دولت در کنار عشایر، عشایر در خدمت تولید


دولت در کنار عشایر، عشایر در خدمت تولید

گچساران - ایرنا - دولت در سال های اخیر تلاش کرده با پرداخت تسهیلات بانکی از منابع مالی مختلف برای رونق تولید و اشتغال به یاری عشایر بشتابد تا این قشر مولد آسوده خاطر در خدمت تولید قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، دولت در سال های اخیر برای حفظ زندگی عشایری و حمایت از تولید، پرداخت تسهیلات از محل منابع مالی زنجیره گوشت قرمز و وام های روستایی و عشایر را پیش بینی کرده است راهبردهایی که به عشایر برای ادامه زندگی سنتی و تولید مایحتاج مرم ایران انگیزه بخشیده است.

در حالی که زبان، موسیقی، غذاهای محلی، پوشاک، ترانه، صنایع دستی، رقص و لباس‌های محلی در مجموع سبک و سیاق متفاوت زندگی این قشر تلاشگر در کنار تولید، ضرورت تلاش برای ادامه حیات زندگی عشایر را دوچندان کرده است این تلاش ها می تواند راهگشای بهبود معیشت مردمان سختکوش عشایر باشد.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد سالیانه ۴۳هزار و ۶۵۰ تن محصول شامل گوشت قرمز، شیر، کشک، روغن و پشم تولید و روانه بازارهای مصرف می کنند که این آمار نشان می دهد عشایر این استان نقش اثرگذاری در تامین امنیت غذایی شهروندان دارند.

براساس آمار موجود ۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر، عشایر هستند.

پرداخت تسهیلات به روایت آمار

سرپرست اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات زنجیره گوشت قرمز در ۲ سال اخیر به ۸۰۵ دامدار مناطق عشایری استان پرداخت شده است.

مهران کدخداپور افزود: با پرداخت این میزان تسهیلات بانکی، ۱۶۰ هزار راس دام در مناطق عشایری استان پروار شده که منجر به تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار کیلوگرم گوشت قرمز در استان شده است.

چشم انداز آینده

سرپرست اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:۹۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای تحقق طرح زنجیره گوشت قرمز عشایر استان در سال جاری اختصاص یافته است.

مهران کدخداپور اظهار داشت: به هر یک از خانوارهای عشایر کهگیلویه و بویراحمد ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی طرح زنجیره گوشت قرمز پرداخت می شود.

وی بیان کرد: ۸۰درصد از این تسهیلات برای خرید خوراک دام و ۲۰ درصد نیز به صورت نقدینگی برای پرداخت به عشایر استان پیش بینی شده است.

سرپرست اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه هم اکنون آماده پرداخت تسهیلات بانکی به دامداران مناطق عشایری استان هستیم، تصریح کرد: این تسهیلات با ۱۰ درصد سود و دوره باز پرداخت یکساله پرداخت می شود.

تسهیلات روستایی و عشایر

کدخداپور تاکید کرد: همچنین در ۲ سال گذشته از محل تسهیلات روستایی عشایر ۱۱۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به عشایر استان پرداخت شده است.

وی عنوان کرد: این میزان تسهیلات بانکی ارزان قیمت به ۷۲ نفر از عشایر برای توسعه اشتغال در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد اعطاء شده است.

وی با اشاره به اینکه عشایر استان سالیانه ۴۳هزار و ۶۵۰ تن محصول شامل گوشت قرمز، شیر، کشک، روغن و پشم تولید می کنند افزود: این تسهیلات نقش مهمی در افزایش تولید عشایر داشته است.

سرپرست اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد بدون اشاره به آمار عنوان کرد: توزیع نهاده های دامی به صورت یارانه ای از دیگر حمایت های دولت برای رونق تولید و اشتغال در مناطق عشایری استان بوده است.

کدخداپور اظهار داشت:سالیانه ۳۵ هزار تن شیر، هفت هزار و ۹۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۰۰ تن پشم و۱۵۰ تن کشک و روغن از سوی جامعه عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

وی میزان تولید سالیانه صنایع دستی عشایر استان را نیز ۱۰ هزار متر مربع ذکر کرد.

۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.

هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس