4٠٠ هکتار از زمین‌های کشاورزی ایرانشهر به کشت کلزا اختصاص یافت


4٠٠ هکتار از زمین‌های کشاورزی ایرانشهر به کشت کلزا اختصاص یافت

زاهدان- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر در جنوب سیستان‌وبلوچستان گفت: امسال افزون‌بر 4٠٠ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به زیرکشت دانه روغنی کلزا رفته است.

مجید فیاضی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ایرانشهر از مناطق مستعد کشت کلزا در سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود بطوری هر ساله کشاورزان بخشی از اراضی خود را به کشت این محصول اختصاص می‌دهند.

وی بیان کرد: این گیاه می‌تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از تراکم بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز بکاهد.

مدیر جهادکشاورزی ایرانشهر افزود: با برگزاری کلاس‌های آموزش گروهی، آموزش‌های چهره به چهره، ترویج مزایای کشت کلزا، اقتصادی بودن محصول، مزایای تناوب در کشت محصولات زراعی و مزایای کنترل آفات و علف‌های هرز زمین‌های منطقه، زمینه کشت مناسب کلزا فراهم شده است.

وی تصریح کرد: کشت کلزا در ایرانشهر از اواسط آبان شروع می‌شود و تا پایان آذر ادامه دارد.

فیاضی متوسط برداشت دانه روغنی کلزا در هر هکتار از زمین‌های ایرانشهر را ۱.۵ تن ذکر کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود از این سطح حدود ٧٠٠ تن محصول برداشت شود.

وی گفت: تاکنون بیش‌از سه تن بذر اصلاح شده کلزا، افزون‌بر ۶٠٠تن کود شیمیایی و یکهزار لیتر سم بین کشاورزان کلزا کار ایرانشهر توزیع شده است.

فیاضی با بیان اینکه کار برداشت کلزا در ایرانشهر از نیمه دوم فروردین تا پایان اردیبهشت ادامه دارد گفت: بیش‌از ٢٠٠ نفر در کار کاشت و برداشت کلزا در این شهرستان مشغول بکار هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به ارزش غذایی کلزا که حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن، ۱۷ تا ۲۶ درصد پروتئین و کنجاله آن حاوی ۵۰ درصد پروتیین است، کاشت این گیاه مفید و استراتژیک با مصرف آب اندک در صنعت روغن در دستور کار مدیریت جهادکشاورزی ایرانشهر قرار گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...