مطالعات اجرای طرح بسته برفی در چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود


مطالعات اجرای طرح بسته برفی در چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود

شهرکرد- ایرنا- سرپرست اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به ضرورت اجرای طرحهای پژوهشی در بخش منابع طبیعی گفت: مطالعات اجرای طرح بسته برفی snow pack در استان همزمان با بارش برف انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، "اسنو پَک‌ها"(snow pack) از لایه‌های برفی تشکیل می‌شود که در مناطق جغرافیایی و ارتفاعات جمع می‌شود و منبع مهم آب است که با ذوب شدن جریان‌ها و رودخانه‌ها را تغذیه می‌کند.

این بسته‌های برفی منبع آب آشامیدنی بسیاری از جوامع و منبع بالقوه جاری شدن سیل (در صورت ذوب شدن ناگهانی) هستند، اسنوپک‌ها به یخچال‌های طبیعی در منطقه تجمع خود کمک می‌کنند.

فرزاد رضازاده روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای این طرح در افزایش ذخایر آبی و کاهش فرسایش خاک موثر است و مطالعات اجرای این طرح امسال برای نخستین بار در حوضه‌های آبخیزی که برف‌گیر هستند، انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری برای تمام فصل‌های سال گفت: با توجه به اینکه در شروع فصل سرما و آغاز بارش باران و برف قرار داریم، اجرای اقدامات خاص آبخیزداری علاوه بر بهره‌مندی عرصه‌ها و بهره‌برداران از منابع آب موجب کاهش خسارت به عرصه‌های منابع طبیعی به خصوص فرسایش خاک می‌شود.

رضازاده افزود: استفاده از ذخایر برف در مناطق کوهستانی و برف‌گیر از جمله اقداماتی است که در جهان در حال انجام است و ایران نیز چند سالی است که به این موضوع روی آورده است.

به گفته وی، در طرح بسته‌های برفی "snow pack " با ایجاد یک فضای مناسب برای مناطق برفگیر می‌توان مدت زمان ذوب شدن برف‌ها را از یک زمان عادی که ممکن است در مناطق برفگیر استان۲ یا سه ماه باشد به چهار تا پنج ماه افزایش دهد.

سرپرست اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: برای اجرای این طرح مشارکت مردم، بهره‌برداران و جوامع محلی ضروری است و باید قبل از آغاز بارش‌های برف زمستانی آماده‌سازی خاشاک و کاه در محدوده مورد نظر انجام شود.

وی اظهار داشت: پس از بارش‌های مناسب برفی که با ضخامت بین ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر است، سطح بالای برف با بخش بسیار نازکی از خاشاک یا کاه پوشانده می‌شود، به طوری که باعث انقطاع و فاصله تا بارش بعدی خواهد شد.

رضازاده افزود: این کار به منظور حفظ دمای لازم یخ‌زدگی برای برف است و از ذوب شدن آن جلوگیری می‌کند و موجب افزایش مدت زمان برفگیری منطقه شود تا بتوان به ذخایر آبی مناسب و پایدارتری دست پیدا کرد.

رضازاده اظهار داشت: اجرای این طرح از هدررفت ناگهانی آب ناشی از ذوب برف به خصوص در اوایل فصل بهار جلوگیری خواهد کرد.

وی گفت:با توجه به کاهش بارش برف در سال‌های اخیر و افزایش میانگین دمای سالانه در سطح استان، این اداره کل در راستای افزایش ذخایر آبی و کاهش فرسایش خاک در مناطق برف گیر این اقدام را در دستورکار خود قرار داده است.

به گزارش ایرنا،در چهارمحال و بختیاری با ۱.۶ میلیون هکتار وسعت ۴۵ حوضه آبخیز وجود دارد که اجرای طرح‌های آبخیزداری مکانیکی و بیولوژیک و بیومکانیک در استان باید به صورت تلفیقی اجرا شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دستگیری زنی که مرد مُرده را برای ضامن شدن به بانک آورده بود/ تصاویر