه تنها تبدیل به تکنسین‌های ماهری می‌شوند که برای خود کسب و کار راه می‌اندازند بلکه تعدادی از این دانشجویان کارآفرین می‌شوند و برای افراد دیگر اشتغالزایی می‌کنند.

معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این مرکز آموزشی دانشگاه نسل سومی به شمار می‌رود، اظهار داشت: از این رو آموزش‌های این دانشگاه تنها به آموزش کلاسیک و رایج محدود نمی‌شود بلکه منجر به ایجاد مهارت و تولید ثروت از علم می‌شود.

صفری‌نیا، تربیت نیروی ماهر را مهمترین ماموریت دانشگاه فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: تربیت نیروی حرفه‌ای به ویژه برای بخش صنعت یکی از ماموریت‌های مهم دانشگاه است از همین رو مقرر شده تا دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در جوار کارخانه‌ها احداث شوند تا ارتباط بین صنعت و دانشگاه بیش از پیش تقویت شود.

وی در ادامه به تربیت دانشجویان کارآفرین و مخترع در دانشگاه اشاره کرد و گفت: با ایجاد کانون نوآوری و شکوفایی در دانشگاه از سال گذشته که مجوز آن صادر شد تاکنون پنج ایده در این کانون پذیرش شده است که یکی از این موارد تولید دستگاه ساکشن بدون استفاده از برق است.

صفری‌نیا خاطرنشان کرد: این ایده که تجاری‌سازی شده و هم اینک در مراکز دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد در حال مراحل ثبت اختراع است و به زودی کد اختراع این دستگاه صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه تجاری‌سازی این ایده ۶ ماه به طول انجامیده است، تصریح کرد: حمایت‌های دانشگاه و کانون نوآوری و شکوفایی در این حوزه بسیار موثر بوده و سبب شده کارآفرین جوان ظرف مدت اندک به موفقیت لازم در این حوزه دست یابد.

تجاری سازی ساکشن بدون نیاز به برق در شهرکرد

مسعود رضایی دانش‌آموخته رشته برق قدرت از دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از دانش‌آموختگان این دانشگاه است که با تحقیق و پژوهش در فعالیت‌های علمی توانسته دستگاه ساکش بدون نیاز به برق را طراحی و به مرحله تجاری‌سازی برساند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با تشویق دوستان و با توجه به سابقه کار در حوزه تجهیزات پزشکی، پروژه دانشگاهی خود را در زمینه تجهیزات پزشکی انتخاب کردم.

رضایی تصریح کرد: با تحقیقات، بررسی و صحبت با بیماران به این نتیجه رسیدم که یکی از مهمترین دغدغه بیمارانی که از دستگاه ساکشن استفاده می‌کنند قطعی برق است چرا که دستگاه‌های موجود با برق کار می‌کنند و این موضوع در زمان قطعی برق بیماران را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

این جوان کارآفرین ادامه داد: دستگاه جدید ساکشن با یک ساعت شارژ ۴۵ دقیقه بازدهی دارد و تمامی مراحل کنترل کیفی را طی گرفته و گواهینامه‌های مربوطه را کسب کرده است.

رضایی خاطرنشان کرد: این دستگاه در حال طی کردن مراحل ثبت اختراع است و در گام بعدی اصلاح و ارتقای کیفی دستگاه در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، طی سال‌های اخیر بیش از ۲۶۰ دانش فنی در این استان تولید، بیش از ۱۰۰ دانش فنی تجاری‌سازی و ۱۰۰ اختراع از سوی شرکت‌های دانش بنیان، فناور و هسته‌های رشد این استان ثبت شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


"بسته مرگ" 61 میلیارد دلاری