چرا برخی افراد در خواب حرف میزنند؟


چرا برخی افراد در خواب حرف میزنند؟

حرف زدن در خواب Talking in a dream یکی از مشکلات روحی و روانی است که برخی افراد با این عارضه بیشتر اطرافیان خود را آزار می دهند و باعث سلب آسایش و خواب دیگران می شوند. براستی چرا برخی افراد در خواب حرف می زنند؟ با مطالعه این بخش به علل و راه های درمان آن پی ببرید. از همراهی شما دوستان عزیز مجله نازوب خرسندیم. چرا برخی افراد در خواب حرف...

حرف زدن در خواب Talking in a dream یکی از مشکلات روحی و روانی است که برخی افراد با این عارضه بیشتر اطرافیان خود را آزار می دهند و باعث سلب آسایش و خواب دیگران می شوند. براستی چرا برخی افراد در خواب حرف می زنند؟ با مطالعه این بخش به علل و راه های درمان آن پی ببرید. از همراهی شما دوستان عزیز مجله نازوب خرسندیم.

چرا برخی افراد در خواب حرف میزنند؟

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: حرف زدن در خواب در افراد و شرایط مختلف متفاوت است اما اصولاً در خواب عمیق یعنی مرحله ۳ و ۴ خواب اتفاق می‌افتد که شخص به گونه‌ای حرف می‌زند که گویی در رویا است فقط در موارد حاد مانند بیداری عمل می‌کند.

عادله قلاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران منطقه خراسان جنوبی، گفت: برخی افراد زمانی که خواب هستند کلماتی را بیان می‌کنند که در بسیاری از موارد موقتی بوده و تحت شرایط خاصی ایجاد می‌شود با این حال این صحبت‌ها نیازمند بررسی است زیرا ممکن است خود فرد اصلاً متوجه نشود.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ادامه داد: بیشتر افراد از آنچه در خواب می‌گویند بی‌اطلاع هستند و حتی ناراحت می‌شوند.

قلاسی تصریح کرد: گاهی ممکن است این افراد علاوه بر حرف زدن دست و پای خود را نیز حرکت داده و یا حتی در خواب راه بروند، گاهی هم با اضطراب از خواب بیدار می‌شوند اما صبح روز بعد همه چیز فراموش می‌شود.
وی اظهارکرد: حرف زدن در خواب بسیار بی‌ضرر است، البته به‌طور حتم اطرافیان را نگران کرده و ممکن است آنان به ویژه همسر فرد با صدای او از خواب بیدار شود اما مشکل جدی ایجاد نمی‌کند.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی یادآورشد: علت این مساله هنوز کاملاً معلوم نیست اما به نظر می‌رسد بیشتر در افرادی وجود دارد که تحت فشارهای شدید روحی هستند یا به دلایل دیگری بیمارند.
قلاسی تاکید کرد: حرف زدن در خواب ممکن است در کودکان با ترس‌های شبانه مرتبط باشد و در بزرگسالان با خرخر همراه است.

در آرزوی خوابی شیرین

وی با اشاره به اینکه پرخوری و کم خوری موجب اختلال در خواب می‌شود، تصریح کرد: خوردن یک غذای سبک قبل از خواب به بهتر شدن خواب کمک می‌کند، در حالی که پرخوری سبب اختلال در سیستم هضم(Digestion) و در نتیجه بی‌خوابی می‌شود.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ادامه داد: هر نوع غذا و نوشیدنی‌ای دارای کافئین مثل قهوه، کوکاکولا و شکلات سبب بی‌خوابی می‌شود، البته در افراد مختلف، تاثیر آن متفاوت است.

قلاسی اظهارکرد: خوردن چربی را فراموش کنید، زیرا خوردن غذاهای خیلی چرب سبب به هم خوردن سیستم هضم و گوارش و در نتیجه بی‌خوابی می‌شود.
وی یادآور شد: افرادی که مشکل معده مثل برگشت اسیدمعده و یا ترش کردن دارند، نباید دیر وقت غذا بخورند و لازم است از خوردن غذاهای سنگین خودداری کنند، زیرا غذای سنگین تخلیه شدن معده را به تعویق می‌اندازد.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ادامه داد: خوابیدن با معده پر، باعث تحریک اسیدها و مایعات معده و روده می‌شود و آنها را به سمت مری می‌راند، بنابراین حالت ترش کردن ایجاد شده و سبب ایجاد تغییراتی در خواب می‌شود، توجه داشته باشد، نوشیدن بیش از اندازه مایعات قبل از خواب نیز مشکل‌ساز است.
شیر و عسل به بهبود خواب کمک می‌کند

قلاسی تاکید کرد: شیر دارای آمینواسیدی به نام تریپتوفان است که تریپتوفان موجب افزایش مقدار داروی مسکن طبیعی در مغز به نام سروتونین می‌شود، به همین دلیل بیشتر پزشکان نوشیدن شیر قبل از خواب به همراه یک قاشق چایخوری عسل توصیه می‌کنند.
وی تصریح کرد: مخلوط شیر و موز نیز به بهبود خواب کمک کرده و به بدن ویتامین ۶ B می‌رساند، این ویتامین به تبدیل تریپتوفان به سروتونین کمک می‌کند.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: برخی از انواع گیاهان و داروهای گیاهی نیز به بهبود خواب کمک می‌کند به‌طور مثال گیاه سنبل کوهی(Lavender) تاثیری شگفت‌انگیز در این زمینه برجای می‌گذارد.
قلاسی افزود: پزشکان معتقدند سنبل کوهی سبب آرامش سیستم عصبی و راحتی بافت ماهیچه‌هامی‌شود، بنابراین دم کردن سنبل در یک قوری چای توصیه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر سنبل، چای بابونه، نعناع و لیمو عمانی نیز به خواب بهتر و آرام‌تر کمک می‌کند.

?Why do some people talk in their sleep

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی